neděle 17. listopadu 2019 Mahulena

DRBNA HISTORIČKA: Moped z Motoru se dostal do oblasti populární hudby

Dnes se v Drbně historičce zaměříme na výrobu mopedu, která se z Rakovníku přestěhovala do Motoru. Moped Stadion S 22 se stal nejoblíbenějším a nejpoužívanějším dopravním prostředkem do zaměstnání i za rekreaci pracujících. V roce 1961 se dostal i do oblasti populární hudby. V písničkovém klipu „Dva roky jezdím bez nehod“ byl hlavním účinkujícím moped a kabaretiér Jaroslav Štercl

Na snímku ze dne 1. května 1958 se na Senovážném náměstí (tehdy Stalinovo) míjejí prvomájové průvody. To bylo tak organizováno, aby se průvody míjely, čímž se mohly účastníci případně zdravit. Vlevo jedou mopedy Stadion, dole jde průvod vpravo. Rokem 1958 začala slavná doba mopedů Stadion, vyvíjených zprvu v Rokycanech, později v podniku Velo Stadion Rakovník, který byl k 1. dubnu 1958 začleněn do n. p. Motor České Budějovice.

V Rakovníku byly problémy s rámem mopedu a s hlučností (Finsko kvůli tomu odmítlo dodávku), čímž se výroba přestěhovala do našeho Motoru, přesněji do nově vytvořeného cechu 17, pro který byly uvolněny dvě haly v horním závodu. V hale č. 1 u železniční vlečky byla umístěna montáž, záběhové a seřizovací stolice, repas, kontrola a expedice. V hale č. 2 byla soustředěna výroba.

K jízdě na mopedu nebylo třeba mít řidičský průkaz, neplatila se silniční daň, na první převodový stupeň zdolával stoupání 22 procent a na druhý stupeň 8 procent. Dosahoval rychlosti i přes 40 kilometrů v hodině. Moped Stadion měl šlapadla, takže v případě nutnosti se na něm mohlo jet při vypnuté spojce jako na jízdním kole.

Moped Stadion překvapil. Politické orgány uvedly v roce 1962, že řada předností zařadila mopedy STADION rázem mezi jedny z nejpřednějších výrobků našich závodů. Pro jeho vlastnosti a velmi malou náročnost na údržbu se stal moped Stadion S 22 nejoblíbenějším a nejpoužívanějším dopravním prostředkem do zaměstnání i za rekreaci pracujících. Tento výrobek je dnes dovážen i do kapitalistických států, což potvrzuje jeho dobrou kvalitu. Za dva roky poté udělaly politické orgány kotoul a výrobu mopedů Stadion direktivně zrušili.

V září 1958 se s novými mopedy Stadion uskutečnila propagační jízda Maďarskem Rumunskem a Bulharskem. O této jízdě proběhl dokumentární pořad v televizi. Několik let se konaly závody mopedů na Kleť. Stadiony se zúčastňovaly terénních závodů a zkoušelo se s nimi jezdit plochou dráhu na Dlouhé louce. Další úspěšnou akcí  byla  cesta továrního týmu Motoru na trase Riga – Moskva – Astrachaň – Jalta – Kyjev – Riga. Od ústředního automotoklubu dostaly mopedy licenci na všechny motocyklové soutěže včetně mistrovství republiky.

Motor nabídl Motokovu, že je schopen dodávat také mopedy doplněné o tachometry, bzučáky a kapotovaná řídítka. Perspektivy mopedu byly velké. V letech 1958 až 1960 bylo kompletováno 40 tisíc lisovaného mopedu a 80 tisíc trubkového mopedu. Výhled pro rok 1965 byl 205 tisíc mopedů a dále uvádělo ministerstvo průmyslu 300 tisíc mopedů v roce 1970 a 500 tisíc mopedů v roce 1975. Politické orgány to ještě zdůrazňovaly, že na takový levný a pohyblivý dopravní prostředek pracující čekají. Údaje a stanoviska politiků jsou doložena.

V roce 1961 se náš moped dostal i do oblasti populární hudby. V písničkovém klipu  „Dva roky jezdím bez nehod“ byl hlavním účinkujícím moped a kabaretiér Jaroslav Štercl. Lehce na mopedu dojel Felicii a volal na řidiče zpěváka Milana Chladila: „Šlápni na to, ať nemusím brzdit!“ Na konci klipu Jaroslav Štercl dozpíval: „Bez nehod jezdit dovedu, tak stroj svůj vedu kupředu, vždy stejnou rychlostí a bez starostí, jen díky svému mopedu.“ Ono to vlastně tak bylo. 

Autoři | Foto Archiv Jan Schinko

Štítky moped, Drbna historička, Stadion, Motor

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.