Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekStředa, 6. září 2017, 19:22
Dům nebo byt prodává většina z nás maximálně jednou, možná dvakrát za život. Jedná se o statisíce, často miliony korun. Jak projít celým průběhem transakce bez zbytečných ztrát a nervů? Je lepší se v případě možná největšího životního obchodu obrátit na odborníky, prodat nemovitost přes realitní kancelář nebo se pustit do prodeje na vlastní pěst? Věčné dilema, a ne a ne ho vyřešit.
Když už se člověk rozhodne prodat svoji nemovitosti, často stojí před rozhodnutím, jestli využít služeb realitní kanceláře nebo nikoliv. Když už se rozhodne obrátit na realitní kancelář, často je bezradný v tom, jakou realitní kancelář si má vybrat. Jak si zprostředkovatele zvolit a na co si dávat pozor, aby člověk zbytečně nesedl na lep podvodníkům?
Jak na to, ale i na další otázky týkající se trhu s nemovitostmi, odpovídá zkušený realitní makléř Jan Kubeš z Českých Budějovic. Tento stále usměvavý Jihočech srdcem i duší se v realitách pohybuje déle než šest let, přes dva roky působí ve společnosti Next reality.
Jak na prodej či koupi nemovitosti? S realitkou nebo bez realitky?
Vždy zcela závisí na konkrétní individuální situaci zájemce o koupi či prodej nemovitosti. I když se řada lidí chce vyhnout placení provize, rozhodně doporučuji využít realitky. Nejen, že obvykle zajistí rychlejší prodej a poradí s nastavením optimální ceny, ale dokáže pomoci s papírováním, smlouvou a zkušený makléř dokáže vyřešit i nestandardní situace. Provize za hladký průběh prodeje rozhodně stojí. Velkým plusem využití služeb realitní kanceláře je kromě nalezení vhodného kupce nebo odpovídající nemovitosti, především větší jistota vyvarování se chyb, které může laik snadno udělat. Při koupi a prodeji nemovitosti jde o vysoké finanční částky a je třeba dávat si dobrý pozor především v právní oblasti, aby něco nebylo opomenuto nebo nedostatečně ošetřeno. Někdo se proto raději obrátí na zprostředkovatele a ušetří si tím spoustu času a energie. Realitní kancelář by měla poskytnout klientovi kompletní servis a vše za něj zařídit.
Já na jednu stranu chápu ty, kteří si nemovitost chtějí prodat sami. Ten důvod většinou vyplývá ze špatných zkušeností s realitními kancelářemi. A většinou bohužel někoho jiného než z vlastní. A právě, jedna paní povídala je největším nepřítelem realitního byznysu – realitce to nedávej, shrábli provizi a vůbec nic pro mě neudělali a ještě mi to prodali blbě. Vychází to bohužel z velké části z historie. Ale dnes je situace úplně jiná. Trh se vyvíjí a ani ten realitní nezůstává pozadu. Udělal obrovský pokrok. Dnes jsou realitní kanceláře většinou velkými profesionály.
Vy potřebujete dobře stanovit prodejní cenu, abyste pokud možno vydělali, ale abyste také prodali v rozumném čase. Potřebujete nemovitost správně inzerovat, dobře ji popsat a také profesionálně připravit prezentaci s pomocí videoprohlídky či dronem. Komunikovat se zájemci, prověřovat je, jestli jsou důvěryhodní. Budete potřebovat pečlivě připravit právní dokumentaci, vědět, jak to chodí na katastru, bude potřeba zprostředkovat úschovu peněz. Málokdo se dnes do takové akce pustí bez pomoci profesionála.
Realitních kanceláří, makléřů, je všude jako hub po dešti. Jak si vybrat? Jak se pozná dobrá realitka?
Pokud se rozhodnete svěřit prodej nemovitosti do rukou realitní kanceláře, pečlivě zvažte její výběr. Ptejte se na reference a mějte jasno v tom, co vlastně od těchto služeb očekáváte. Snažte se získat co nejvíc informací, shánějte reference. Ptejte se příbuzných, svých známých na dobré i špatné zkušenosti. Kancelář si prověřte i na webu. Vodítkem může být i doba působnosti na trhu, více let znamená více zkušeností. Dobrá kancelář pak poradí se smlouvami a asistuje při jejich podpisech, pomůže i s formalitami, jako je daňové přiznání a pomůže i zajistit znalecký posudek.
Nejlépe fungují doporučení. Proto radím poptat se ve svém okolí. Soused třeba řekne, hele bylo to super a padne nějaké jméno. Doporučuji klientům, aby se ptali, ptali a ptali. Aby si realitního makléře proklepli, co o něm říkají další lidé, zjistit si pro jakou realitní kanceláře pracuje, kde a jak dlouho. Jaké jsou na něj reference. Jak vypadá jeho prezentace, která je velice důležitá, je to alfa a omega celého prodeje nemovitosti. Velice důležitá je také symbióza klient versus makléř. Když si s makléřem nepadnete do oka, jak prodej bude potom vypadat? A pokud se ptát dál, tak konkrétně. Co pro mě makléř udělá, jak, za jak dlouho. A znovu připomínám prezentaci, lidé nemovitost vybírají stejně, jako když hledají dovolenou – tohle mě zaujalo, to je krásný pokoj, to je krásné místo, a toho všeho je základem fotografie, video, prostě prezentace.
Znakem slušného a zkušeného makléře také je, že neslibuje cenu dřív, než nemovitost vidí, chce po vás doklady k nemovitosti, netlačí vás do rychlého rozhodnutí. Vysvětí vám celý proces prodeje a jaký právní servis získáte, v jaké kvalitě a rozsahu. Také s vámi dohodne formy, kterými bude vaši nemovitost propagovat, organizuje prohlídky podle vašeho přání a vůbec s vámi aktivně komunikuje.
Co je pro makléře těžší? Nemovitost sehnat nebo prodat?
V současné době sehnat. Je velká poptávka po bydlení a není taková nabídka, a právě i tato skutečnost šponuje ceny nemovitost nahoru. V momentě, kdy bude nadbytek bytů se situace změní, a jejich ceny klesnou. Kdy to ale bude, lze těžko odhadovat. Nechci říkat, že nikdy, ale rozhodně v nejbližším období to nelze očekávat. Nic nenasvědčuje tomu, že by nastalo něco, co by trh s nemovitostmi nějak výrazně strhlo.
Po jakých nemovitostech je na jihu Čech největší hlad?
Největší poptávka je po malometrážních bytech do 50 metrů čtverečních. A v žádném případě není pravdou, že lidé při koupi nemovitosti chtějí ušetřit každou korunu. Lidé upřednostňují pěkné, hezké bydlení. A jsou ochotni si za něj připlatit.
Musím připomenout, že specifikem Českých Budějovic je Jihočeská univerzita. Proto tady vždy byli studenti, a vždy tady budou. Ti právě přitahují celou řadu investorů. A z jejich strany je stále značná poptávka po nemovitostech. A studentům pak nabízejí bydlení. Tento fakt je markantní na sídlišti Máj. Tato lokalita je pro většinu Budějčáků místem, na které by se v životě nenastěhovali. Ale pro investory je tato část města velice zajímavá, právě kvůli studentům, kterým své nemovitosti pronajímají. Pokud si investor vybírá, raději zvolí dva levnější byty na Máji, než jeden dražší v centru krajského města. Roční výnos, který investora především zajímá, bude na Máji vždy vyšší. Ale i na Máji ceny nemovitostí v posledním roce poměrně vzrostly.
A obrovská poptávka je po stavebních parcelách v blízkosti krajského města. V lukrativních lokalitách, na krásných místech, už prostě nejsou a když se nějaká objeví, je hned pryč. Troufám si říct, že se dnes v tomto směru jedná o jakousi podpultovku. A tento stav žene jejich ceny vzhůru.
Existuje rada, kdy je nejvýhodnější nemovitost prodat?
Vzhledem ke zmiňovaným skutečnostem v předchozích odpovědích, je to teď. Poptávka převyšuje nabídku a ceny jdou proto nahoru. Pokud se týká ročního cyklu, tak jaro a podzim jsou nejlepšími prodejními obdobími. Na jaře sluníčko vše probouzí, startuje, panuje pozitivní nálada, lidé začínají nakupovat. Na podzim se lidé vrací z dovolených, kde uzrály nějaké jejich myšlenky, rozhodnutí. A ze strany kupujících, chtějí vše stihnout vyřešit do konce roku, aby měli o Vánocích klid, proto se objevuje více zájemců o nemovitosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.