neděle 8. prosince 2019 Květoslava

Jedná se o blog, názory redakce se nemusí s názory autora shodovat.

Můj první rok na radnici

V těchto dnech je to rok od naší společné domluvy s HOpB, TOP09+KDU-ČSL na koalici s ANO. Všichni jsme věděli, že tím moc nepotěšíme některé naše voliče. Každopádně vyjednávání s českobudějovickým ANO bylo na profesionální úrovni a tak jsme do toho šli. Chtěli jsme především naplňovat náš program, který se v mnohém shoduje s programem HOpB, TOP+KDU a také ANO. A po prvním roce si dovolím naše plnění programu bilancovat.

Vzhledem našemu výsledku ve volbách (společná kandidátka STAN a Čisté Budějovice), který byl 6,5 %, jsme získali 3 mandáty (ze 45). Na to, že nám moc lidí nevěřilo, to byl jistě dobrý výsledek a to i proto, že jsme porazili například ČSSD nebo SPD, které se do zastupitelstva nedostaly. Každopádně to nebyl takový výsledek, abychom si mohli nějak vyskakovat. Vyjednávat jsme tak začali se všemi úspěšnými subjekty - pochopitelně kromě KSČM. Jednání byla na slušné úrovni. Se všemi demokratickými subjekty jsme se potkali minimálně dvakrát (až na ODS - z jejich strany nebyla ochota s námi z nějakého důvodu vyjednávat). A tak vznikla výše zmíněná koalice, kdy v opozici zůstala ODS, Piráti a KSČM.

V radě města usedl lídr naší kandidátky Viktor Vojtko ze STAN, který má v gesci školství, sociální věci a cestovní ruch. Já jsem se stal předsedou dopravní komise rady města (abych to upřesnil - dopravní komise je jen poradní orgán rady města, podle kterého se ale rada města nemusí ve všem řídit). Navíc jsem se stal kvůli lepšímu propojení v oblasti dopravy také členem představenstva Dopravního podniku města České Budějovice. A třetí zastupitel Jan Klein je členem komise rady města pro architekturu a územní rozvoj.

Co se nám tedy letos podařilo?

V rámci koalice:

  • I díky přípravě předchozí koalice se podařilo navýšení kapacity záchytného parkoviště Jírovcova na 438 míst.
  • Od ledna 2020 probíhá příprava strategie rozvoje MHD, kterou zpracovává ČVUT ve spolupráci s DPmČB a dalšími subjekty ve městě.
  • Postupně (protože nejde vše najednou) se zavádí chytré řízení křižovatek. Většina nákladů je zajištěna z evropských dotací a tak se průběžně světelné křižovatky modernizují, aby vyhovovaly potřebným standardům.
  • Na webu města naleznete nově i aktuální mapu s uzavírkami ve městě.
  • V září bylo zahájeno značení II. etapy parkovacích zón v západní části Pražského předměstí a od 1.12. zde budou parkovací zóny oficiálně fungovat, což znamená především větší komfort pro místní.
  • Během příštího roku by se mohla začít stavět propojka ulice M. Horákové mezi ulicí Branišovská a Na Sádkách.
  • Probíhá také projekt na zvýšení počtu parkovacích míst na sídlišti Vltava.
  • Ve finální fázi příprav je také projekt parkovacího domu u sportovní haly pro 500 aut.
  • Během necelého roku se podařilo připravit architektonickou soutěž na revitalizaci parku Dukelská a zároveň vybrat vítězný návrh. K realizaci by se mohlo přistoupit již během příštího roku. http://parkdukelska.cz/
  • Naše koalice zahájila také soutěžní dialog pro rekonstrukci KD Slávie.
  • Dokončila se výstavba atletického koridoru u ZŠ O. Nedbala.
  • Zrušili jsme poplatek za odpady pro děti do jednoho roku. Někomu se to nemusí zdát logické, protože tyto děti vyprodukují samozřejmě celkem velké množství odpadu díky velké spotřebě jednorázových plen. Každopádně pro nás bylo prioritní ulevit především rodičům, kterým narozením potomka vypadne jedna část příjmů.
  • Od jara se také na náměstí objevili alespoň dočasně stromy v květináčích. Na finální variantě zeleně na náměstí se ještě pracuje.
  • Odstranili jsme zábradlí u soutoku Vltavy a Malše. Někdy ke zkrášlení veřejného prostoru stačí opravdu málo. Každopádně tímto to nekončí. Další věci kolem řeky se ještě připravují. Na řece vzniknou nová mola a vývaziště pro lodě.
  • Začala se připravovat také studie pro využití principů smart city.
  • Připravuje se záměr výstavby bytů pro mladé rodiny a seniory v ulici E. Rošického v místě areálu bývalých kasáren.
  • A co se týče kasáren, tak v areálu bývalých kasáren Jana Žižky z Trocnova (tou jsou ty u Mercury) vzniká postupně kulturní a kreativní centrum, což je pro naše krajské město velká možnost, jak oživit také tuto oblast.
  • Spousta dalších projektů se připravuje a mělo by se realizovat v příštích letech.
 

V rámci dopravní komise jsme mimo jiné přišli s těmito výstupy:

  • Navrhli jsme obnovení jednání s obcí Litvínovice o změně územního plánu – most přes řeku Vltavu a přeložka silnice III/14322 (propojka ulice M. Horákové do Litvínovic).
  • Společně s dalšími komisemi rady města (architektura a územní rozvoj; pro životní prostředí; památková) jsme uspořádali společné jednání na téma náměstí Přemysla Otakara II. a blízké okolí, kde jsme se jednoznačně shodli na omezení tranzitní dopravy přes náměstí. Mou snahou bylo omezit co nejvíce dopravu na náměstí, kdy možností mohlo být vyzkoušet si tuto variantu během celého adventu, což bohužel neprošlo v radě.
  • Začala se konečně také řešit neutěšitelná dopravní situace v lokalitě na Zlaté Stoce (to je tam u univerzity, jak tam “někdo” před pár lety povolil masivní bytovou výstavbu bez toho, aby byla vyřešena dopravní obslužnost). Na DK jsme si pozvali zástupce místního spolku pana Lindu, kterého jsme vyslechli a na základě toho pak vydali několik doporučení radě města. Nyní už se začíná blýskat na lepší časy.
 

V rámci představenstva dopravního podniku:

  • Nejzásadnějším bodem, který jsme mimo jiných řešili v představenstvu DPmČB, byla změna organizační struktury, kterou jsme nechali zadat po provedení HR auditu.
  • A i když to není úplně v kompetenci představenstva, tak jsme také spoluotevřeli problém nerovné ceny jízdenky a sms jízdenky. Nevím, kdo to takto tenkrát nastavil, ale určitě to není správný proklientský přístup.
 

Co se nepovedlo?

To není vždy úplně nejlehčí hledat chyby u sebe. Ale pár jsem jich taky našel.

  • Jde především z mého pohledu o přehnané politikaření kolem sportovní haly. Ať už jsou na každé straně relevantní důvody pro zbourání nebo proti zbourání.
  • Bohužel se pozdržela i výstavba severní spojky, kde vše zablokoval jeden majitel pozemku a zároveň kvůli němu i dopravní policie. Tam se možná mohl někdo z města více podílet na vyjednávání.
 

Co mi vadí?

  • Stav letiště. To jsme bohužel po předchozí koalici zdědili v nepříliš ideální pozici. Město má sice v akciovce 50% podíl, ale to je jediné pozitivum. Pozemky jsou Jihočeského kraje a ten je akciovce pouze pronajímá. Proto by bylo momentálně ideální, pokud by se podařilo podíl města prodat Kraji.
  • Vadí mi taky přílišná pasivita městského architekta, který by měl sám iniciovat nápady a myšlenky ohledně veřejného prostoru. Bohužel se tak ale neděje. A to je potřeba řešit.
 

Co mě mrzí?

Mrzí mě především, jakým způsobem probíhají jednání zastupitelstva. Většinu času na zastupitelstvu někdy trávíme tím, že posloucháme výlevy některých zastupitelů, kteří si zde spíše řeší osobní spory vůči jiným zastupitelům vzájemným obviňováním a osočováním.

Poslední bod jistě nemám šanci změnit. Mohu jen doufat v to, že se to změní. Každopádně je před námi spousta rozjetých projektů, které nás v příštím roce nebo těch následujících čekají a tak nám držte palce, aby se nám jich podařilo dotáhnout do konce co nejvíce.

Autoři

Štítky Blog

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.