úterý 10. prosince 2019 Julie

Josef Nejedlý: Firmu Fruko-Schulz pořád pokládám za svou. Na Tuzemáku nic měnit nebudeme

Jestli někdo ví o českém rumu hodně, pak je to Josef Nejedlý. Ředitel společnosti Fruko-Schulz, která byla založena už v roce 1897 a stala se nejstarší firmou na výrobu ovocných vín v Rakousku-Uhersku. Nejedlý dýchá za Fruko-Schulz už 28 let. Ačkoliv již majoritní podíl nepatří tuzemským investorům, přístup všech ve společnosti je stále jako k rodinné firmě. Proto patří na českém trhu pořád k nejlepším.

U firmy Fruko-Schulz byl vždy základ rodinná firma a tradice, platí to i dnes?
V současné době už firma nepatří nám, bývalým vlastníkům s kolegou Blechou, protože v roce 2012 došlo k odprodeji majoritních podílů, ale u firmy Fruko-Schulz pracuji už 28 let od privatizace a pořád ji pokládám za svou. Přístup k této firmě je ze strany zaměstnanců stále jako k rodinné firmě. Firma byla založena v roce 1897, je to nejstarší firma v Rakousku-Uhersku na výrobu ovocných vín, postupně potom rozšířila sortiment na výrobu ovocných šťáv a hlavně lihovin. V současné době už vyrábíme pouze lihoviny.

Už jste zmínil, že před pěti lety vstoupili do firmy noví investoři. Projevilo se to?
Původně nebylo záměrem prodat firmu, ale v roce 2012, po vypuknutí metanolové aféry, začala prohibice, prodej alkoholu se zastavil a my jsme si s kolegou uvědomili, že byznys, který budujeme celý život, se zhroutil jak domeček z karet. Dostali jsme nabídku, která se neodmítá, a majoritu firmy jsme odprodali nadnárodnímu holdingu, kde páteřní firma Ladoga je z Petrohradu. My jsme druhá největší firma a do našeho holdingu patří další dvě firmy ve Španělsku na výrobu vín a ve Francii na výrobu koňaku. Jsme takový mezinárodní holding, který spolupracuje, prodáváme si produkty, otevřeli jsme si navzájem trh. Myslím, že to bylo ku prospěchu firmy.

Projevilo se nové vlastnictví na exportu do zahraničí?
Samozřejmě, my jsme vždycky stáli o ruský trh. V Evropské unii, a vůbec na západě, je prostě problém prodávat lihoviny. Nestojí o naše produkty, ale chtějí prodávat tady, v České republice. Smysl exportu proto vidíme především na východě. A tím, že do naší firmy vstoupil ruský vlastník, se nám otevřel ruský trh. V současné době je to pro nás největší exportní tržiště. Víc jak 70 procent exportu jde do Ruska. I díky tomu jsme začali vyrábět 25 druhů likérů a dneska tam vozíme desítky kamionů. V tom vidím pozitivní vliv. Do Ruska se málokdo dostane. Díky naší mateřské firmě je všechno jednodušší. Vstup nového vlastníka byl velmi pozitivní.

Trápí vás například ruské sankce?
V každém případě. Na lihoviny nebo obecně na nápoje nebyly kompletně vyhlášeny, ale bohužel ruské sankce dopadají na celý potravinářský průmysl. Protože každá firma se snažila do Ruska exportovat. U nás to mělo dopad hlavně na výrobu šumivých vín, lihovin se sankce netýkají. Od vyhlášení sankcí preferují ruští obyvatelé nákupy domácí produkce a bojkotují evropský dovoz.

„Nehoníme se za objemy, snažíme se vyrábět efektivně.“

Kam v současné době Fruko-Schulz nevíce expeduje?
Pořád prodáváme hlavně v České republice, je to stále nějakých 70 procent celkové výroby firmy. Děláme kompletně veškeré zahraniční prodejce, největším odběratelem je Coop Centrum. To jsou české Jednoty, pro které děláme privátní značku Marshall. Největší odběratelé jsou samozřejmě také Kaufland, Penny Market a Tesco. Co se týká zahraničí, 30 procent celkové výroby jde právě tam. Z toho 70 procent jde do Ruska, zbytek vozíme do 36 zemí světa. V současné době nám stoupá export do Číny, máme partnery na Tchaj-wanu, kam vozíme Absinth. Dodáváme i do Kanady, Srbska, Černé Hory, Ukrajiny. Největší vývozní artikl je Absinth. Jsme jeho největší výrobci na světě.

Jaké jsou ekonomické ukazatele společnosti za poslední rok?
My už se dneska nehoníme za velkými objemy, ale snažíme se vyrábět především efektivně. Každý, kdo dodává do zahraničích obchodních řetězců v České republice, ví, že tam zisky nedělá. My do nich nechceme dodávat za každou cenu. Některé řetězce jsme sami opustili, dodávky byly ztrátové. Chceme spíše efektivitu. Naše firma je v kladných číslech. Produkce je už léta kolem pěti až šesti milionů lahví za rok. Český trh je stabilní, ale nárůsty jsou především v exportu.

Po personální stránce firma problémy nemá? Při současné nízké míře nezaměstnanosti si lidé spíše vybírají, kde chtějí dělat.
Tak problémy s technickými funkcemi tady má každý. Jindřichův Hradec má jednu z nejmenších mír nezaměstnanosti, která činí zhruba 1,8 procenta. Takže pro firmy je tady nezaměstnanost téměř nulová. My s tím ale zásadní problém nemáme. Jediné, co hledáme za profese, jsou údržbáři, paletáři, elektrikáři.

Před třemi lety jste se rozhodli vyrábět i šumivá vína. Co vás k tomuto kroku vedlo a z jakého důvodu jste s výrobou tento rok skočili?
Byl to výborný nápad, nový výrobní program. Ukončili jsme výrobu sirupů a nahradili jsme to šumivými víny. Začali jsme dělat osm druhů, výroba byla v milionech lahví za rok. První rok jsme vyvezli skoro čtyři miliony lahví do Ruska. Měla tam jít i veškerá produkce, ale v Rusku se bohužel změnily poměry dovozu a Rusko vyhlásilo na dovoz vína trojnásobnou spotřební daň proti tuzemské výrobě. Takže pokud jsem to samé víno vyrobil v Rusku, tak platím 12 rublů, za dovezené 36 rublů. Každý si lehce spočítá, že dovoz se zastavil. Tudíž jsme celý výrobní program za skoro 60 milionů korun rozmontovali, naložili na 15 kamionů a odvezli do Petrohradu. Vína teď pod stejnou značkou Festa la Vista vyrábíme přímo na místě. Trh o vína nepřišel, ale bohužel už se nevyrábějí u nás.

„Můj největší koníček je potápění. Mohl bych být pod vodou pořád.“

Jaké budou v následujících měsících kroky společnosti Fruko-Schulz?
S novinkami přicházíme každý rok. Rozšiřovat výrobu o jiný druh nápojů nebudeme, ale investujeme do technologie a místo linky na výrobu šumivých vín pořídíme nové stroje na výrobu alkoholu. Předěláme celou stáčírnu tak, abychom mohli vyrábět rychleji a efektivněji. Jde o investici ve výši zhruba 15 milionů korun. Budeme teď také pouštět novou ambaláž na Vánoce, chceme dělat skleněné vánoční stromečky. Hrajeme si s detaily. Ale myslím si, že na jindřichohradeckém Tuzemáku s plachetnicí nic měnit nebudeme. (úsměv)

Vy sám osobně máte rád rum?
Určitě nejsem abstinent. Mám rád tvrdý alkohol, mám rád rum. Mám rád i karibské rumy. Navštívil jsem největší fabriky, které rum vyrábějí. Ale český rum je stále český rum a s kamarády si ho v restauraci dám. I v zimě na lyžích si dám grog. K alkoholu mám blízko, ale rozhodně nejsem alkoholik. (úsměv)

Co je pro vás po náročné práci opravdový relax?
Můj největší koníček je potápění. Takže se několikrát ročně jezdím potápět do dalekých krajin na žraloky a manty. Tomu jsem propadl, mohl bych být pod vodou pořád. Akorát na to nemám tolik času.

Vím také, že Fruko-Schulz neopomíná charitativní činnost. Kam pravidelně přispívá?
Naše firma podporuje sport, kulturu. Podporujeme zdravotně postižené, občanské sdružení Otevřená Okna. Každý den máme žádosti o podporu, bohužel ale nejde vyhovět všem. V okolí však nenajdete plakát, kde by chybělo logo Fruko-Schulz. Podporujeme především basket, který tady hraje nejvyšší českou soutěž a další desítky sportů. Podílíme se na tisku cédéček a knih. Já ale ani nedokážu všechno vyjmenovat, je toho opravdu hodně. (úsměv)

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.