Dnes, 07:00
České Budějovice žádají ministerstvo dopravy o prodloužení výjimky na užívání obchvatu na části dálnice D3 kolem města bez poplatku . Výjimka platí do konce roku. Město by ji však rádo využívalo dále, protože uvedený úsek D3 výrazně snížil dopravní zatížení v Českých Budějovicích.
„Máme k tomu i jasná data. Denně na D3 z města najíždí 5000 aut a stejný počet aut pak i z dálnice na druhé straně Českých Budějovic sjíždí," uvedla primátorka Dagmar Škodová Parmová (ODS). Výjimka, kdy řidič nemusí mít dálniční známku, se týká přibližně deseti kilometrů D3 mezi exity Úsilné a Roudné. „Zpracovaná analýza říká, že 46 procent aut na tomto úseku jezdí bez dálniční známky. Pokud by dálnice byla zpoplatněna, auta se nám vrátí do města a situace v dopravě bude opět komplikovaná," uvedl českobudějovický radní a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Obchvat Českých Budějovic je součástí více než 30 kilometrů D3, které jsou v provozu od prosince loňského roku. Řidiči se tak nyní po dálnici dostanou od středočeského Mezna až do Kaplice-nádraží, což je více než 100 kilometrů.
Obchvat využívá tranzitní doprava, ale také lidé, kteří do Českých Budějovic cestují do zaměstnání. „Ve městě žije více než 90 tisíc lidí. Ale dalších 90 tisíc sem dojíždí denně do práce nebo do škol z nejbližšího okolí a právě oni ve velké míře po obchvatu jezdí," uvedl Kuba.
Celá D3 bude dlouhá 170 kilometrů, z Prahy k hranicím s Rakouskem včetně všech středočeských částí ji Ředitelství silnic a dálnic plánuje postavit do roku 2031. Ve stejnou dobu by měli dokončit i Rakušané poslední úsek navazující S10, která vede do Lince. Jihočeská část D3 by měla být hotova do roku 2027. Nyní se staví úseky z Kaplice-nádraží po hranice s Rakouskem.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám