V Jihočeském kraji dojde za jeden rok k přibližně čtyřem tisícům dopravních nehod. Při přepočtu na rozlohu kraje a délku silniční sítě však patří kraj k premiantům. Oproti jiným krajům se však na jihu Čech častěji bourá kvůli nedání přednosti a jízdě nepřiměřenou rychlostí.
Na jihu Čech se podle statistik Portálu nehod jezdí nejbezpečněji ze všech krajů. Z hlediska počtu nehod přepočtených na rozlohu kraje, délku silniční sítě i počet obyvatel patří kraj k premiantům. A to i přesto, že ročně se na jeho území stane přibližně 3949 nehod.
„Zajímavé je přitom to, že vedle nejčastější příčiny, kterou je nesprávný způsob jízdy ze strany řidiče (59,2 %), je zde ve srovnání s ostatními kraji poměrně vyšší podíl nehod, které jsou zaviněny nedáním přednosti v jízdě (12,7 % nehod) a jízdou nepřiměřenou rychlostí (22,4 % nehod). Ukazuje to na to, že na silnicích Jihočeského kraje řidiči často uhánějí rychleji, než by měli, a více riskují při dávání přednosti v jízdě. Doménou takového chování je zejména tranzitní silnice první třídy číslo 1/3 směřující z krajského města na jih k rakouským hranicím. Je to ta stejná komunikace, na které právě z důvodu nepřiměřené rychlosti došlo 8. března 2003 k tragické nehodě autobusu u osady Nažidla, která si vyžádala 20 obětí na lidských životech,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
K nejvíce nehodám v Jihočeském kraji dochází pak podle zjištění společnosti v okrese a krajském městě České Budějovice. Jejich podíl na počtu nehod je 31,31 procenta, čili 1237 nehod ročně. Na druhém místě se s velkým odstupem umístil okres Tábor, jehož podíl na počtu nehod činí 15,46 procenta, což vychází na 611 nehod ročně.
Následují okresy Jindřichův Hradec s podílem 12,75 procenta a 504 nehodami ročně, Český Krumlov s podílem 11,53 procenta a 456 nehodami ročně, Strakonice s podílem 10,16 procenta a 402 nehodami, Písek s 9,57procentním podílem a 378 nehodami ročně. Nejméně pak k nehodám dochází na Prachaticku. Podíl na počtu nehod je tam pouhých 9,21 procenta, což vychází na 364 nehod ročně.
V rámci celé České republiky si pak Jihočeský kraj vede dobře. Necelé čtyři tisíce nehod ročně jsou sice vysoké číslo. Nicméně při přepočtu počtu nehod na rozlohu za poslední dva roky je s 90 nehodami na 100 km² na posledním, nejlepším místě.
Podobné je to při přepočtu na délku silniční sítě. I při měření se 147 nehodami na 100 km za poslední dva roky umístil kraj na nejlepším místě. Při přepočtu na počet obyvatel je pak Jihočeský kraj hned na druhé pozici za Jihomoravským krajem. Oproti nejhorším krajům jsou tyto ukazatele u Jihočeského kraje přibližně poloviční až třetinové.
Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Jihočeském kraji mají pak samotní řidiči. Jejich chování zaviní nehodu dokonce v 59,2 procentech případů.
Právě v jednotlivých ukazatelích příčin nehod pak Jihočeský kraj svou premiantskou pozici trochu ztrácí. Například u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí je u celkového počtu nehod Jihočeský kraj s přibližně 884 nehodami ročně šestý nejhorší v České republice za kraji Středočeským, Ústeckým, Moravskoslezským, hlavním městem Prahou a Jihomoravským krajem. Podobně to platí u nerespektování přednosti v jízdě, kde Jihočeský kraj skončil s přibližně 501 nehodami ročně přesně v polovině.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.