Obnovení provozu na jindřichohradecké úzkokolejce by stálo zhruba 20 milionů korun. Jsou firmy, které o to mají zájem, řekl v rozhovoru Jan Šatava, jeden ze zakladatelů firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) a někdejší předseda představenstva. Tržby za letní jízdy parními vlaky bývaly v minulosti kolem čtyř milionů korun, což zaplatilo parní provoz. Firma teď vlastní dvě provozuschopné parní lokomotivy, asi deset historických vagonů a řadu běžných vozů. Firemní aktiva odhadl na desítky milionů korun.
Firma je od října v úpadku. Provoz vlaků zastavila, protože nemá potřebná povolení. Náhradní autobusovou dopravu zajistily Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Firma na sebe podala insolvenční návrh v září. Ke konci června měla 140 věřitelů, dlužila 160,7 milionu korun. Pohledávky dál přibývají. Banka Raiffeisenbank přihlásila v říjnu vůči firmě pohledávky za 100,5 milionu korun, Česká správa sociálního zabezpečení tuto středu pohledávky za 25,3 milionu, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.
„Základním problémem, proč není možné na úzkokolejce vypravit vlak, je to, že dráha ztratila osvědčení k provozování. Tenhle dokument je třeba obnovit, což je záležitost na několik měsíců a závisí to od vůle vlastníka dráhy," řekl Jan Šatava, jeden ze zakladatelů firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), do loňska akcionář JHMD. Jasněji by podle něj mohlo být po schůzi věřitelů v polovině ledna. „Pak je stále šance, aby v příští sezoně na úzké koleje něco vyjelo. Pokud se tak nestane a provozní přestávka by se měla prodloužit na celý rok, tak mám obavy, že se velmi výrazně snižuje šance, že se ještě někdy v jižních Čechách úzkokolejkou svezeme," dodal.
Firma vlastní tři parní lokomotivy, z toho dvě provozuschopné. Podle Šatavy má i dost vagonů pro běžnou dopravu, z roku 1966. Na Šatavu se již obrátili zájemci, kteří by provoz na trati chtěli obnovit. „V prvním roce do toho bude potřeba nasypat řádově desítky milionů korun," řekl Šatava.
JHMD nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Předseda správní rady JHMD Boris Čajánek uvedl, že Šatava podepsal s Vysočinou nevýhodnou smlouvu. Šatava reagoval, že Vysočina tehdy nabídla firmě první dlouhodobou smlouvu. „Až do roku 2012 jsme měli problém, že kraje s námi uzavíraly vždy smlouvu na rok. Pro stabilní provoz to nebylo ideální," řekl Šatava. Jak doplnil, Kraj Vysočina nebyl spokojený s kvalitou vagonů M 27.0 zvaných 'hašiš bedny'. Kraj proto zkrátil firmě dotaci na tyto vozy a odmítl platit zvýšenou cenu za kilometry. Podle Šatavy způsobilo nasazení vagonů M 27.0 odliv cestujících.
Když Šatava před 11 lety předával firmu, zbývalo jí splatit pár set tisíc z pětimilionového úvěru na modernizaci čtvrté lokomotivy. „Firma hradila své závazky včas a měla finanční rezervy v řádu milionů korun," řekl Šatava.
Ze zhruba 70 zaměstnanců jich teď firmě podle Šatavy zbylo méně než deset. Soud v insolvenčním řízení s firmou zamítl reorganizační návrh. Dospěl k závěru, že návrhem sleduje firma nepoctivý záměr. Čajánek nedávno odstoupil z pozice ředitele, jak informoval server Zdopravy.cz.
JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400.000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. „Ta trať sloužila jako venkovská tramvaj a úsek Jindřichův Hradec - Kamenice byl výrazně vytížený," řekl k porevoluční historii dopravy Šatava.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.