Nedostatečný rozsah i kvalita dálniční sítě řadí Česko mezi nejhorší země v Evropské unii. K dlouhodobě neřešeným problémům patří například chybějící obchvat Prahy, a tím i propojení většiny českých dálnic a také absence dálničního spojení s Rakouskem.
Zatímco na rakouské straně se budované dálnice blíží k Mikulovu, Znojmu i Dolnímu Dvořišti, na české straně se toho na jihu Moravy mnoho neděje.
Mírně lépe je na tom „jihočeská“ D3, kde se nové části v posledních letech daří budovat, avšak stále například chybí byť jen zahájení stavby stěžejní části od Prahy. Stavba D3 trvá přes 30 let, v provozu je zhruba 60 z plánovaných 172 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 10. prosince otevře 10,7 kilometru dlouhý úsek mezi Ševětínem a Borkem na Českobudějovicku.
Dálnice Praha – České Budějovice – Rakousko byla zanesena do plánů československé dálniční sítě v roce 1987. Téměř čtyři roky poté byl zprovozněn obchvat Tábora v parametrech plánované dálnice. Krátce poté byl obchvat prodloužen ke Stoklasné Lhotě a následně doplněn na čtyřpruhové uspořádání.
V listopadu 1993 schválila vláda návrh rozvoje dálnic a silnic pro motorová vozisla do roku 2005, včetně dálnice D3. O čtyři roky později bylo rozhodnuto o vynětí dálnice D3 z harmonogramu výstavby dálnic. Ministr dopravy dostal za úkol zpracovat novou analýzu dopravního spojení Praha – České Budějovice. V roce 1999 byl projekt D3 znovu zařazen do návrhu rozvoje dopravních sítí do roku 2010.
Stavba čtyřkilometrového úseku z Chotovin do Stoklasné Lhoty na Táborsku byla zahájena 14. února 2002. V březnu toho roku zařadilo zastupitelstvo Jihočeského kraje dálnici mezi priority kraje a prohlásilo ji za veřejně prospěšnou stavbu. Během tří let byl zprovozněn úsek Chotoviny – Čekanice a stávající úsek dálnice byl otevřením druhé poloviny čekanického mostu napojen na obchvat Tábora.
Na konci roku 2005 vláda rozhodla, že dálnice D3 povede přes Posázaví. Kabinet tak ukončil letité spory o trasu, která však má stále řadu odpůrců. Do konce roku 2009 byly otevřeny úseky Chotoviny – Mezno a Nová Hodpoda – Mezno.
Zatím největší část dálnice byla napojena 28. června 2013, kdy byl otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Stavba začala v říjnu 2008. Dálnice D3 se tak prodloužila na 42 kilometrů.
V zaří 2015 byla zahájena stavba osmikilometrové části Bošilec – Ševětín. V březnu 2017 se začal stavět téměř jedenáctikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem. Po dvou letech, v září a říjnu 2017 byly zprovozněny úseky Borek – Úsilné (3 kilometry) a Veselí nad Lužnicí – Bošilec (5 kilometrů).
Na začátku listopadu 2018 oznámilo Ředitelství silnic a dálnic, že jihočeská část D3 by měla být k hranicích s Rakouskem hotová do roku 2024. Premiér Andrej Babiš v červnu stejného roku při návštěvě Jihočeského kraje řekl o tempu stavby, že „je to bída“.
Před Vánoci v roce 2018 byla zprovozněna část úseku Ševětín – Borek. O tři měsíce později ŘSD oznámilo, že požádá o vyvlastnění pozemků, kvůli kterým nemůže dostavět 400 metrů dálnice u Tábora. Spor s vlastníky pozemků trvá od roku 1998.
Letos v březnu ŘSD zahájilo stavbu Hodějovice - Třebonín. Úsek dlouhý 12,5 kilometru bude součástí obchvatu Českých Budějovic. Stavbu ŘSD svěřilo italsko-slovenskému sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav s tím, že bude hotova v létě 2022. V září Salini Impregilo sdružení v podstatě opustila.
O měsíc později začalo ŘSD stavět 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice, který je součástí obchvatu Budějc. Úsek staví sdružení Hochtief, Colas, M-Silnice, hotový má být v září 2022.
V květnu zamítl Krajský soud v Českých Budějovicích žalobu majitele pozemku proti vyvlastnění a ŘSD tak může dokončit 50 metrů dálnice v části Ševětín – Borek.
Osm kilometrů dlouhý úsek Bošilec – Ševětín otevřelo ŘSD 24. června, 10. prosince otevře necelých 11 kilometrů dálnice z Ševětína na Borek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.