Jihočeská ODS chce vyzvat kraj k vypsání okamžité zakázky na sčítání dopravy na úsecích, kterých by se od nového roku mělo dotknout zavedení mýtného. Jde o silnici I/20, která bude zpoplatněná, a silnici I/22, která se po zavedení mýtného stane objízdnou trasou pro řidiče, kteří se budou chtít placení vyhnout. Jihočeský kraj se návrhu ODS nebrání.
Podle ODS nyní chybí relevantní data o tom, kolik aut po silnicích I/20 a I/22 projede. „Poslední čísla jsou z roku 2016, a je jasné, že jak roste ekonomika, tak se pohyb kamionů a dopravy zvýšil na všech silnicích,“ uvedl předseda krajské ODS Martin Kuba, podle kterého současná čísla neukážou nic o možném přesunu dopravy po zavedení mýtného.
Měření by mělo proběhnout letos na podzim a druhé příští rok na jaře. Na základě toho bude možné zjistit, jestli se doprava ze zpoplatněné silnice přesunula na nezpoplatněnou. „Zároveň chceme, aby kraj vyvolal jednání s ministerstvem dopravy, na kterém bude oznámeno, že sčítání proběhne a chceme slyšet kritéria, která ministerstvo považuje za relevantní ke zpoplatnění silnice I/22,“ dodal Kuba.
Podle ministerstva dopravy už ale nelze měnit, kterých silnic se zpoplatnění bude a nebude týkat. „Seznam vznikl v lednu 2017 bez vědomí obcí a krajů. Ministerstvo dopravy neustále tvrdí, že kvůli tenderu na nové mýto už nelze seznam měnit, rozšiřovat ani zužovat, aniž by k tomu zveřejnilo nějakou právní analýzu. Domáháme se jednoduché věci, pokud má být zpoplatněna silnice I/20, tak má být zpoplatněna i silnice I/22,“ uvedl zastupitel Katovic na Strakonicku Tomáš Hajdušek (ODS).
Ministerstvo dopravy podle Hejduška tvrdí, že k žádnému přesunu dopravy nedojde. „Spotřeba pohonných hmot na kilometr je podle ministerstva vyšší než cena mýtného, a proto není ekonomickým zájmem dopravců, jezdit přes objízdnou trasu. Pokud budeme počítat průměrnou spotřebu kamionu 30 litrů na 100 kilometrů a cenu nafty 30 korun s DPH, tak to vychází nějakých 7,50 korun a nejčastější sazby mýta jsou od 4 do 6 korun, tak to takový rozdíl není,“ vypočítal. Zároveň upozornil, že ačkoliv ministerstvo s přesunem dopravy nepočítá, vytvořilo skupinu, která se má zabývat dopadem zavedení mýtného na obce.
Už teď se některé obce potýkají s problémy kvůli husté dopravě. „Silnice I/22 prochází středem obce, kde je veškerá občanská vybavenost. Občané, kteří jdou na poštu, do školky musí přecházet tuto silnici. Už teď je v odpoledních hodinách problém ji přejít. Neumím si představit, jak to bude po zpoplatnění I/20 vypadat,“ řekl starosta Střelských Hoštic na Strakonicku Luboš Krupka (ODS). Obcí nyní projede 150 až 200 kamionů denně, po zavedení mýtného jich podle odhadu přibude 500 až 600.
Kraj proti návrhu ODS nic nemá a považuje ho za dobrý krok. „Když někdo přijde s dobrým nápadem, tak určitě stojí za to, se o tom bavit. A to je určitě i tento případ. I když si myslím, že by tohle měl udělat stát,“ řekl k návrhu radní Jiří Švec.
Kraj se snaží situaci vyřešit i bez aktuálních čísel. „V pátek na společném jednání některých zastupitelů a starostů jsme odsouhlasili, že budeme požadovat osazení některých komunikací druhých a třetích tříd dopravním značením, které omezí průjezd kamionů nad 12 tun. Věříme, že je to opatření, které by mělo zajistit, aby se kamiony nevyhýbaly placenému úseku,“ uzavřel Švec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.