Redaktoři Budějcké Drbny se začátkem srpna rozhodli vyrazit na více než týdenní cestu po krásách jihozápadní Evropy s cílem dostat se prakticky až na její samotný konec - do Velké Británie. Že to nedává smysl? Ale ano, s novým Renaultem Kadjar od společnosti AUTA BOREK a. s. vyrazili až na Gibraltar.
Nicméně místo, odkud je vidět na africký kontinent, nebylo jedinou zastávkou, kam Kadjar na více než šest tisíc kilometrů dlouhé cestě mířil. O tom ale až v následujících řádcích, které vlastně začaly vznikat už v červnu, kdy se myšlenka na cestu po Evropě zrodila.
Plán celé cesty vznikal v několika krocích, přičemž byly kladeny nároky na časovou efektivnost. Po tom, co vznikl podrobný itinerář cesty, už zbývalo jen jediné - sehnat spolehlivého kolegu, který posádku doprovodí nejenom bezpečně, ale i s co nejmenšími náklady na Gibraltar a zpět domů. Tohoto úkolu se zmocnil Renault Kadjar z AUTA BOREK a. s.
Eurotrip s pracovním označením „1“ odstartoval 13. srpna 2015 navečer a celá posádka se vydala do německo-švýcarské Kostnice, kam dorazila přesně podle plánu, tedy v čase východu slunce. Právě vycházející žhavá koule se od klidné hladiny Bodamského jezera začala odrážet v půl sedmé, kdy pro snídající účastníky cesty připravila krásnou oranžovo-rudou podívanou. Z místa, kde byl upálen mistr Jan Hus se zlatý Kadjar vydal na cestu do Curychu.
Největší město politicky nezávislého státu samo o sobě působí na návštěvníky jako město bankéřů, úředníků a politiků. Rozhodně zde nejsou výjimkou drahá auta, luxusní obchody nebo elegantní oblečení. Po krátké exkurzi se výprava vydala do dalšího švýcarského města - Ženevy. Už samotný příjezd kolem Ženevského jezera působí impozantně. O to více je překvapující vodotrysk Jet d’Eau, který stříká vodu do výšky 140 metrů.
To už měl Renault Kadjar na svém kontě přes 900 kilometrů a stále neměl dost. Cílem prvního dne bylo francouzské Montpellier. Osmé největší město země galského kohouta bylo ale ještě daleko a vůz se po cestě musel vypořádat i s několika kolonami na dálnicích. Díky systému Stop&Start, který byl ve večerních hodinách v permanenci, však nedošlo k navýšení spotřeby, což byla jedna z nesporných výhod auta.
Na prohlídku města došlo až druhý den, protože posádka byla po vcelku náročném prvním přejezdu hodně vyčerpaná. „Jestli mi trvalo tři minuty, než jsem na hotelu usnul, tak je to možná i moc,“ přidává šéfredaktor Budějcké Drbny a jeden z členů posádky Lukáš Dvořák. O to více si ale užil ranní návštěvu města, které dříve patřilo, díky starobylé univerzitě, za kulturní centrum jižní Evropy.
Ale aby vše šlo podle plánu, musel Renault Kadjar povolit ruční brzdu a vyrazit na další cestu. Řidiče sice čekala kratší trasa, byla však obtížnější, protože nevedla po dálnicích. To proto, že jedním z cílů byl i horský stát Andorra, a dostat se do hlavního města - Andorry La Vella - znamená vystoupat z nížin Francie až do dvoukilometrové výšky, aby se poté dalo do města sjet.
Krom toho, že je v Andoře snad největší koncentrace obchodů na nejmenší ploše, tak nelze opomenout zajímavé patrové parkoviště. Náročné bylo především při výjezdu. Málo místa a těžký terén znamenaly výjezd z parkoviště odněkud z devátého patra se strmým sklonem a kamenitou cestou. Kadjar si jako SUV znovu poradil, i když zde by byla na místě opatrnost od každého vozu, bez ohledu na jeho typ.
Pak už byl v plánu přímý přesun do hlavního města Španělska. Ještě před ale musí každý vůz projet obrovskou halou, kde dochází k celní kontrole nakoupeného zboží v Andoře, která je evropským daňovým rájem. Taková malá vzpomínka do naší historie... Při cestě do Madridu se lze kochat hlavně Pyrenejemi, což přineslo krásný pohled na zapadající slunce poblíž Zaragozy.
Jinak toho na cestě ale moc není, zajímavostí jsou snad jen makety nadživotních býků, které lemují dálnici. Noční příjezd do Madridu znamenal další rychlý přesun do hotelového pokoje. Dopolední pohled na metropoli však na její kráse nijak neubral. Královský palác je nádherný, uličky, které k němu vedou, rovněž. „Bylo fajn jen tak si sednout na pozdní snídani a sledovat, jak ‚rychle‘ utíká španělský život,“ přidává Dvořák.
Odpočinek byl třeba. V plánu totiž byla dvoudenní cesta bez přerušení. Z Madridu směřoval nový Renault Kadjar zapůjčený od AUTA BOREK a. s. nejprve na jih, aby se konečně dočkal hranic Velké Británie, konkrétně Gibraltaru. Do příjezdu ale nemohla chybět zastávka v perle Andalusie - Seville. V místě, kde jsou uložené ostatky Kryštofa Kolumba, kde jsou oblíbené býčí zápasy... A v místě, které posádku překvapilo suverénně nejvyšší teplotou. Na teploměru vozu svítilo 37 stupňů Celsia.
Aby se však stihlo přesně na čas, kdy bude zapadat slunce, dojet na Gibraltar, musel být pevně stanovený odjezd ze čtvrtého největšího města Španělska. A bez štěstí v podobě hladkého průjezdu by to nešlo jakbysmet. Menší komplikace přinesl až samotný příjezd na Gibraltar, před jehož hraničním přechodem stála drobná, leč plynule se pohybující kolona.
Hraniční stráž Velké Británie ve svém klasickém oblečení ale nebyla jedinou překážkou, která Renault Kadjar uvítala na konci Evropy. Mimo jiné to byly závory, které se hned za překonáním hranice snesly dolů a bránily v průjezdu. Místo vlaku však tentokrát na ranveji, po které normálně vede silnice, přistával dopravní letoun. Čas utíkal, slunce na Gibraltaru zapadalo... (pokračování příště)
Trasa: České Budějovice - Kostnice - Curych - Ženeva - Montpellier - Andorra La Vella - Madrid - Sevilla - Gibraltar - Málaga - Tarragona - Barcelona - Marseille - Saint Tropez - Monako - Janov - Milán - Verona - Benátky - České Budějovice
Vzdálenost: 6333 kilometrů
Spotřeba paliva: 386 litrů
Průměrná spotřeba: 6,1 litru
A naše subjektivní hodnocení Renaulta Kadjara?
+ Design
+ Spotřeba
+ Jízdní vlastnosti
+ Pocit bezpečí
+ Navigace
+ Palubní počítač
+ Parkovací senzory (360°)
+ Řazení a spojka
+ Výhled z automobilu
+ Prostorný interiér
+ Průjezdnost v terénu
- Ergonomie dotykového displeje navigace - jde o zvyk
- Menší zavazadlový prostor
Zdvihový objem: 1461 cm3
Maximální rychlost: 182 km
Palivo: nafta
Počet válců/ventilů: 4/16
Typ převodovky: Manuální šestistupňová
Typ vstřikování: Common Rail
Maximální výkon (kW/k) při otáčkách (ot./min): 96/130 při 4000
Maximální točivý moment (Nm) při otáčkách (ot./min): 320 při 1750
Systém Stop&Start: ano
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.