Podle jihočeského výboru hnutí Starostové a nezávislí (STAN) dohoda kraje a ČEZ neřeší všechny problémy související s dopravou. Peníze na výstavbu obchvatů měst by měl poskytnout i stát, řekl v úterý Jaroslav Houba, předseda jihočeské organizace STAN a starosta Sedlece.
Společnost ČEZ vybuduje v Jihočeském kraji v souvislosti s chystanou dostavbou elektrárny Temelín jedenáct nových obchvatů měst a obcí a provede řadu dalších místních opatření na komunikacích II. a III. tříd v jihočeských obcích. Do realizace těchto plánů ČEZ investuje zhruba 1,6 miliardy korun. Vyplývá to z dohody mezi Jihočeským krajem a společností ČEZ v souvislosti s uvažovaným rozšířením temelínské elektrárny o další dva bloky.
"My tuto významnou investici vítáme, protože je to velká šance pro místní stavební firmy a práci tak mohou dostat i další Jihočeši, obyvatelé našich měst a obcí. To je pozitivní zpráva pro Jihočeský kraj. Požadujeme také, aby zástupci vedení Jihočeského kraje a společnosti ČEZ pravidelně informovali občany o plnění této dohody," řekl Houba.
Obchvaty v délkách od jednoho do pěti kilometrů mají podle plánů vést kolem obcí Žimutice, Bečice, Bzí, Dolní Bukovsko, Temelín, Tálín, Paseky, Albrechtice nad Vltavou, Slapy, Malšice a Bechyňská Smoleč, které se nacházejí u dvou hlavních tras, jež budou sloužit pro dopravu materiálu na stavbu rozšíření elektrárny. Upraveny a rozšířeny by měly být také silnice v úsecích Albrechtice - Všeteč, Všeteč – Temelín nebo Dolní Bukovsko – Bošilec. Celkem má být postaveno asi 40 kilometrů nových silnic.
"Problém však vidíme v trase, která povede k temelínské elektrárně od Tábora do Českých Budějovic. Obyvatelé Tábora se právem bojí toho, že jakmile začnou přes toto město jezdit nákladní auta a kamiony s materiály pro temelínskou elektrárnu, výrazně se zvýší v tomto městě doprava, což sebou přinese vyšší koncentraci škodlivých látek v ovzduší a další negativa," dodal Houba.
V rámci dostavby temelínské elektrárny by se měl podle STAN také angažovat stát a přidat peníze na potřebnou dostavbu obchvatu města Tábora a dalších míst, protože temelínská elektrárna má jako přední výrobce elektrické energie klíčový význam pro celou Českou republiku.
"Proto se musí na posílení dopravy v jižních Čechách výrazně podílet i státní rozpočet. Podle nás by k temelínské elektrárně měla vést z Týna nad Vltavou do Českých Budějovic přes Hlubokou nad Vltavou kapacitní silnice I. třídy, o kterou by se staral stát," doplnil Houba.
Napsal Dobrin Stojcev, Mediafax
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.