Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Jihočeské muzeum zve na výstavu ŠKODA: automobily na plakátech a v prospektech

PR článek

Přijďte se podívat na vývoj reklamy, propagace a grafiky zachycené na dobových originálech plakátů a tiskovin společnosti Škoda Auto z archivu milevského sběratele Martina Kupce. Výstava se koná od 3. 2. do 4. 6. 2023 v hlavní budově Jihočeského muzea (Dukelská 1, České Budějovice). Otevřeno je od úterý do neděle, včetně svátků od 9:00 do 17:30 hodin.

Zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců reklamy pro tuzemský i zahraniční trh od roku 1945 do současnosti zaujmou jak příznivce značky Škoda, tak i milovníky automobilové historie. „Začalo to nevinně přibližně před jedenácti lety. Vůbec prvním plakátem byla Škoda 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť jsme tento vůz měli doma,“ přibližuje autor výstavy.

Poválečná doba až zhruba do konce padesátých byla v tištěné reklamě převážně ve znamení kreslených a kolorovaných motivů. Tento způsob ztvárnění byl tehdy velmi módní. Za nejvýraznějšího kreslíře vozů Škoda platil tenkrát výtvarník a designér František Kardaus. Šedesátá léta byla ve znamení celkového společenského i politického uvolnění, což se projevilo také v oblasti reklamy. V případě Škodovky vznikly v té době atraktivní ateliérové snímky vozů tehdejší novinky – Škody 1000 MB. Ateliérové zpracování dávalo svým způsobem vozu více vyniknout. Zároveň vznikla například kolekce dnes raritních plakátů, prospektů a letáků Škody 1000 MB pořízených v pařížských ulicích při světové premiéře tohoto typu v roce 1964. Sedmdesátá a osmdesátá léta měla zase svoji specifickou grafiku v duchu tehdejších módních trendů. Tuzemští tvůrci se snažili držet krok s dobou, což nebylo zvláště v období uzavřené a zestátněné ekonomiky vždy jednoduché.

A jak to bylo s érou reklamy Škody po listopadu 1989? „Otevřel se nám všem svět a Škoda si začala zahraniční reklamu dělat sama. Současně došlo k privatizaci automobilky, přišel Volkswagen a s ním i nový marketingový styl i přístupy. S postupující globalizací vše směřuje k určitému vizuálnímu sjednocení prezentace značky. Prospekty jsou až na výjimky v jednotném stylu – graficky i rozměrově. V menší míře se stále tisknou i plakáty, poslední byly vydány v roce 2020 k 125. výročí založení Škody Auto a jsou velice vydařené," říká Martin Kupec.

Vedle geniálních kreseb zmíněného Františka Kardause ztvárňujících tudory, sedany a spartaky pokládá autor výstavy za nejzajímavější ještě sérii plakátů dnes již legendární Škody Felicia a známé Škody Octavia z roku 1961. Jsou pozoruhodné grafickým zpracováním včetně písma i zvolením celkového motivu, jímž se stal v prvním případě Karlův most v Praze a v druhém byl vybrán atraktivní zimní horský motiv. Tyto plakáty jsou navíc dnes již prakticky nesehnatelné.

Nejen během trvání výstavy si můžete na recepci Jihočeského muzea zakoupit i novou publikaci Martina Kupce "Škoda - automobily na plakátech a v prospektech, 1945-2022". V knize najdete velkou autorovu sbírku historických plakátů a prospektů této nejznámější české automobilové značky. „Na přípravě publikace jsem spolupracoval také s Archivem společnosti Škoda Auto / Škoda Muzeem, kde jsem konzultoval obrazové i textové části s kolegy z tamního archivu,“ upřesňuje Martin Kupec.

Zakoupit si můžete také modely vozů Škoda ze stavebnice Cobi v měřítku 1:35 (70 a 77 kostiček), konkrétně: Škoda Fabia z r. 2019 (červená barva), Škoda Scala 1.0 TSI (červená barva) a Škoda Scala 1.5 TSI (bílá barva).

Více informací najdete na webu Jihočeského muzea.

Ohodnoť článek

Štítky ŠKODA AUTO, plakát, Jihočeské muzeum, výstava, reklama, Martin Kupec, České Budějovice, Škoda Scala, Škoda 1000 MB, František Kardaus, Sametová revoluce, Škoda 100

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jihočeské muzeum zve na výstavu ŠKODA: automobily na plakátech a v prospektech  |  Kultura  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.