Trať Tábor - Bechyně, první elektrifikovanou trať v někdejším Rakousku-Uhersku, čeká oprava. Se změnou trakce se nepočítá, řekl dnes na táborské konferenci Budoucnost regionální železnice náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) Jiří Ješeta.
Změna trakce z 1 500 na 25 000 voltů by stála miliardu korun, řekl dnes předseda správní rady železniční dopravní firmy Railway Capital Jan Šatava. Provoz na trati zvané Bechyňka začal před 120 lety, tento víkend i celé léto bude řada akcí, která výročí připomene.
„Je schválená oprava, ale bez změny trakce. Jsou tam uhnilé některé sloupy, je třeba zmodernizovat zastávky,“ řekl Ješeta.
Jihočeský kraj chtěl za bývalého vedení na trati změnit trakci. Je napájená 1 500 volty, nově to mělo být 25 000 voltů a 50 herzů, aby tam mohly jezdit moderní vlaky. Proti změně trakce jsou krajští zastupitelé Pirátů, podle nich zamýšlená změna ohrožuje provoz historických vlaků na trati. Proti je i město Tábor. Když se trakce změní, skončí podle táborských radních letní nostalgické jízdy, kdy jezdí souprava tažená lokomotivou Bobinka, někdy i Elinka z roku 1903. Podle průzkumu trať využívá v pracovním týdnu 434 cestujících denně.
„Změna trakce by stála miliardu korun. V Bechyni je jediný železniční a zároveň silniční most v Čechách. Rád bych znal bezpečnostní řešení s napětím 25 kilovoltů, pod kterým budou jezdit auta a autobusy. Zásadním problémem Bechyňky je profil, jsou tam ostré oblouky. Ve spolupráci s Českými drahami jsme se snažili vhodné vozidlo opatřit, ale neexistuje moderní železniční vozidlo, které by po ní (Bechyňce) mohlo jezdit,“ řekl Šatava.
Provoz na trati Tábor - Bechyně, o které se uvažovalo od roku 1874, začal 21. června 1903. Dodnes po ní jezdí elektrické vlaky. K jejímu vybudování významně přispěl průmyslník, vynálezce a technik František Křižík. Právě on také řídil při jejím otevření motorový vůz zvaný Elinka, který je teď součástí sbírek Národního technického muzea. Její nynější červený nátěr vystřídal zeleň rakouských drah.
Při oslavách výročí vyjede na trať právě i Elinka, nejstarší český elektrický železniční vůz z roku 1903. Koleje mezi Táborem a Bechyní jsou první elektrifikovaná trať v tehdejším Rakousku-Uhersku. Výročí trati připomenou ČD i při akci Léto na Bechyňce.
„Milovníci železnice se mohou těšit každou prázdninovou sobotu a navíc i v neděli 13. srpna na Křižíkův elektrický motorový vůz Elinka a také na elektrické vlaky vedené lokomotivou Bobinkou. Ty budou nasazené na vybraných pravidelných spojích až do 26. srpna,“ řekl Ješeta. Bobinka je malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0. Název vznikl podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou Bobina, které jezdily na hlavních tratích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.