středa 22. září 2021 Darina

Od otevření prvního úseku dálnice D3 uplynulo 30 let. Stavba české části není ani v půlce

Třicet let uplynulo dnes přesně na den od otevření prvního úseku dálnice D3. V neděli 30. června 1991 byl totiž jako první část nové dálnice zprovozněn obchvat Tábora. Od té doby se podařilo postavit pouhých 70 z plánovaných 172 kilometrů dálnice vedoucí z Prahy přes České Budějovice až do Rakouska.

Poprvé byla dálnice z Prahy do Českých Budějovic a odtud do Rakouska zanesena do plánů československé dálniční sítě v roce 1987. V původní koncepci z roku 1963 ještě nefigurovala.

O pět let později, 30. června 1991, se podařilo v parametrech plánované dálnice zprovoznit obchvat Tábora. Krátce nato byl obchvat prodloužen ke Stoklasné Lhotě a následně doplněn na čtyřpruhové uspořádání.

Na stavbu dalšího nového úseku se čekalo necelých 11 let. V roce 1997 byla totiž dálnice D3 vyškrtnuta z harmonogramu výstavby dálnic a tehdejšímu ministru dopravy bylo uloženo, aby zpracoval novou analýzu dopravního spojení Prahy a Českých Budějovic. A to i přesto, že o čtyři roky dříve byl schválen návrh, jak by se měly dálnice v Česku rozvíjet do roku 2005.

Dálnice D3? Veřejně prospěšná stavba

V roce 1999 byla dálnice znovu zařazena do návrhu rozvoje dopravních sítí do roku 2010. V polovině února 2002 byla konečně zahájena stavba dalšího čtyřkilometrového úseku z Chotovin do Stoklasné Lhoty na Táborsku. O měsíc později zařadilo zastupitelstvo Jihočeského kraje dálnici mezi své priority a označilo ji za veřejně prospěšnou stavbu.

V následujících několika letech došlo ke zprovoznění úseků  Chotoviny – Čekanice, který byl později napojen na obchvat Tábora, Chotoviny – Mezno a Nový Hospoda – Mezno, kde došlo k propojení vybudované dálnice se silnicí I/3.

V roce 2005 došlo k důležitému posunu. Vláda totiž rozhodla, že dálnice D3 povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat tunelem nedaleko Votic, čímž byly ukončeny letité spory, které stavbu dálnice oddalovaly.

V roce 2013, 28. června, byl otevřen pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Stavba trvala necelých pět let a připravovanou dálnici D3 nový úsek prodloužil na 42 kilometrů.

Vyvlastňování pozemků u Tábora

Až do roku 2018 se začalo stavět několik dalších úseků, některé byly také zprovozněny. Ve stejném roce také Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že by se středočeská část dálnice měla začít stavět v roce 2024. V tom samém roce chtělo Ředitelství silnic a dálnic dokončit dálnici k hranicím s Rakouskem.

Na konci března 2019 se začala psát dlouhá kapitola vyvlastňování pozemků u Tábora, kvůli kterým nemohlo být dokončeno 400 metrů dálnice u Tábora. Spor s vlastníky pozemků trvá od roku 1998. Vyvlastnit se pozemky podařilo až 4. února letošního roku.

Smršť událostí přišla v roce 2019. To byla zahájena stavba obchvatu Českých Budějovic, mohlo být dokončeno 50 metrů dálnic mezi Ševětínem a Borkem, kde krajský soud zamítl žalobu majitele pozemku proti vyvlastnění a bylo otevřeno dalších téměř 11 kilometrů z Bošilce do Ševětína.

Komplikace s tunelem

V minulém roce nastaly komplikace na kilometrovém tunelu Pohůrka, který zastavila agresivní spodní voda. ŘSD oznámilo, že kvůli tomu bude obchvat zprovozněn o rok později. Nyní je v plánu jeho zprovoznění v letech 2024 až 2025.

Ohodnoť článek

Foto ŘSD

Štítky D3, dálnice, výročí, stavba, Česká republika

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.