David Novotný z Českých Budějovic miluje The Beatles. Své fandovství dotáhl až do extrému, kdy si vytvořil vlastní song s vokály legendárních „brouků“. Že je něco takového nemožné? Dnešní technologie umožňuje leccos, a tak se můžeme bavit u nové písně, ze které zaznívá mimo jiné hlas zesnulého Johna Lennona.
Vymyslet hudbu nic těžkého není, ovšem vymyslet muziku do útržků vokálů, to si moc dobře představit neumím. Jak složitý proces to byl?
Složit hudbu mi nepřišlo těžké, bylo to stejné, jako kdybych vymýšlel hudbu do svého zpěvu. Horší bylo seskládat tu melodii. Když to vezmeme obecně, tak vymyslet hudbu není zas tak složité, ale vymyslet hudbu, která je dobrá a líbivá, to už je těžší.
ČTĚTE TAKÉ: Mladý hudebník složil z útržků zcela novou píseň zpívanou Beatles
Koumal jste, jak je to v takovém případě s autorskými právy? Musel jste dodržet určitou stopáž fragmentů?
Koumal to za mě Ivan Studený z Českého rozhlasu, který o mně natočil dokument Angažmá pro Beatles, jenž se vysílal na ČRo 2. Nebyl si jistý, zda tu píseň může v rádiu pustit. Ptal se několika hudebních právníků a nikdo si nebyl moc jistý, co s tím, protože nikdo předtím nic takového neudělal. Jen doporučili svůj názor. Já to moc neřešil, protože píseň je jenom na YouTube a nemám ji zpoplatněnou, nevydělám na ní ani halíř. Na YouTube jsou toho mraky, co se týče remixů, nebo že se spojí dvě známé písně dohromady. Pokud to ten člověk nemá zpoplatněné, tak je to v pohodě. A navíc, žalovat mě kvůli tomu, že jsem z téhle a téhle vokální stopy vzal čtyřicet setin sekundy zní docela směšně. Hlavně, kdo to pozná, co je odkud? Možná jen něco. Nejhorší, co se může stát, je, že video budu muset smazat. Kdybych chtěl mít na píseň všechna práva, musel by mi to povolit vlastník, a to nevím, kdo je. Nejde o vlastníka práv celých písní, ale o toho, kdo vlastní práva na vokální stopy nebo celé multitracky. Také by to mohlo trvat rok, než se to vyřídí. Ale to mě netrápí, můj cíl nebyl na tom vydělat.
Promiňte, ale musím si mírně rýpnout, snad mi odpustíte... Na YouTube je video prezentováno jako nový song The Beatles. Není to zbytečně zavádějící?
V pohodě. Nemyslím si. Když se někdo natočí a vloží se do filmu s Chuckem Norrisem a napíše, že hraje s ním ve filmu, má v podstatě pravdu, ale skutečnost je jiná. Takhle je to s mojí písní. Prezentace odpovídá tomu, co slyšíte, ale skutečnost je jiná. A co se takhle psalo v médiích, nebo vysílalo v TV, tak ti to posunuli ještě dál. Všichni ale ví, jak to je po zhlédnutí prvních sekund klipu.
Každopádně všechna čest, myslím, že i po hudební stránce se skladba povedla... Jak je možné, že i po tolika letech The Beatles fascinují mladé posluchače?
Díky, dal jsem si záležet. To je otázka. Podle mě je to melodií a jejich barvou hlasu a celkového zvuku. Hodně to dělá i ten starý zvuk ze 60. let. Má to něco do sebe. Nevím, jak líbivé by písně byly, kdyby to Beatles nahráli v dnešní době s moderní technologií.
Mimochodem i Slovensko má skutečně velkého obdivovatele The Beatles. Je jím samozřejmě Miro Žbirka. Slyšel jste jeho nové album natočené v Abbey Road? Co mu říkáte?
Od Žbirky jsem slyšel z nového alba asi tři písně. Zato jsem si rád zhlédnul dokument o tom, jak v Abbey Road nahrával, a nějaké vyprávění z různých TV show. Písně jsou kvalitní, ale zase mě to nenadchlo natolik, že bych si to často pouštěl.
Osobně The Beatles považuji za velmi progresivní kapelu, ostatně její vývoj je z dnešního pohledu, kdy muzikanti točí jednu desku za tři roky, a to ještě v lepších případech, skutečně neskutečný... Jaké období The Beatles vy osobně považujete za nejsilnější?
Co oni dokázali složit během tak krátké chvíle, je neskutečné. Samozřejmě jako fanoušek mám rád všechna období, ale přece jenom je mi bližší ta ranější tvorba, kdy ještě koncertovali živě. Mám rád hodně i jiné kapely z tohoto období. Říkalo se tomu Mersey Sound, podle řeky Mersey v Liverpoolu. Když Beatles vyšli na scénu, spolu s nimi přišlo dalších mnoho kapel, které skládaly písně ve stejném stylu. Třeba Gerry & The Pacemakers, The Hollies, The Searchers, Herman's Hermits a další.
The Beatles samozřejmě mají celou řadu revivalů. I u nás... Jaký je váš názor na takové skupiny?
Určitě pozitivní. Těch hodně dobrých je málo, ale jsem za ně rád. Třeba když jsem poprvé šel ve třinácti letech na Beatles revival The Backwards, byl jsem úplně unešený. Člověk si může představit, jaké to asi bylo vidět a slyšet Beatles živě. Slyšet ten sound naživo, je zážitek. Mimo jiné, letos v březnu jsme hráli s Big Bandem Metroklub, kde hraji na kytaru, ples v Písku a s The Backwards jsme se dělili o pódium, takže jsem je mohl poznat i z jiné stránky a zhlédnout jejich nástroje z blízka. Oni mají originály ze 60. let, takže to byl pro mě zážitek. Co mě moc potěšilo, tak že se jim líbí má Beatles píseň a říkali, že se mi to povedlo udělat přesně tak, jako to dělali Beatles. To od znalců, kteří mají Beatles najeté do šroubku, hodně potěší.
Každý člen The Beatles byl jedinečný. Kdo vám byl z hlediska sólové kariéry nejbližší?
Je to těžké říct. Každý má něco do sebe a tvoří rohy kompletního čtverce. Když už bych měl zvolit jedno jméno, tak nejblíže je mi Paul McCartney. Ten mi padl do oka a noty už na začátku, kdy jsem Beatles začal poslouchat.
The Beatles byli i obrovští experimentátoři z hlediska studiové techniky. Jejich alba (pozdější) jsou dodnes naprostou zvukovou lahůdkou, kdy se možnosti studia ždímaly na maximum... Není dnes škoda, že se pořádně nevyužívá ani takový základ, jakým je stereo?
Co dokázali oni vyždímat z techniků studia Abbey Road, je něco nevídaného. Přišli a řekli, že chtějí takový zvuk nebo efekt, který vlastně v té době ještě neexistoval, měli jen přibližnou představu a technici spolu s Georgem Martinem museli vymýšlet, jak toho docílit. Díky nim vznikly efekty, které dnes známe jako chorus, flanger nebo phaser. Mně se líbí mono nahrávky víc než stereo verze. A remasterované už vůbec ne. Ono to bylo tak, že když se písně mixovaly, tak prvně je dělali do mona. U toho byli Beatles přítomni, hráli si s každým detailem a museli mix schválit. Časem zvukaři udělali stereo verzi jen tak narychlo bez Beatles, protože v té době měl málokdo přehrávač sterea. Na některých stereo nahrávkách chybí efekty, které jsou v mono verzi. Pro mě má mono téhle hudby větší kouzlo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.