středa 13. listopadu 2019 Tibor

Lidé nechtějí v Ševětíně průmyslovou zónu. Petici podepsalo za dva dny přes tisíc lidí

Více než tisíc podpisů se objevilo na petici, která chce zastavit záměr výstavby skladového a výrobního areálu v Ševětíně. Ten má stát na místě historického dvora Švamberk. Proti záměru výstavby průmyslové zóny bojují nejen místní, ale i okolní obce.

Dvě haly a parkoviště pro osobní a nákladní auta mají vzniknout na místě panského dvora Švamberk ze 17. století. Proti záměru vybudovat v katastru Ševětína skladový a výrobní areál o celkové rozloze dvacet hektarů se postavili místní, ale i okolní obce. Zóna bude podle nich výrazným zásahem do krajiny a kvality životů obyvatel. V záměru nevidí žádná pozitiva.

Proti areálu proto vznikla petice, kterou během několika dní podepsalo více než tisíc lidí. „Odmítáme, aby byl prostor výjimečné jihočeské krajiny obětován investičnímu záměru, který zcela změní její ráz, sníží rozmanitost živočišných a rostlinných druhů a nedocenitelnou kulturní hodnotu,“ stojí v petici. Areálu má totiž ustoupit více než 16 hektarů orné půdy.

Zbourán by měl být také dvůr Švamberk. „Historie dvora sahá až do 17. století, jedná se o unikátní památku dokumentující způsob života našich předků. Zároveň je tento panský statek historicky výjimečný. V objektu se nachází sgrafita, dřevěné krovy a další,“ vysvětlují lidé, proč chtěli, aby byl zrušen demoliční výměr na dvůr z roku 2015. Do objektu už ale tento týden vjel bagr.

Až 1500 kamionů denně

Velký problém vidí autoři petice také v dopravě, kterou by celý projekt do oblasti přivedl. „Nárůst nákladní a osobní silniční dopravy spojené s obsluhou uvažované průmyslové zóny je pro nás nepřijatelný. Otevřením dálnice D3 v úseku Bošilec – Ševětín došlo k úbytku dopravy na přetížené silnici I/3. Takhle se sem ta doprava ale vrátí,“ vysvětluje členka petičního výboru Pavla Figurová.

Petice s více než tisíci podpisy putovala na krajský úřad, kde je součástí řízení a posuzování, zda bude mít stavba vliv na životní prostředí.

Podle záměru investora, kterým je společnost C.D.K.K. Investment, se počítá s necelými 1500 kamiony denně. „Zcela nepřijatelný je noční provoz od 22 hodin do 6 hodin, během kterého se počítá s 476 nákladními automobily a 282 osobními auty,“ dodala Figurová.

K celé kauze se prostřednictvím úřední desky vyjádřila také starostka Ševětína Romana Hajská. Údaje ohledně dopravy jsou podle ní teoreticky maximální a navíc ve „variantním řešení“. „Stavba je určena hlavně pro skladování a pro výrobu lehkého charakteru. Způsob využití může být kombinován a při využití výroby lehkého charakteru by byla doprava zcela jistě nižší než při logistice,“ uvedla Hajská.

Peníze umožní opravit školu

Upozornila také na to, že přínosem zmiňovaného podnikatelského záměru bude nemalé navýšení příjmů pro městys. „Městysi náleží část poplatku za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu. Částka by mohla navýšit roční rozpočet o více jak třetinu,“ popsala starostka. Peníze podle Hajské umožní například rekonstrukci vnitřních prostor pavilonů základní školy, výstavby seniorského domu nebo požární zbrojnice.

Jedinou možností, jak budování průmyslové zóny zastavit, je územní plán. Jeho změna trvala podle starostky čtyři roky, schválilo ji zastupitelstvo a nikdo z veřejnosti k záměru připomínky neměl. Projekt je proto v souladu s územním plánem. Případné znemožnění stavby, i dočasné, by mohl chtít investor na základě vypočítaného ušlého zisku uhradit.

Foto Jan Luxík

Štítky Ševětín, Švamberk, průmyslová zóna, stavba, petice

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.