Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Neděle 29. ledna 2023  |  Svátek má Zdislava

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

Nesmysl TEĎ omezit dopravu na náměstí v ČB

Tématem uplynulého týdne v Českých Budějovicích bylo bezesporu rozhodnutí rady města o omezení dopravy a zrušení 25 parkovacích na náměstí Přemysla Otakara II. Protože v médiích dostali prostor především zastánci tohoto řešení, po dlouhé době jsem sedl a napsal článek, ve kterém bych rád shrnul, proč takové rozhodnutí považuji z mnoha důvodů za nesmyslné.

Proč zrovna TEĎ?

Hlavní otázkou, kterou si na dané téma kladu a nemohu najít rozumnou odpověď, je Proč TEĎ? Máme nějaká nově vybudovaná parkovací místa, že můžeme jiná rušit? NE! Máme vybudovanou nějakou jinou komunikaci, po které může 4500 aut využívajících náměstí pro přejezd města z jedné strany na druhou? NE! Stala se situace na náměstí neúnosnou a občané volají po změně? NE! Tak proč tedy?

Koalice se na začátku volebního roku probudila?

Jednou z odpovědí, proč se k tomuto rozhodnutí současná koalice odhodlala, by mohlo být zjištění současného vedení města, že po třech letech nicnedělání dospělo do volebního roku, a bylo by tedy vhodná prokázat nějakou aktivitu. A protože omezovat a bořit je mnohem jednodušší (a především rychlejší) než tvořit, bylo dílo dokonáno. Že nápad nemá žádný racionální základ? Nevadí. Že máme historickou zkušenost, kdy po krátké době omezení ulice U Černé věže byl nápad na nátlak občanů zrušen? Nevadí. Je třeba být vidět, ať budějcký lid vidí, že tu vlastně nějaké vedení města je.

Vítězství osobních zájmů dua Thoma – Pražák

Z radnice zaznívají hlasy, že hlavními tahouny idey omezení náměstí byli náměstek Thoma a radní Pražák (oba HOPB). Tyto hlasy by reálný základ mít mohly, protože náměstek Thoma se podle dostupných informací rozhodl přestěhovat do České ulice, kde chce mít pro své bydlení asi ještě větší klid než současné polomrtvé centrum, a zájmy radního Pražáka v našem městě sahají přesně od náměstí Přemysla Otakara II. po Mariánské náměstí. Jsou tedy zaměřeny na Krajinskou ulici, která je se jménem rodiny Pražáků spojena už dlouho. Možná by ale bylo fajn, kdyby naši radní pracovali více pro občany města než pro sebe.

Tragická komunikace vedení města

Zároveň by bylo fajn, aby takováto rozhodnutí, byla více diskutována s občany nebo aspoň v zastupitelstvu dřív, než dojde k jejich realizaci. Jakým kontrastem je komunikace současného hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby, který před důležitými rozhodnutími svolá zástupce všech zastupitelských klubů a chce znát jejich názor. Ale to, že současná městská koalice ANO + HOPB + TOP09 + KDU + STAN a Čisté Budějovice komunikaci s občany ani opozicí nezvládá, není nic nového. Vše jen potvrzuje fakt, že v médiích omezení náměstí nejvíce obhajoval předseda dopravní komise Jan Mádl, což je u takto zásadního rozhodnutí naprosto ojedinělé. Čekal bych, že celou záležitost bude vysvětlovat sám primátor nebo aspoň resortní náměstek.

Město není řízeno

Současné vedení města je slabé a pasivní. Neexistuje koncepce na dlouhodobý rozvoj města, a my tak z Budějovic pouze přihlížíme rozvoji jiných měst v regionu jako je Písek nebo Tábor. Primátora Svobodu považuju za slušného člověka, ale manažersky velmi slabého, v čemž mu zdárně sekundují i jeho náměstci.

Nejdřív budovat nová řešení a až poté měnit zavedenou současnost

Myšlenku změnit současný režim v centru města bych úplně nezabíjel. Ale MUSÍ NA NI BÝT VHODNÁ DOBA a ta teď není. To znamená, nabídněme občanům dostatečně komfortní přístup na náměstí, ať podnikatelé v centru města nepřijdou o svoji klientelu ani možnosti zásobování svých provozoven a ať lidé mají dostupné banky a úřady. Pak teprve otevřeme širokou diskusi, zda nenazrála doba na změnu provozu v centru. Zkrátka a dobře, do budoucna je nutné o zásadních rozhodnutích více přemýšlet. Už naše babičky říkaly – dvakrát měř, jednou řež.

Autor je předsedou zastupitelského klubu ODS v Českých Budějovicích

Autoři

Štítky Blog, České Budějovice, radnice, Občané pro Budějovice, Přemysl Otakar II., Martin Kuba, ODS, ANO 2011, TOP 09, Starostové a nezávislí, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Richard Schmidtmajer

Hned jak bude vyřešená průjezdnost městem, která je v současnosti horší než v Praze, tak s neprůjezdným náměstím souhlasím. Nejde totiž o osobní dopravu, ale hlavně o zásobovací vozidla, která trčí v nekonečných kolonách na Mánesovce, Dlouhé louce a na sadech a z výfuků otravují vzduch. Tento problém by měl magistrát řešit na prvním místě. Náměstí není jediné místo v ČB, kde je problém s parkováním. V sídlištích je neustále porušován zákon o provozu na pozemních komunikacích a městská policie se stará jen o náměstí, jako by nikde jinde nikdo nebydlel. Pravděpodobně má takové instrukce od magistrátu. Auta parkují tak, že nelze využít bezbariérové přístupy na chodníky a měšťáci dělají, že nic nevidí.

Čtvrtek, 3. února 2022, 09:00

Milan Beleš

Já jsem pro , takové nádherné náměstí kde stojí SUVecka zbohatlíků co se tam jezdí ukazovat.Cele bych to zatravnil a nasázel stromy.Zacnete chodit pěšky všem vám to prospěje.....Pras.....

Středa, 2. února 2022, 07:42

Jaromír Cipín

Naprosto souhlasím s panem "Jan T"!!! V Brně mají v centru více zákazů a funguje to...

Úterý, 1. února 2022, 09:23

Martin Poláček

Jsou snad Budějovice tak velké, že by nešlo přejít náměstí pěšky? NE ????

Pondělí, 31. ledna 2022, 20:40

Jan T

Bože...
„Máme nějaká nově vybudovaná parkovací místa, že můžeme jiná rušit? NE!“ - Ale ANO. Není to tak dávno, co byl vystavěn parkhaus u zimního stadionu, kde oproti předchozímu stavu přibylo mnoho desítek parkovacích míst a který je neustále poloprázdný. Tehdy se v centru nezrušilo jedno jediné parkovací místo, tak to, pane Mareši, zkuste brát jako třeba opožděnou splátku za tahle parkovací místa. Plus za ta, co ještě v nedávnější době vznikla v Mariánských kasárnách. Nebo to je daleko a těch pět minut na náměstí pěšky neujdete?
„Stala se situace na náměstí neúnosnou a občané volají po změně? NE!“ - Ale ANO. Situace neúnosná je a po změně volá mnoho lidí dlouhou dobu. Je mi líto, pokud jste to nezaznamenal, ale to je spíš vaše chyba, tyhle hlasy jsou slyšet už dlouho a docela hlasitě.
„Máme vybudovanou nějakou jinou komunikaci, po které může 4500 aut využívajících náměstí pro přejezd města z jedné strany na druhou? NE!“ - Ale ANO. Kolem centra vede spousta ulic, pokud jste si nevšiml. Ano, jsou ve špičce ucpané, ale opravdu je řešením zacpat a devastovat i náměstí kruhovým objezdem, aby jste si mohli ukrátit cestu o pár minut? Všechno musí jít z cesty pohodlnému ježdění autem? Jaké komunikace okolo cetra byste ještě chtěl? Kde? A jak dlouho bychom ještě čekali, než by se nějaká taková komunikace postavila, abychom nemuseli mít z náměstí autodrom? A byl byste někdy spokojen s množstvím takových komunikací a jejich kapacitou? Nenašla by se náhodou vždycky nějaká „chybějící“ silnice, která by znemožnila TEĎ omezit dopravu na náměstí?
„současné polomrtvé centrum“ - No vidíte, teď je centrum průjezdné a plné parkovacích míst, ale přesto je polomrtvé? Není to právě proto? Anebo je průjezdné a plné parkování málo? Co by ho podle vás oživilo? Pustit do něj ještě víc dopravy třeba z jedné strany Krajinskou, z druhé strany Stejskalovou, na náměstí udělat parkování až ke kašně a silnici rozšířit i na ty široké chodníky po obvodu? Anebo co rovnou vykácet Sady, na jejichž místě by mohlo vzniknout několik pruhů silnice a třeba tisíc parkovacích míst? To by bylo dobré řešení? Pokud je pohodlí řidičů a možnost dojet do centra autem tím primárním a jediným hlediskem, na které máme hledět, pak nevidím důvod se tomuto řešení vyhýbat. Byl byste pro?
„ať podnikatelé v centru města nepřijdou o svoji klientelu ani možnosti zásobování svých provozoven a ať lidé mají dostupné banky a úřady“ - opravdu tohle způsobí zrušení 25 parkovacích míst? Opravdu závisí přežití podnikatelů na náměstí na 25 parkovacích místech? Pak je něco fakt špatně. Ale napadlo vás, že třeba se pak k těm podnikatelům naučí chodit i lidé, kteří teď náměstím jenom co nejrychleji procházejí - pokud tedy dokážete vůbec přijmout i myšlenku, že mnoho lidí dokáže na náměstí dojít pěšky a třeba na něm autem v životě nebyli -, protože se tam prostě necítí vůbec příjemně a třeba si tam zajít do restaurace je ani nenapadne, protože nechtějí sedět v tom randálu, co tam je? A ta mantra o „možnosti zásobování provozoven“ je už fakt hodně vyčpělá. On to někdo zakáže? Ono to nebude možné?
Když tedy píšete, že „MUSÍ NA NI BÝT VHODNÁ DOBA a ta teď není“, pak tedy napište KONKRÉTNĚ, co pro vás znamená „dostatečně komfortní přístup na náměstí“: já třeba mám přístup na náměstí dostatečně komfortní už teď, dojít se tam dá totiž velice snadno. To abychom viděli, co si pod tím asi tak představujete a jestli to náhodou nejsou požadavky z říše naprosté fantazie a tedy jen zástěrka pro přesvědčení, že AUTŮM NESMÍ NIKDY NIC STÁT V CESTĚ A VŠE JIM MUSÍ BÝT PODŘÍZENO BEZ OHLEDU NA KOHOKOLIV A COKOLIV!
Pohybovat se autem je sice pohodlné pro toho, kdo tak činí, ale nesmírně omezující pro všechny ostatní a klade to zdaleka největší nároky na městskou infrastrukturu. Proč tedy má být tenhle ve městě velmi neefektivní způsob dopravy neustále upřednostňován PRÁVĚ I NA NÁMĚSTÍ?

Pondělí, 31. ledna 2022, 12:14

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.