Jihočeský kraj včera uzavřel se společností Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) smlouvu na provoz úzkokolejné železnice od letošního 15. prosince do prosince 2024. Smlouva zaručuje pro rok 2020 cenu 125 korun za vlakový kilometr a hodnota kontraktu za celé pětileté období je 163 milionů korun. Průměrná kompenzace dopravci za období pěti let je 138,6 korun za vlakový kilometr. JHMD provozují vlaky na úzkokolejce na Jindřichohradecku a Vysočině. Zaměstnává asi 75 lidí a ročně převeze podle starších údajů 400 tisíc lidí.
Kraj objednal u dopravce do prosince 2024 regionální dopravu v rozsahu 235 tisíc vlakových kilometrů ročně. Vedení JHMD se zavázalo, že nejpozději v roce 2024 koupí tři nové motorové jednotky. Jak uvedl mluvčí Jihočeského kraje Radek Šíma, výše kompenzace znamená pro dopravce možnost udržitelného rozvoje.
„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní veřejnou dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu,“ řekl náměstek hejtmanky Josef Knot.
JHMD nyní jednají s výrobci o dodávce nových vozidel, která by měla být ekologická, moderní a nízkopodlažní. Posílí kapacitu nejen v hlavní sezoně. „Budou podporovat přepravu jízdních kol. Úzkokolejky současně nabídnou i parní provoz, o jehož zachování, společně s nostalgickým provozem historických dieselových lokomotiv, má zájem Jihočeský kraj i veřejnost,“ uvedl statutární ředitel JHMD Boris Čajánek.
Jindřichohradecké úzkokolejky jsou nově zařazeny v systému Jihočeské krajské jízdenky Jikord plus, která chce podpořit turistický ruch. Jak uvedl krajský radní pro dopravu Jiří Švec, úzkokolejka je pro místní tradiční způsob, jak jezdí do školy, do práce či k lékaři.
Společnost Jindřichohradecké místní dráhy vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Dvě úzkokolejné dráhy mají rozchod 760 milimetrů.
Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. JHMD vlastní podle údajů na webu tři parní lokomotivy, tři motorové, osm osobních vozů a jeden nákladní. Vlaky jezdí i přes stanici Kaproun, kde je památník fiktivní postavy Járy Cimrmana.
Jihočeský kraj již dříve, v listopadu, uzavřel novou desetiletou smlouvu s Českými drahami na obsluhu 14 železničních tratí. Kraj za to dopravci zaplatí přibližně sedm miliard korun. Smlouva začne platit také letos 15. prosince a dráhy na jejím základě investují do modernizace vlaků v Jihočeském kraji 1,8 miliardy. Vozy Českých drah ujedou po jihočeských železnicích zhruba pět milionu vlakových kilometrů ročně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.