Nárůst hospitalizovaných či ambulantně ošetřených lidí na záchytné stanici v Českých Budějovicích se v roce 2015 oproti předešlým rokům nekonal. Poprvé od roku 2011 bylo evidováno méně návštěvníků. Agresivita ale naopak narůstá.
Pro představu… v roce 2011 byla pomoc poskytnuta celkem 1 229 osobám (z toho bylo hospitalizovaných 992 a ambulantně ošetřených 237). Dále pak čísla dosáhla v roce 2012 na 1 297 (1 090 – 207), v roce 2013 na 1 433 (1 168 – 265) a v roce 2014 na 1 597 (1 282 – 316). Uplynulý rok byl celkový počet snížen o 59 lidí na 1 538 (1 138 – 400).
„Nejvíce hospitalizovaných klientů bylo v dubnu, kdy počet dosáhl na 117. Druhý nejvytíženější měsíc byl leden s počtem 110 a pak květen, ve kterém jsme hospitalizovali 102 klientů,“ řekla mluvčí jihočeské záchranné služby Petra Kafková. Naopak nejmenší počty byly v září (80), srpnu a říjnu (oba 81).
Co ale neustává nebo se nesnižuje, je agresivita. „Agresivita klientů je bohužel pro pracovníky takřka denním chlebem. Vzhledem k tomu, že všichni klienti jsou na záchytku přiváženi v doprovodu policie, jedná se většinou pouze o verbální agresi. Ve fyzickém útoku je jim díky přítomnosti policistů efektivně bráněno. Občas dochází ze strany klientů k demolování zařízení cel,“ upřesnila Kafková.
Budějcká záchytka eviduje i dva rekordmany. Jedním je muž, který nadýchal 4,3 promile a záchytku nevyužil poprvé, druhý je pak stálý zákazník, protože služeb zdravotníků využil za rok 2015 pětatřicetkrát. „Patří ale do skupiny neplatičů,“ dodává Kafková s tím, že do skupiny opakovaně hospitalizovaných klientů patří cirka deset lidí.
„Nejpočetnější skupinu klientů tvoří muži v produktivním věku. V roce 2015 bylo hospitalizováno 188 žen a 34 mladistvých. Nejmladším klientem byla 14letá dívka a nejstarším 78letá žena,“ řekla dále mluvčí záchranné služby. Záchranná stanice v roce 2015 vyfakturovala klientům za pobyt celkem 1 365 600 korun. „Zaplatilo pouze 33 procent osob. K 31. prosinci byla dlužná částka za rok 2015 přes 900 000 korun. To je zhruba 755 noclehů.“
Záchranná služba vymáhá nezaplacené pohledávky zasíláním upomínek. Těch se daří doručit 37 % a z toho zaplatí méně jak 8 %. Takto získané prostředky jen mírně převyšují náklady na rozesílání upomínek. V minulosti se ZZS vyzkoušela i jiné možnosti, ale vzhledem k struktuře klientely PZS jsou pohledávky prakticky nevymahatelné.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám