Historička

DRBNA HISTORIČKA: Vetry brázdily Budějce, po vyřazení sloužily jako včelín i stavební buňky

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací k francouzským trolejbusům Vetra, které jezdily v Budějcích od roku 1948 do roku 1965. Připomíná první jízdu do Čtyř Dvorů, okružní linku i to, jak vozy po vyřazení neskončily na šrotu, ale jako...

DRBNA HISTORIČKA: Od Plzeňské pivnice po loutkové divadlo. Dům u Mlýnské stoky měnil tváře i majitele

Levý břeh Mlýnské stoky ukrývá zajímavou historii. V 19. století tu fungovala vyhlášená Plzeňská pivnice, která lákala na dobré pivo i kuchyni. Střídali se zde hostinští, měšťanský pivovar i podnikavý Adolf Busta, aby nakonec budova přivítala...

DRBNA HISTORIČKA: Jak Pražská brána odolala kupcům i vojákům, ale ustoupila radním

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací k osudu městské brány, která dlouho odolávala zboření. Proč nakonec Pražská brána padla, jakou roli sehrál dům koželuha Taxbergera a proč ji dnes připomíná jen reliéf na fasádě? Vraťte se s námi do...

DRBNA HISTORIČKA: Jak se v Budějovicích rodila koňská tramvaj

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací do 80. let 19. století, kdy se v Českých Budějovicích začalo vážně uvažovat o pouliční dopravě. Jaké trasy se plánovaly pro koňskou tramvaj? Proč nakonec zůstala jen na papíře a co ji nahradilo?...

DRBNA HISTORIČKA: Pětidomí kdysi odřízlo nádraží. Zachránila ho lávka

Lávka u Pětidomí dnes vypadá nenápadně, ale její historie sahá až do časů, kdy tudy vedl vůbec nejdelší most ve městě. Jak se měnila cesta přes ranžír a proč si čtvrť vysloužila pověst „republiky pro sebe“?

DRBNA HISTORIČKA: Mariánské náměstí kdysi sousedilo s Lobkowickým

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací do časů, kdy Mariánské náměstí v Českých Budějovicích tvořilo jeden celek s dnes už neexistujícím Lobkowickým náměstím. Připomíná kašnu krajského hejtmana Augusta Lobkowice, ústav hluchoněmých i...

DRBNA HISTORIČKA: První koňka v monarchii předběhla dobu. Gerstner věřil v lokomotivu už v roce 1822

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko věnuje průkopnické stavbě koněspřežné železnice z Českých Budějovic do Lince. Franz Anton Gerstner překonal dobové technologie i předsudky, ale kvůli údajně vysokým nákladům musel projekt opustit....

DRBNA HISTORIČKA: Kde se v Budějovicích vzala koňka a proč Gerstner odjel do Ameriky

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací ke stavbě první koněspřežné železnice na evropském kontinentu. K čemu měla původně sloužit? Jaké osobní spory provázely Franze Antona Gerstnera, že nakonec odešel až za oceán? A proč dnes stojí...

DRBNA HISTORIČKA: Původně se uvažovalo rozšířit koňku až do Týna nad Vltavou

V dnešním dílu Drbny historičky se Jan Schinko podíval na zahájení stavby koňky z Českých Budějovic do Linze. V pondělí 28. července totiž od této významné události uplyne přesně 200 let. Jak to tehdy celé začalo?

DRBNA HISTORIČKA: Jak se měnilo gymnázium v České ulici

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko podíval na příběh budovy v České ulici 64, kde dřív sídlilo německé gymnázium. Jak se z něj stala česká reálka a proč si studenti oblíbili hostinec U České chalupy? Vraťte se s námi do časů, kdy se z...

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.