Na jihočeských silnicích se v tomto roce stalo už 18 dopravních nehod, při kterých umírali lidé. Někteří zahynuli přímo na místě, jiní měli tak závažná poranění, že následkům podlehli při převozu do nemocnice nebo přímo v ní.
Celkem tak letos zbytečně přišlo o své životy již 23 lidí. Byli to lidé mladí i starší, ale bez ohledu na věk byla každá taková smrt naprosto zbytečná.
Letošní rok je co do počtu úmrtí na silnicích rekordní. Pohled na statistiku předchozích let ukazuje situaci, která byla v letech 2012 a 2013. Přestože uplynuly pouhé čtyři měsíce letošního roku, počet mrtvých dosahuje téměř poloviny celkového počtu mrtvých v roce loňském.
Období | Počet DN | Usmrceno | Těžké zranění | Lehké zranění | Alkohol |
leden - prosinec 2013 | 3557 | 54 | 208 | 1797 | 338 |
leden - prosinec 2012 | 3207 | 71 | 240 | 1803 | 240 |
Alarmující je zjištění, že z 338 řidičů pod vlivem alkoholu bylo v roce 2012 nejvíce těch, kteří nadýchali více než 1,5 promile - bylo jich celkem 190, přičemž v roce 2012 jich bylo 84!
Převážná většina dopravních nehod se týká osobních vozidel, ale i ostatní dopravní prostředky promlouvají do statistik. Tabulka ukazuje počty nehod, ve kterých figurovala i jiná vozidla.
Dopravní nehody podle druhu vozidla (jen vybraná)
Období | Jízdní kolo | z toho dítě | Motocykl | Autobus |
leden - prosinec 2013 | 179 | 22 | 147 | 26 |
leden - prosinec 2012 | 158 | 17 | 148 | 32 |
Policisté rovněž sledují dopravní nehody podle druhu. Nejčastějším druhem dopravních nehod je podle následující tabulky srážka s pevnou překážkou.
Dopravní nehody podle druhu
Období | Srážka s jedoucím nekolejovým vozidlem | Srážka se zaparkovaným vozidlem | Srážka s pevnou překážkou | Srážka s chodcem | Srážka s vlakem |
leden - prosinec 2013 | 1130 | 471 | 1323 | 184 | 19 |
leden - prosinec 2012 | 1103 | 175 | 1250 | 184 | 32 |
V zimním období je řada nehod způsobená špatným stavem silnic, sněhem či náledím, přesto se nejvíce nehod stává na suchých a neznečištěných vozovkách. Řidiči při dobrých podmínkách na silnicích mají tendenci riskovat, nedodržují povolenou rychlost a zbytečně hazardují.
Stav povrchu vozovky v době dopravní nehody (vybrané ukazatele)
Období | Povrch suchý, neznečištěný | Povrch mokrý | Náledí, sníh |
leden - prosinec 2013 | 2333 | 760 | 394 |
leden - prosinec 2012 | 2084 | 690 | 359 |
Nejčastější příčinou nehod přitom zůstává nesprávný způsob jízdy. Následuje nepřiměřená rychlost a poté další ukazatele.
Hlavní příčiny (vybrané ukazatele)
Období | Nesprávný způsob jízdy | Nepřiměřená rychlost | Nedání přednosti | Nesprávné předjíždění |
leden - prosinec 2013 | 1846 | 848 | 450 | 84 |
leden - prosinec 2012 | 1490 | 844 | 471 | 88 |
Každý řidič, který získal řidičské oprávnění v autoškole a prošel výukou, by měl znát pravidla provozu. I přes se mnohdy zdá, že řidiči neví, jak se mají na silnicích chovat. Policisté proto připomínají několik základních pravidel.
1. Přizpůsobte jízdu svým schopnostem, spěchejte pomalu
Nejdůležitější je nepřeceňovat své síly a schopnosti. Vždy si vyberte takovou trasu, kterou dobře zvládnete. Jezděte opatrně, ohleduplně a dodržujte pravidla silničního provozu. Zbytečné riskování se nevyplácí. Rychlou jízdou možná ušetříte několik málo minut, ale riskujete mnohem více - svůj vlastní život.
Václav Kovář z BESIP, odborník na bezpečnost v dopravě, dodává: „Je-li řeč o bezpečné jízdě, pak musí být jako její první podmínka vyřčena znalost pravidel silničního provozu. Objevují se stále nové dopravní předpisy, které by si měl každý řidič průběžně doplňovat a obnovovat. Ideální je zúčastnit se zdokonalovacích kurzů, které pořádají i autoškoly.“
2. Váš automobil musí být v bezvadném stavu
Policisté se při dopravně bezpečnostních akcích zaměřují na kontrolu technického stavu vozidel. Váš automobil musí být v pořádku, jen tak může být vaše jízda bezpečná. Václav Kovář doplňuje: „Stav automobilu přímo ovlivňuje vaši řidičskou kondici. Například slabý světelný tok reflektorů starších vozidel má za následek neúměrné zatěžování vašeho zraku a dřívější nástup únavy. Starší vozidla nemají posilovač řízení, který podstatně snižuje námahu při ovládání volantu.“
Největší význam pro bezpečnou jízdu pak mají brzdy, a to především na mokrém či zasněženém povrchu či náledí. Ruku v ruce se zimním období pak jde správná volba zimních pneumatik.
3. Držte své emoce na uzdě
Nervozita negativně ovlivňuje každého řidiče. Pokud se ocitnete v zácpě či dopravní špičce, nenechte se vyvést z míry. Nemá smysl začít riskovat. Emoce totiž nejsou dobrými řidiči. Při plánování své jízdy si proto vyberte vhodnou dobu, abyste se dopravní špičce vyhnuli.
4. Předvídejte, neohrožujte ostatní
„Všimli jste si někdy, jak nebezpečné může být nastupování a vystupování z vozidla? Obzvlášť na frekventované ulici. Vozidlo zastaví u chodníku, otevřou se dveře směrem do silnice a z nich se ‚souká‘ řidič. Není pochopitelné, proč nešlo k vystupování z vozidla použít dveře u chodníku. Víte, jakému nebezpečí vystavujete sebe a třeba motocyklisty?“ informuje BESIP. Neohrožujte svým nezodpovědným chováním ostatní účastníky silničního provozu. Předvídejte a buďte obezřetní!
5. Alkohol a drogy za volant nepatří
V České republice platí úplný zákaz požívání alkoholu či jiných návykových látek před jízdou nebo během jízdy. Řidič pod vlivem alkoholu ztrácí přehled nad situací na silnici, špatně ovládá sám sebe a nebezpečně riskuje. Smysly takového člověka jsou ochromené a od toho se pak odvíjí další problémy - špatný odhad vzdáleností, zkreslené vnímání reality a podobně. Čím více pijete, tím více je váš mozek zasažen. Významně se zvyšuje vaše šance havarovat a následky bývají většinou smrtelné.
Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.