Počasí dnes20 °C, zítra18 °C
Úterý 21. května 2024  |  Svátek má Monika
Bez reklam

Jihočeský kraj hledá s Gepard Expressem cestu, jak provozovat úzkokolejky

Jihočeský kraj a brněnský podnikatel Albert Fikáček, který vlastní firmu Gepard Express, začali společně hledat cestu, jak by bylo možné v létě obnovit aspoň částečně dopravu na jindřichohradeckých úzkokolejkách. V úterý se kvůli tomu sešli, uvedl v tiskové zprávě hejtmanův náměstek pro dopravu Antonín Krák (ČSSD). Fikáček řekl, že ho jednání a vstřícnost vedení kraje potěšily, nicméně je podle něj potřeba i spolupráce firmy JHMD v úpadku jako správce infrastruktury, dále spolupráce insolvenční správkyně a věřitelského výboru.

Kraj si podle Kráka uvědomuje, že úzkokolejka je fenomén. "O jeho zachování musíme bojovat. Jedná se o technický unikát, který je vyhledávanou atrakcí nejen pro turisty, ale hlavně pro místní, kteří si život bez charakteristického houkání parního vláčku už nedokážou představit," řekl Krák. Tratě do Nové Bystřice a Obrataně, které vznikly v letech 1897 a 1906, sloužily do loňského října jak turistům, tak také k místní dopravní obsluze. Ročně se parními i motorovými vlaky svezly desetitisíce lidí.

Soukromý dopravce JHMD, provozovatel úzkokolejky, je v úpadku. Krajský soud bude podruhé rozhodovat, zda firmě povolí reorganizaci, nebo ji pošle do konkurzu. Aktuální závazky firmy činí zhruba 360 milionů korun. "Situace na úzkokolejce nás velmi trápí. Tím víc, že do ní jako kraj nemůžeme příliš zasahovat, protože je ve vlastnictví soukromého subjektu. Ten se navíc dlouhodobě potýká s problémy, které vyústily do situace, kdy nemá k provozování úzkokolejky potřebné licence," uvedl Krák. Hejtmanství podle něj hledá v rámci svých omezených možností cesty, jak provoz zabezpečit alespoň v letních měsících. Firma Gepard Express podle něj kraj ubezpečila, že dělá všechno pro to, aby splnila všechny legislativní podmínky pro provozování dráhy. Pokud všechna povolení získá, kraj udělá vše pro to, aby pomohl provoz v létě obnovit.

Jelikož Fikáčkova firma provozuje vedle pravidelné autobusové dopravy i příležitostnou drážní dopravu, má potřebná oprávnění jako dopravce. "Máme koncepci letní dopravy, máme předdomluvené strojvůdce a personál pro obsluhu vlaků. Vedeme s JHMD jednání o pronájmu vozového parku. Potřebujeme dvě motorové lokomotivy a k nim vagóny. Jedna souprava by jezdila na Kamenici a Obrataň, druhá do Nové Bystřice," řekl Fikáček. Aktivitu teď podle něj musí vyvíjet vedení JHMD, které bude po dohodě s insolvenční správkyní žádat prostřednictvím dceřiné společnosti Drážní úřad o vydání povolení na provozování dráhy. "Lze to stihnout včas. Zástupci JHMD prohlašují, že budou jednat ve prospěch věřitelů," řekl Fikáček.

Uvažuje i o provozu parních vlaků, jezdila by jedna souprava. "To by však byl spoj na komerční riziko, jako tomu bývalo v minulosti. Kraj si tyto vlaky neobjednával, proto jsme s ním o tomto ani nejednali," dodal Fikáček.

Hodnocení článku je 78 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jindřichohradecké místní dráhy

Štítky ČR, železnice, soud, správa, turistika, Jihočeský, firmy, Gepard Express, insolvence

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jihočeský kraj hledá s Gepard Expressem cestu, jak provozovat úzkokolejky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.