Někteří z nás jako malí milovali hraní si s vláčky, jiní zase chtěli být strojvedoucími a řídit vlak až do neznámých míst. České dráhy nabídly těmto nadšencům unikátní projekt Pohled z vlaku, který nabízí „řízení lokomotivy“ na vybraných železničních tratích. Na jihu Čech vybraly úsek mezi Bechyní a Táborem.
Čtyřiadvacetikilometrová trať vede po stopách Františka Křižíka. Jde o první elektrifikovanou železnici, jež je dlouhá 24 kilometrů a jsou na ní Českými drahami pořádány nostalgické jízdy elektrickým vozem Elinka (řada M 400.0) s výzbrojí z Křižíkovy dílny, nebo historickou soupravou v čele s lokomotivou Bobinkou (řada E 422.0). „Tato trať nemohla ve výběru chybět,“ zmiňuje vedoucí projektu Pohled z vlaku Václav Rubeš.
Přiznává však, že neustále vidí řadu možností, jak projekt Českých drah vylepšit. „Základní kámen v podobě fungující platformy byl úspěšně usazen a podařilo se nám vyladit i funkcionality, které Pohled z vlaku nejvíce odlišuje od jiných projektů. Mám na mysli pohyblivou mapu a události na trati, které umožňují divákovi v reálném čase sledovat, kde se zrovna vlak nachází a na jaké návěsti, traťové značky a další okolnosti musí strojvedoucí reagovat,“ doplňuje Rubeš.
Divák díky podrobnému popisu velmi rychle pochopí princip návěštění a základní pravidla železničního provozu. Nově si také mohou návštěvníci přečíst rozhovor se strojvedoucím, kterého během jízdy sledují. V plánu je ale spousta dalších doplňků. „Zvažujeme například možnost zveřejnit kopie vlakové dokumentace tak, aby divák zjistil, na jaké mimořádnosti musel být strojvedoucí před jízdou připraven. Dokončujeme také koncept úvodních videí k tratím, podrobnější informace o vozidle, na němž se natáčení odehrávalo, databanku zvuků českých lokomotiv, které by si mohli zájemci stáhnout a další drobnosti. Práce na projektu je zkrátka ještě dost a vlastně si nejsem jist, že někdy skončí,“ přidává Rubeš s úsměvem.
V plánu je tak několik dalších tratích. Momentálně České dráhy natáčejí stabilně jeden úsek měsíčně, zhruba stejnou dobu poté trvá, než se objeví na webu projektu Pohled z vlaku. „Krátce před uveřejněním je trať Praha – Beroun natočená na elektrické jednotce řady 471, známé jako CityElefant. Následovat bude úsek Brno – Choceň zachycená na InterPanteru a působivá projížďka Lužickými horami z Děčína do Rumburka natáčená na motorové jednotce řady 844,“ uvádí Václav Rubeš.
Dočkají se i milovníci dobových tratí. Během letních měsíců by měly být instalovány kamery na parní stroj, a tak se návštěvníci budou moci vrátit v čase. „Nicméně tratí a vozidel, které jsme ještě nepředstavili, je tolik, že o náplň projektu není nouze. Náměty posílají také naši fanoušci, takže na nedostatek si rozhodně stěžovat nemůžeme,“ dodává vedoucí projektu, na kterém si diváci nejvíce „projeli“ trať mezi Zábřehem na Moravě a Jeseníkem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.