Jihočeši jsou na svůj rodný kraj patřičně hrdí. Právem. Region se historicky ubránil extenzivní těžbě nerostných surovin i drakonickým investicím do těžkého průmyslu, který se před rokem 1989 odehrával v jiných regionech. Malebná krajina rozkládající se kolem Českobudějovické pánve a Třeboňské pánve je dokola obklopená hornatou přírodní bariérou a zachovává uklidňující ráz střídající se zeleně a vodních ploch. Jižní Čechy jsou krásné. I proto se jihočeská sídla pravidelně umisťují na čelních místech žebříčků kvality života a každoročně se stávají cílovou destinací pro více než milion turistů. Ale víte, jak Jihočeský kraj hospodaří s penězi? Kolik peněz ročně krajský úřad spravuje? Jaké kapitoly jsou v rozpočtu kraje nejvýznamnějšími položkami? Začtěte se do následujícího textu.
V České republice je čtrnáct krajů, které ročně utratí přes 143 miliard Kč. Rozpočet Jihočeského kraje je o poznání nižší. Krajští politici mají k dispozici „jen“ kolem 12 miliard Kč ročně, necelou desetinu prostředků určené pro krajské samosprávy. Ale jak s ním hospodaří?
Na rok 2015 si kraj naplánoval výdaje ve výši 12,599 miliardy Kč. Tato částka bude rozdělena mezi běžné výdaje a kapitálové výdaje. Běžné výdaje hradí poskytování služeb, k nimž jsou veřejné instituce zavázány legislativou - např. ve školství, zdravotnictví nebo dopravě. V roce 2015 budou běžné výdaje činit přes 77 % celkových výdajů. Kapitálové výdaje jsou investicemi, díky nimž mohou krajské veřejné instituce investovat například do dopravní infrastruktury nebo kapitálového vybavení nemocnic a škol. V roce 2015 Jihočeský kraj proinvestuje 2,85 miliardy Kč, tedy 22,6 % celkových výdajů. Nejvýznamnější výdajové položky v rozpočtu představují vzdělávání a doprava.
Na příjmové straně dominují daňové příjmy, jež do kraje směřují na základě rozpočtového určení daní. V roce 2015 dosáhnou 4,2 miliardy Kč, přičemž největší podíl by měly generovat takzvané sdílené daně (část míří do státního rozpočtu, část do územních rozpočtů): kraj zinkasuje zhruba 990 milionů Kč na dani z příjmů fyzických osob, 15 milionů Kč od OSVČ, 950 milionů Kč z daně z příjmu právnických osob a 2,175 miliardy Kč prostřednictvím přerozdělené DPH.
Středobodem pokročilé zdravotní péče v kraji zůstávají nemocnice. Ty jihočeské jsou dlouhodobě dávány za vzor odpovědného ekonomického chování, hospodaří v černých číslech. Osm jihočeských nemocnic disponuje zhruba tři a půl tisíci lůžek, hospitalizuje přes 130 tisíc pacientů ročně a - ani to není zanedbatelné - poskytuje práci více než šesti tisícovkám lidí. I proto kraj v uplynulých 7 letech v nemocnicích proinvestoval přes čtyři miliardy Kč, další jedna miliarda do nemocnic zamíří v letošním roce - za zmínku stojí především výstavba nového Perinatologického centra ČB za 210 milionů Kč.
V oblasti zdravotnictví hraje kraj významnou úlohu i v kofinancování zdravotnické záchranné služby. Celkové náklady (cca 450 milionů Kč ročně) jsou ze dvou třetin pokryty právě z rozpočtu Jihočeského kraje. Zdá se vám to hodně? Nezapomeňte, že zachraňovat životy vyráží sanitky ze třiceti výjezdových základen a ročně poskytují zdravotní péči téměř 76 tisícovkám pacientů s akutními zdravotními problémy. Rozvoj zdravotnické záchranné služby je bezpochyby velmi pozitivním krokem. Jen pro srovnání - v roce 1990 existovalo jen osm výjezdových míst na celý kraj (!), samozřejmě ve zcela neporovnatelné technologické úrovni ve srovnání s dneškem (letos se otevřela další základna s heliportem na letišti v Plané u Českých Budějovic). Před deseti lety dokázaly záchranky ošetřit ani ne polovinu pacientů (cca 30 tisíc) než dnes.
Jihočeský kraj poskytuje sociální služby prostřednictvím sedmnácti příspěvkových organizací v celkem dvaceti šesti zařízeních sociálních služeb, které se soustředí na pomoc seniorům, hendikepovaným a osobám s dalšími druhy zdravotního postižení. Letos byl zahájen provoz domova pro seniory v Bechyni za 163 milionů Kč z investice kraje, šedesát osob se zdravotním postižením nalezne nové útočiště v Domově Pístiny. Problémem pro rozšiřování tolik potřebné sociální péče ve veřejném sektoru zůstává nedostatek financí - rozpočet čítá výdaje ve výši 558 milionů Kč, avšak 152 poskytovatelů sociální péče podalo 368 žádostí o účelové dotace v celkové výši 784 milionů Kč. Část chybějících zdrojů (20 milionů Kč) se podařilo vykrýt z Krajského dotačního programu, ale bohužel - poptávka převyšuje nabídku. To platí nejen pro finance, ale v konečném důsledku i pro Jihočechy potřebující sociální služby.
Doprava a veřejné finance. Spojení těchto světů nikdy nebude dokonalé. Nekvalitní silnice, chybějící dálnice, kruhové objezdy rostoucí jak houby po dešti, nové semafory... A to vše v místě, kde jezdíme zrovna my! Jenže není to tak docela pravda. V regionu je celkem přes šest tisíc kilometrů silnic, z čehož kraj spravuje 1600 kilometrů silnic II. třídy a 3800 kilometrů silnic III. třídy. V letošním roce projde rekonstrukcí 510 kilometrů silnic a 26 mostů. Kapka v moři? Zrekonstruovat všechny silnice by ale stálo 10x více než letošních 1,6 miliardy Kč.
Velkým diskusním tématem je Letiště České Budějovice. Potřebujeme jej vůbec? Není lepší dojet do Lince nebo Prahy po (zatím neexistujících) dálnicích? Faktem je, že v roce 2014 se na letišti odehrálo 7318 vzletů a přistání v režimu licence pro neveřejný mezinárodní provoz (středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů). Odbavování největších letadel je spojeno s certifikací pro veřejný a mezinárodní provoz. Tu by letiště mělo obdržet v roce 2017, i díky letos zahájené investici do II. etapy modernizace letiště za půl miliardy Kč. Velký potenciál navíc vidí kraj v letecké nákladní dopravě. Pokud by se zde podařilo vytvořit logistické centrum, zásilky například až z Asie by zde mohly přistávat za výhodnějších podmínek než třeba v „západní“ Evropě. To by mj. ocenila řada velkých firem na jihu Čech a zároveň by se tato nabídka pozitivně odrazila v množství nových pracovních míst.
Vzdělávání má ve výdajové struktuře kraje naprostou prioritu co se absolutní výše týče (5,78 miliardy Kč), které slouží hlavně na zajištění prezenční výuky. V jižních Čechách vzdělává žáky celkem 127 škol a školských zařízení zřizovaných krajem a dalších 381 škol a školských zařízení zřizovaných obcemi. Své místo na trhu si však našlo i 38 soukromých škol a 8 škol církevních. Dvacet procent škol poskytuje humanitní vzdělání, 40 % škol produkuje středoškoláky s maturitou a zbylých 40 % škol se zabývá učňovskými obory. V letech 2014 a 2015 se ve školách proinvestovalo přes 168 milionů Kč, peníze mířily hlavně na vybavení a zateplení škol (např. střední školy ve Velešíně za 44 milionů Kč). Kraj participuje i na stipendijním programu středoškolských studentů, který je má motivovat k absolvování potřebných oborů - letos se v programu rozdělí přes 11 milionů Kč. Podobné ambice má i nová III. sektorová dohoda mezi krajem, školami a soukromými firmami. V projektu je 14 firem a 40 škol, které se budou snažit přispět k zajištění kvalifikované pracovní síly v oborech elektrotechniky a energetiky.
Zajímavým projektem je i Krajské školní hospodářství, které zajišťuje předávání praktických dovedností v oborech lesnictví a rybářství. Krajská příspěvková organizace vznikla sloučením Školních polesí Hůrky a Vimperk a Školního rybářství Protivín k 1. červenci 2014. Již loňské půlroční hospodaření skončilo v zisku 1,5 milionu Kč po zdanění při tržbách 60,8 milionu Kč. Veškerý zisk je samozřejmě investován zpět do činnosti organizace.
Podpora kulturního života v obcích nebo provozu uskupení, jako jsou dobrovolní hasiči, je v jižních Čechách nejvyšší v České republice. Na rozvoj místních akčních skupin kraj letos vyčlenil přes 100 milionů Kč, tj. o 40 milionů Kč více než před 10 lety. I jejich aktivity táhnou na jih Čech turisty. Lákají je zejména historické a kulturní památky, ale také krásná příroda, nejlépe pak ze sedla jízdního kola. Ano. Stále populárnější cykloturistika nachází oporu na pěti tisících kilometrech upravených a značených cyklotras, jedné z nejrozsáhlejších sítí v zemi. Kraj proto podporuje činnost Nadace Jihočeské cyklostezky, která pomáhá zajišťovat osm cyklobusových linek DS CYKLOTRANS - v roce 2014 je využilo 18 400 cestujících.
V roce 2015 se v grantech Jihočeského kraje protočí téměř 188 milionů Kč, které jakožto kofinancování pomohou dokončit projekty za cca 3 miliardy Kč z období 2014 a 2015. V rámci finanční alokace bude například vybudována bezbariérová infrastruktura za 3 miliony Kč, podpora mobility dobrovolných hasičů za 10 milionů Kč nebo nastartován rozvoj hospodářsky slabých oblastí sumou ve výši 7,5 milionu Kč.
V letech 2007 až 2013 do regionu soudržnosti tvořeného Jihočeským a Plzeňským krajem z EU připlynula částka převyšující 9 miliard Kč, nejvíce do dopravní infrastruktury (cca 7 miliard Kč). Minimálně podobnou alokaci by krajští představitelé chtěli zajistit i v následujícím rozpočtovém období (2014 - 2020). V tom budou pokračovat investice do zdravotnictví (např. zdravotnická záchranná služba, nemocnice Strakonice), dopravní infrastruktury (obchvat Srubce, jižní tangenta České Budějovice, silnice Nová Pec - Zadní Zvonková), kultury (Jihočeská vědecká knihovna, Alšova Jihočeská galerie) či vzdělávání (kariérní poradenství na základních školách, sportovní a volnočasové aktivity středoškoláků). Jihočeský kraj se zavázal, že zjednoduší administrativu spojenou s dotačním řízením a zrychlí čerpání peněz. Pevně doufáme, že to tak bude.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.