Pondělí, 1. září 2025, 10:00
V neděli večer dorazilo do Českých Budějovic první Pendolino. Spolu s ním dorazily i desítky nadšenců, kteří si jeho první jízdu nenechali ujít. Vlaková souprava dosáhne na některých úsecích mezi Prahou a Budějovicemi rychlosti 200 kilometrů v hodině. Ode dneška bude vysokorychlostní vlak k vidění na budějovickém nádraží dvakrát denně.
„Je to krása. Mohli jsme být součástí nového milníku české vlakové dopravy. Překonali jsme i rychlostní rekord, prostě paráda,“ hodnotil jízdu Pendolinem Artur Jakub Hájek z Českých Budějovic.
Hájek na cestu vyrazil se svými dvěma kamarády. Do Prahy odjeli odpoledním vlakem a domů se vrátili s vysokorychlostní soupravou. „Ten rozdíl je obrovský, člověk tam má mnohem více prostoru. Je to prostě zážitek,“ shrnuli své pocity.
S novou vlakovou soupravou, která propojila centrum Jihočeského kraje s hlavním městem, prolomila česká železnice dosavadní rychlostní limit 160 kilometrů v hodině v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino dosahuje na lince z Prahy do Českých Budějovic rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší.
„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 kilometrů v hodině, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 kilometrů v hodině,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Svou maximální provozní rychlost mohou Pendolina využívat v traťových úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí, které jsou pro vlaky s naklápěcí skříní projektovány na maximální rychlost 200 kilometrů v hodině.
„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám