Odpůrci stavby dálnice D3 přes Posázaví tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic začalo oslovovat vlastníky pozemků a přesvědčuje je k prodeji. Dokud ale záměr nemá pravomocné územní rozhodnutí, jsou podle nich debaty o výkupu pozemků předčasné. Ředitelství silnic a dálnic namítlo, že zahájilo jednání jen s některými vlastníky a pravomocné územní rozhodnutí není zákonnou podmínkou pro zahájení výkupu pozemků.
„Postup státu považuji za rozporný s péčí řádného hospodáře, neboť územní řízení ani nezačalo a není vůbec jisté, zda dálnice bude stát, a pokud ano, tak na kterých pozemcích,“ uvedl právní zástupce spolku Alternativa středočeské D3 Michal Bernard. Poukázal na to, že proces vyvlastnění podle platných předpisů není vůbec jednoduchý, může trvat i několik let a je spojený s finanční kompenzací pro vlastníky za vyvlastněné pozemky. „Je předpoklad, že ceny pozemků budou v příštích letech, kdy může být vyvlastňovací řízení aktuální, stoupat. Zároveň se bude projednávat nový zákon o vyvlastnění, který navrhlo ministerstvo pro místní rozvoj, podle kterého stát bude moci vyplatit až osminásobek hodnoty pozemku. Stát tak obelhává vlastníky, aktuální prodej považuji za zcela nevýhodný,“ dodal Bernard.
Spolek Alternativa středočeské D3 má se současnou podobou plánu D3 problém. Vadí jim, že trasa povede turisticky atraktivním Posázavím, a obávají se možných problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato.
Opačný pohled na věc má ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, které projekt dlouhodobě obhajuje. Trasa přes Posázaví je podle nich opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a nejvhodnější.
To, že došlo k jednání s vlastníky pozemků potvrdil také mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Podle něho na konci loňského roku začala jednání s vlastníky pozemků v katastrálním území Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem, tedy v místech dotčených podrobným geotechnickým průzkumem pro most nad Sázavou a tunely Luka, Kamenná Vrata.
„Nejedná se tedy v žádném případě o zahájení jednání s majiteli pozemků dotčených záměrem středočeské dálnice D3 v celé trase,“ řekl Studecký. Jde však podle něj současně o pozemky v prostoru budoucího záboru, které budou potřeba i pro vlastní stavbu.
Studecký zároveň uvedl, že tvrzení spolku nejsou pravdivá, protože územní rozhodnutí v právní moci není zákonnou podmínkou pro zahájení výkupů pozemků. Příslušná ustanovení zákona týkající se kupních cen se podle mluvčího uplatní bez ohledu na to, zda byl výkup před nabytím právní moci územního rozhodnutí nebo po něm.
Podle odpůrců má ve čtvrtek dojít v Jílovém na setkání ministra dopravy Martina Kupky (ODS), představitelů Ředitelství silnic a dálnic, kraje a starostů obcí dotčených plánovanou středočeskou D3. „Tématem setkání má být stav přípravy středočeské D3 v jednotlivých úsecích. Stav přípravy je totiž stále na počátku a část obcí s dálnicí nesouhlasí,“ píše ve svém vyjádření Alternativa středočeské D3.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.