Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jindřichohradecké místní dráhy chtějí koupit vlaky na úzkokolejku za 370 milionů korun

Firma Jindřichohradecké místní dráhy, jež provozuje železniční dopravu na úzkokolejce, dokončila tržní konzultace k nákupu nových vlaků. Má nabídky od čínské firmy CRRC a švýcarské Stadler Rail. Investice bude 370 milionů korun, zkušební provoz plánuje na konec roku 2023.

JHMD se ve smlouvě s Jihočeským krajem z loňského prosince zavázaly, že nejpozději v roce 2024 koupí tři nové motorové jednotky. Budou to nízkopodlažní vozy, s 80 sedadly, umožní i přepravu kol. "Budeme vypisovat výběrová řízení na nová vozidla. Jsou tam nejméně dva renomovaní výrobci. Jeden je švýcarská firma Stadler Rail, která tradičně vyrábí úzkokolejná vozidla, druhá čínská CRRC, dnes největší výrobce (na světě). Zajímavé pro nás je, že oba dva kladou důraz na ekologii," řekl ředitel JHMD Boris Čajánek.

Firma pokračuje i v jiných investicích. V Kamenici nad Lipou začala opravovat nádražní budovu, kam chce přesunout tiskárnu jízdenek. Zatím dokončila čekárnu, další práce nemá z čeho platit. Podle Čajánka proto, že kraj Vysočina odmítá hradit poplatek za použití dopravní cesty. "Podali jsme stížnost k Evropské komisi," uvedl Čajánek. V Kamenici chystá společnost i plynofikací nádraží, přestane topit fosilními palivy.

Kraj Vysočina hradí společnosti souhrnnou sazbu za vlakové kilometry, loni jí vyplatil 13,7 milionu korun, řekla již dříve mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. K poplatkům za dopravní cestu se nevyjádřila.

Letošní sezonu ovlivnil koronavirus. V dubnu i květnu klesl počet najetých kilometrů na jihu Čech o víc než třetinu, v obou měsících o víc než 6000 kilometrů. Na Vysočině byl pokles nižší. Nejvíc cestujících, o 82 procent, ubylo meziročně v dubnu, za říjen téměř o polovinu. Naopak v červenci jich přibylo o 2,5 procenta, bylo jich 33 712.

"Byla to sezona, kdy jsme obnovili parní provoz, protože v loňském roce jsme ho neměli. Ukázala nám, že máme věrné návštěvníky. V hlavním parním provozu jsme neměli propad, i když jsme museli zvýšit ceny, a přesto nám všichni zůstali věrni. Na létě byl zvláštní přesun ze skupinové do individuální turistiky," řekl Čajánek. Jednou z novinek příští rok by mělo být, že bude možné koupit jízdenky přes aplikaci.

Společnost měla v obchodním roce od července 2018 do června 2019 čistý obrat 96 milionů Kč a provozní zisk 6,2 milionu. Kompenzace prokazatelné ztráty z provozu 32,9 milionu uhradily kraje Jihočeský a Vysočina. Vyplývá to z výroční zprávy. Loni firma přepravila 158 190 cestujících, tržby z jízdného byly 2,32 milionu korun.

JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Vlastní tři parní lokomotivy, tři motorové, osm osobních vozů a jeden nákladní. Vlaky jezdí i přes stanici Kaproun, kde je památník fiktivní postavy Járy Cimrmana. Firma zaměstnává okolo 80 lidí. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jindřichohradecké místní dráhy

Štítky ČR, Čína, Švýcarsko, železnice, firmy, J.Hradec, CRRC, Jindřichohradecké místní dráhy, Kraj Vysočina, Jihočeský kraj, Kamenice nad Lipou, Jára Cimrman, Evropská komise, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Radek Mrázek

Jenže jezdit s těmito staršími stroji, to je ta paráda a krása. Mít na trati dnešní modernu, které je všude dost, tak to kouzlo této železnice bude pryč.

Úterý, 17. listopadu 2020, 21:39Odpovědět

Jindřichohradecké místní dráhy chtějí koupit vlaky na úzkokolejku za 370 milionů korun  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.