Počasí dnes8 °C, zítra6 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: Do pivovaru jezdily lokomotivy Československých státních drah

Dnešní díl Drbny historičky věnoval Jan Schinko zaniklé železniční vlečce, která vedla do pivovaru Samson. Podíval se také na to, co se dělo poté, co se pivovar nedohodl s Československými státními dráhami.

Na snímku pořízením v roce 1987 je hlavním motivem opuštěná a vegetací zarostlá železniční vlečka do pivovaru Samson. Vpravo vede cesta k Maláku, vlevo na ulici Roudenskou. Vlečka odbočující z hlavní tratě směr Horního Dvořiště a Kájov, byla postavena v roce 1894 a první vlak do Měšťanského pivovaru tudy projel dne 12. ledna 1895. Toho roku měl pivovar připraveno 18 chlazených pivních vagónů a svou vlastní lokomotivu. Je zaznamenáno, že při bombardování na konci války dne 24. března 1945 byl pivovar zasažen 17 bombami. Zničeno bylo 6 vagónů.

Pivovarská mašinka pojížděla v areálu pivovaru. Do pivovaru jezdily lokomotivy ČSD. Podle Václava Jiřičky (bydlel v zalomení staré Roudenské, tam kde stávala pumpička) jezdily do pivovaru ještě kolem roku 1950 soupravy s „měšťáckými“ vagóny. Podle fotografií byl na bílých (nebo spíše barvy pivní pěny) vagónech velký nápis MĚŠŤANSKÝ PIVOVAR, jezdily původně až do Vídně.

Po roce 1950 musely nápisy připomínající německý Měšťanský pivovar zmizet. Na to pivovar, pozdějším názvem Samson, pořád doplácel, že byl kdysi v německé správě.

Léta však setrvával název Měšťák. Hlavní účetní v Budvaru Josef Streit v. v. vždy používal termín Měšťák. Ale ustoupilo to a jasně převážil Samson.

Pivovaru Samson byl direktivně omezován export. Postupně mu bylo dovoleno vyvážet pivo jen na východ, kde však byl nízký odbyt a vlečka byla málo využívána. Stejně byla výhodná, poněvadž vlak piva třeba na Slovensko byl efektivnější něž 20 nákladních automobilů. V roce 1980 provedl Samson generální opravu vlečky, což vypadalo nadějně. Jenže poté začal spor o provoz vlečky s ČSD.

Podle pamětníků chtěly dráhy, aby si Samson vzal celou vlečku do vlastní režie a nejen to, ale i koleje mimo pivovar až na most u Maláku. K tomu nájemné za most. Není to přesně zjištěno, kolik by kdo platil, ale Samson a ČSD se nedohodly a nově opravená provozuschopná vlečka byla dána do tzv. klidu. Ještě se trochu diskutovalo, až najednou v roce 1984 byla vlečka zrušena. Budvar měl a má vlečku též od roku 1895, jen s uvedením do provozu o něco později. Na vlečce do Samsonu po roce 1984 pracovala jen vegetace. Kdy byly vytrhány koleje není přesně zjištěno.

Z mostu přes Malši u Maláku vedla vlečka do Samsonu ve směru k Jižní zastávce vpravo. Vlevo vedla kratší vlečka směrem k vojenskému hřbitovu, kde se nakládalo buquoyské dřevo plavené po Malši. Sloužily k tomu hákové transportéry, jejichž konstrukce byla na místě léta. Blíže k mostu stál malý domek pro skladiště a stanoviště strážného mostu. Blíže k silnici byl obytný domek se zahrádkou, v němž přebýval drážní zřízenec Jižní zastávky, k jehož povinnostem patřilo odemykat výkolejky obou vleček. Josef Jiřička, který jezdil za c. k. ze Včelné denně do města do školy pamatoval, že průvodčí na zastávce vyvolával: „Haltstelle Budweis – Bürgerlische Bräuhaus, zastávka Budějovice – Měšťanský pivovar“. Tenkrát za Rakouska – Uherska napřed německy, pak česky.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Archiv Jan Schinko

Štítky Drbna historička, Jan Schinko, železniční vlečky, pivovar, BUDĚJOVICKÝ MĚŠŤANSKÝ PIVOVAR a.s., Budějovický Budvar, Kájov, Horní Dvořiště, Josef Streit, Malše, Rakousko, Slovensko, Vídeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jaromír Cipín

Vlečka je hezky vidět na ortofoto mapách z roku 1946 :)

Čtvrtek, 10. února 2022, 21:51Odpovědět

DRBNA HISTORIČKA: Do pivovaru jezdily lokomotivy Československých státních drah  |  Historička  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.