Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

GLOSA: Doprava v Českých Budějovicích

České Budějovice město, kde by chtěl žít každý... Začalo to dobře. Na soutoku Vltavy a Malše jej založil Přemysl Otakar II. a velkoryse vyprojektoval rytíř Hirzo. Metropole se postupně rozrůstala, především na sever a jih. Doprava, nejen železniční, jen kvetla. V rovinaté oblasti pro to byly veškeré předpoklady. V současnosti jsou Budějovice, po Praze, v dopravní špičce nejhůře průjezdné město. A bude hůř! Stačí jedna nehoda, prodloužený víkend, větší akce na výstavišti, uzavírka nebo jen deštivý den a doprava nám tradičně stojí. Zamysleme se nad tím, proč.

1. Slabí lídři bez vize

Doprava se po roce 1989 přestala plánovat. Budovaly se firmy a na veřejné akce a investice už nezbýval čas. Využívala se dopravní síť ze socialismu, což dlouho nevydrželo. Teď se nám to vrací. Absence nových mostů, obchvatů, velkoryse stavěných širokých ulic a dálnic je toho důkazem. V plně zastavěném městě to nyní lze dohnat jen stěží. Neměli jsme a nemáme tu volební štěstí na osobnosti. Budějovicím tradičně vládli nevýrazní primátoři bez vize, kteří neviděli dále než k dalším volbám nebo do své kapsy. Budovali městské policie a neváhali zradit i své vlastní strany. Obklopovali se průměrnými úředníky bez tahu na branku. Desítky let nemáme odvážného primátora, osobnost a patriota s osobním vztahem k městu, ale slabé (vyhýbám se slovu směšné) straníky bez charisma, pocházející odjinud. Ani první krajské reprezentace to nezachránily. Populární v regionu, nevýrazní směrem ku Praze, k ministerstvům. Dálnice se nestavěla, neinvestovalo se do silnic, železnic, jižní Čechy nebyly prioritou. Královské město České Budějovice se postupně stalo svým významem jen provinčním městem za Táborem, bez obchvatu a rychlého spojení se světem. Ve všední dny přecpaným, o víkendu vylidněným městem se zavřenými obchody v centru. Tyto smutné kulisy návštěvník jižních Čech logicky vynechává a projíždí dále na Krumlov, Třeboň či Hlubokou. Vábení turistů na to naše náměstí, které nyní připomíná velké parkoviště, už dávno nefunguje. 

2. Falešné čekání na dálnici

Řadu let jsme slýchávali z radnice oblíbené zaklínadlo, že dopravu ve městě vyřeší dálnice, která bude prý sloužit i jako obchvat města. Politická lež! Dálnice vyřeší tranzitní dopravu, a to především směrem sever – jih. Největší problém Budějovic, přesuny obyvatel bydlících na levém břehu Vltavy (kterých je většina) za prací na pravém břehu (a zpět), to vůbec neřeší. Naopak zkomplikuje! Město se stále rozrůstá. Dálnice za pár let povede městem, a nikoli, jak bylo původně navrhováno, dále od města přes Lišovský práh. Podobně rozšiřující se jihočeskou metropoli přeťala železnice s náspem a nádražím. Dnes město dělí Vltava, Malše a dráha na tři části, obtížně dopravně propojitelné. Dálnice udělá další zářez v rébusu dopravy ve městě pro budoucí generace a především nenahradí chybějící obchvat města! Tam, kde povede dálnice, by měla být správně východní část městského okruhu. 

3. Chybějící mosty

Od roku 1984 nebyl přes Vltavu ve městě postaven jediný širší most (lávky pro cyklisty nepočítám). Nový chybí jako sůl, rozmělnil by dopravní tok. Uvažovaný most v rámci takzvané Severní spojky z kruháče u Globusu do Kněžských Dvorů je v nedohlednu. Takzvanou Jižní tangentu s mostem zamítli vlivní obyvatelé bydlící u nemocnice, potažmo nedávno starostka Litvínovic, takže nebude ani tam. Nevěřím ani zcela logickému mostu od Tesca do ulice U Trojice. Vždy bude nějaká malá část občanů proti, na kterou doplatí většina. Dobrým počinem by byl most z Papírenské ulice kolem Stecherova Mlýna, dokud si to tam celé opět nezastavíme. Chybou bylo, při nedávné výměně Dlouhého mostu, ho neudělat širší. Takové stavby se staví nejméně na 50 let, „Dlouhas“ nestačil provozu už před rekonstrukcí... 

4. Budějovický mor – semafory

Důležitým aspektem neprůjezdnosti města jsou křižovatky s novou světelnou signalizací. Budějovice mají na počet obyvatel nejvíce semaforů v České republice. Zatím rekordních 48 světelných křižovatek. A stále se objevují nové jak houby po dešti. Radnice řeší problémy v dopravě osazováním semaforů. Máme o deset více křižovatek se světly než srovnatelný Hradec Králové! Takzvané „zelené vlny“ na sebe údajně navazují, ale v zaplněném městě to nefunguje. Světla kouskují, zdržují hlavní průjezdní tahy. Navíc jsou v provozu i v noci. Město má nesmyslně 20 světelných křižovatek v nepřetržitém provozu! Větší Plzeň po 23. hodině ani jednu. Jistá zahradní architektka na radnici nám tu několik volebních období sázela semafory jako kytičky na své zahrádce, výsledek zažíváme denně na ulicích. Tu potřebovala semafory jedna továrna, tu bytový investor, tu prodejce nábytku, tu spediční firma pro své kamiony. A orgány konaly, v těchto případech vždy podezřele rychle a aktivně. Nalezneme i takové absurdity, kdy na jediné průjezdní čtyřproudé silnici se opakují semafotky přibližně po 200 metrech (Na Dlouhé louce). Anebo Dobrovodská ulice – vyústění zanádražky, po 25 merech další semafory. Smutné kuriozity.

5. Chybně řešené jízdní pruhy

Postavíme-li se na libovolnou křižovatku v Budějovicích, zjistíme, že na každé druhé je něco špatně, co brání či zdržuje provoz. Překvapivě především na těch nově rekonstruovaných. Často tragické je řešení jízdních pruhů, které vůbec nereflektuje četnost vozidel v daných směrech a nejčastěji používané směry. Takže v jednom máme stojící auta v kolonách a vedlejší (nesmyslně například jen pro odbočující) je často prázdný, a naopak. Na řadě míst by pomohlo pouhé přemalování šipek a změna dopravních značek. Prosadily se sporné preferenční pruhy pro autobusy. Výsledek je ten, že tam, kde dříve bývaly dva, i tři pokračující směry, nám zbyl jeden, to nestačí. Nešťastným řešením je přesun zastávky MHD u PVT před Dům služeb. Ucpalo se tímto novátorským řešením dopravního podniku celé Senovážné náměstí. I chodník, kde díky přeplněné zastávce ve špičce ani neprojdete. Podobně zoufalé řešení zastávek a jízdních průhů je před nádražím včetně nové křižovatky, jak jinak se semafory. Jeden poloprázdný autobus tak s přednostním právem zastaví čtyřproudou komunikaci na zcela zbytečné nové křižovatce. K čemu je tedy světelná křižovatka do Průmyslové, nestavěla se právě kvůli MHD? Nejdříve město vyhání a pokutuje řidiče v Průmyslové ulici, kam přesune autobusy. Nyní je vrací do Žižkovy ulice, příště je asi vrátí zpět do Lannovky a bludný kruh řešení dopravy u nádraží se uzavře. U své linky MHD pamatuji u nádraží už páté místo, kde se nastupuje...

6. Zanádražní omyl

Bývalé vedení města se vysílilo takzvanou Zanádražní komunikací. Deset let žvanění a politických plků. Výsledkem je úzká, klikatá, různě široká cestička, plná semaforů, kde permanentně stojíte, neb jsou nastaveny nesmyslně dlouhé intervaly. Dost Budějčáků se jí instinktivně vyhýbá a jezdí původními trasami, které zůstaly rychlejší. Téměř jediné, co se tu od revoluce povedlo, paradoxně ještě po socialistickém projektu, je spojnice Nádražní a Mánesovy. Až na ty kanály přesně v místech kol aut (i cyklistů). To je ostatně budějcké specifikum, trvale propadlá víka od kanalizace.

7. Zbytečné kruháče

I České Budějovice se připojily k trendu kruhových objezdů. Některé se povedly, většina nikoliv. Realizovaly se i minikruhové objezdy na tranzitních výpadovkách. Tento masochismus vidíme například na Borku. Dva kruhové objezdy přibližně po 100 metrech, větší absurdnost svět neviděl. Prý to nešlo jinak, nám tehdy tvrdila ona architektka, mající ve městě na starosti dopravu. Nebo ten designově vyladěný kruháč na výpadovce na jih. Litvínovičtí díky jeho malému průměru stejně nemají moc šancí se napojit a ranní kolony končí často až u Homol. V Českém Krumlově to pochopili, že na dopravně vytížené páteřní komunikace kruhové objezdy malého průměru nepatří. Provizorní kruháč u Porákova mostu odstranili, vyladili jízdní pruhy, intervaly světel a tradiční kolony se velmi výrazně zkrátily...

8. Klimbající Jihočech za volantem

Tragickou průjezdnost města zhoršují i sami řidiči, dle registračních značek paradoxně nejčastěji místní. Než se na zelenou rozjedou postupně tři čtyři jihočeská auta, projedete v Praze křižovatkou tucet vozů! Naopak v blokování křižovatek jsme mistři. Ač je výjezd z křižovatky nemožný, přesto tam nejeden inteligent najede. Zablokuje tak průjezdnost dalším, kteří by po změně světel, z dalších směrů, projet mohli. Prstovou gestikulaci po italsku a troubení tu pak máme na denním pořádku. Inu jižní Čechy pohodové...

9. Radniční klacky pod koly

Specialitkou radnice, takovým pikantním budějckým kořením, jsou permanentní změny v jednosměrkách, příkazových a zákazových značkách. Nekonečný příbeh. Tam, kde šlo přeplněné ulice a kolony objet, došlo ke změně a již nelze. Nesmyslný labyrint jednosměrek vede k tomu, že tam, kde vjedete do bludiště, nakonec i vyjedete. Smysl této politiky mi uniká. Místní se s tím již smířili, ale něšťastní turisté se z některých pastí dostanou jen s pokutou od městské či státní policie. Ty číhají „za bukem“ a místo toho, aby na zákazy jdoucí proti logice dopravy upozorňovaly či přispívaly k jejich změnám, jen nekompromisně inkasují.

10. Budoucnost

Vše se bude i nadále kouskovat, zúžovat. Jistě přibudou další vyhrazené pruhy pro MHD, často na úkor cyklistů. Budou přibývat pro kola aut i kolařů nebezpečně vysoké a zbytečně široké ostrůvky pro chodce. Tyto místa sice vedou k bezpečnějšímu přejití vozovky chodci, ale ohrožují cyklisty. Vedle sebe do zúženého prostoru mezi původní neměnný chodník a nový ostrůvek se nevejde širší auto a cyklista, to nese zpomalení i nebezpečné situace. Vznikající spojnice (sídliště Vltava – ulice Milady Horákové) místo navazujících dvou pruhů v každém směru, jen jeden. Navazující obchvatová komunikace z ulilce Milady Horákové na Litvínovice taky asi nebude. A tak bychom mohli pokračovat...

Přesto věřím v obrat k lepšímu. Cesta k plynulejší dopravě i kvalitnějšímu životu vede přes zákaz automobilů na náměstí Přemysla Otakara II. Je třeba se pokusit obyvatele vrátit z nákupních hal zpět do centra, město musí žít! Minimalizovat poplatky pro podnikatele za zábor místa zahrádek restaurací. Je nutná výstavba nových parkovacích domů za symbolické parkovné, bez poloviny vyhrazených firemních stání, tedy úplný opak současné radniční "vlajkové lodi“ – takzvaná Atria za areálem soudu. Pro inspiraci se stačí podívat do Lince. V historickém jádru užší ulice předělat na obytné, plné zeleně, kde se lidé a rodiny s dětmi rádi zdrží. Zrušil bych zbytečné zákazy či jednosměrky. Dále i chodníky v historickém jádru. Je třeba více smíšených ulic bez značek, příkazů i zákazů, které úspěšně fungují v řadě měst Nizozemska, Švýcarska nebo Francie. MHD za nižší jízdné, jen tak dostaneme další skupinu obyvatel z aut do autobusů, trolejbusů i malých elektrobusů, které budou ale kopírovat preferované cesty Budějčáků bez přestupování. Cyklostezky a pruhy pro cyklisty logické, nikoliv jako nyní, odnikud nikam. Odstranit řadu zbytečných světelných křižovatek. Přemalovat jízdní pruhy tak, aby kopírovaly většinové toky provozu. Do vedení radnice volit osobnosti se zkušenostmi ze světa, s elánem a nápady, nikoliv vyhořelé partajní stranické struktury a kariéristy. Pro město musí žít Budějčáci svým srdcem, každý může něčím přispět.

Ještě je čas to změnit...

Autoři

Štítky České Budějovice, doprava, Vltava, Praha, cyklista, Přemysl Otakar II., Malše, radnice, Milada Horáková, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dana Novotna

Autor příspěvku nadřazuje automobily tzv. jednoválce nad vše ostatní. Zkuste používat MHD, jet na kole nebo jít pěšky. Přispějete tak k omezení dopravy.

Sobota, 6. května 2017, 12:15Odpovědět

Hawky

Hlavně odbor dopravy. Několikrát jsem si s nimi dopisoval o situaci na B.Němcové, na kterou v podstatě nelze z vedlejších ulic přes den vjet, na nesmyslný přechod u Lidlu na Mánesovce, který byl původně vybudován proto, že nebyl u "Konespřežky" chodník. Jenomže ten už tam dávno je a na radnici asi čekají, kdo z chodců bude méně obezřetný a v klidu přejde na zelenou na přechod zrovna v době, kdy daný semafor někdo přehlédne. A že si na něj do teď řidiči nezvykli je jasné. Neustále uskakujeme...asi se něco pohne, až někoho přejedou. Nebo ulice Grünwaldova. Navrhoval jsem buď její rozšíření, nebo zjednosměrnění od B.Němcové k Pabláskově. Jednosměrná je u školy, tak by to logicky navazovalo. Reakce? Žádná! A to přes to, že auta musí parkovat na trávě, aby se jí dalo vůbec projet. Já jsem jednou na 10. min zaparkoval před "vlastním" vjezdem a stál jsem půlkou kola na trávě a hned jsem dostal pokutu. A tady jsou vyježděné koleje v trávě po celé délce a nikoho to nezajímá.

Pondělí, 24. dubna 2017, 08:56Odpovědět

Petr Cermak

Já si myslím , že je třeba přesně pojmenovat kdo je za tento zoufalý stav odpovědný. Není to jen "vedení radnice" , ale jsou to naprosto konkrétní lidé , kteří za naše peníze dlouhé roky sedí v naprostém klidu na radnici v odboru hlavního architekta ať se vedení radnice mění jak chce. A tito lidé zjevně nedělají svou práci vůbec dobře a právě tam by měl nastat průvan a práce tohoto odboru by měla být předmětem dotazů občanů na jednání zastupitelstva. Pokud se nikdo nebo dostečný počet občanů neozve nic se tam nezmění a jen všichni budeme dál u piva nadávat tak jako vždycky. Pokud vás zajímají jména tak se podívejte na http://www.c-budejovice.cz/cz/magistrat/odbory/uha/stranky/utvar-hlavniho-architekta.aspx

Pátek, 21. dubna 2017, 11:52Odpovědět

LucyN Il

Proboha, kdo zase vymyslel další světelnou křižovatku v Rožnově! Ráno to stojí už od Včelný, každej chvátá ráno do školy, do práce a jen se rozjede už v koloně . Zase se budeme vyhýbat a jezdit mezi zástavbou ulicí B. Kafky!!!

Čtvrtek, 20. dubna 2017, 08:21Odpovědět

Jan Viktora

Souhlas, až na hodnocení Zanádražky. I když je klikatá a s několika kruháči, odlehčila Novohradské ul. - kolony před uzavřeným přejezdem v Mladém jsou poloviční oproti stavu před uvedením Zanádražky do provozu. Se semafory na Zanádražce nemám problém a troufnu si říci, že tato komunikace i přes všechny nedostatky zrychlila dopravu Sever - Jih. Pro obyvatele dojíždějící z Trhosvinenska do zaměstnání ve východní části Budějc, ideální.

Pondělí, 17. dubna 2017, 23:15Odpovědět

GLOSA: Doprava v Českých Budějovicích  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.