Dnes, 13:07
Společnost Gepard Express, která zvítězila v tendru na koupi zkrachovalých jindřichohradeckých úzkokolejek, chce nejdříve zprovoznit trať z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou na Pelhřimovsku. Nyní pracuje na přípravě železnice. Vyplývá to ze setkání zástupců společnosti a Sdružení měst a obcí Úzkokolejka.
„Aktuálně je mimo jiné nutné vyměnit některé pražce, vysekat přejezdy a mnoho dalšího, aby první soupravy mohly vyjet co nejdříve. Prioritou je zatím trať z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou," řekl majitel Gepard Expressu Albert Fikáček. Dosavadní provozovatel úzkokolejek, firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), je od podzimu 2022 v úpadku. Vlaky na této unikátní trati jezdily naposledy loni v létě.
Na trať se vrátí původní lokomotivy TU a vagony pro pasažéry BALM. Provozovatel také počítá s vagony na převoz jízdních kol. Zatím není známý termín, kdy vlaky začnou znovu jezdit. Ale Gepard Express avizoval, že chce provoz obnovit co nejdříve. „Za svazek mohu říci, že jsme velmi rádi, že se našel někdo, kdo se kolejí ujal a má zájem je zprovoznit. Věříme, že se úzkokolejka znovu stane atraktivní součástí našeho regionu," řekl předseda Sdružení měst a obcí Úzkokolejka Michal Kozár.
O znovuzahájení provozu usiloval Fikáček už v roce 2023. Před dvěma týdny nabídl věřitelskému výboru JHMD odkup zkrachovalého dopravce za 83 milionů korun. Následně to schválil i insolvenční soud, který vyhlásil konkurz na zadlužené Jindřichohradecké místní dráhy na konci března. Firma dluží skoro 350 milionů korun. Do prvního kola, kdy byla minimální částka 100 milionů korun, se nikdo nepřihlásil. Proto následovalo druhé kolo s minimálním vkladem 78 milionů korun. Do něj se přihlásili dva zájemci, kromě Gepard Expressu to byla společnost Fexlin. Obě firmy se pak o úzkokolejku střetly ve třetím kole, které se uskutečnilo formou licitace. Gepard Express v něm nabídl 83 milionů korun a Fexlin 81,3 milionu korun. Věřitelský výbor se rozhodl přijmout vyšší nabídku.
Tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně sloužily v minulosti i dopravní obslužnosti, mají však především značný turistický potenciál. Vedle další úzkorozchodné trati na Osoblažsku jde o jedinou takovou trať v Česku, na které jezdily i parní vlaky. Turisticky je atraktivní i její okolí, tedy Česká Kanada a západní část Českomoravské vrchoviny. Řada nádražních budov sloužila pro ubytování. Primárně pro turistický ruch fungují obdobné dráhy například na německé straně Krušných hor či jen pár kilometrů za hranicemi České Kanady v rakouském Waldviertlu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám