Zatím největší výzkumný projekt za téměř 35 milionů korun řeší od ledna akademici českobudějovické VŠTE ve školních laboratořích. Na jeho konci v závěru roku 2022 budou kvalitativně nové díly pro automobilový průmysl, vyráběné jihočeskou společností.
„Nároky na kvalitu finálních produktů, dílů a jejich vlastností stále rostou, přitom trh chce, aby byly stále lehčí. Často se tak dostáváme na technické limity komponent i výrobních technologií. Jedinou možností jak je posouvat je aplikovaný výzkum a vývoj. Ten už ale nejsme schopni zvládnout sami,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel strojírenského holdingu Motor Jikov Group.
Společný projekt, v němž VŠTE zastupuje Environmentální výzkumné pracoviště Ústavu technicko-technologického, proto hledá nové technologické postupy, které by firmě snížily náklady na přípravu a výrobu taveniny a zvýšily účinnost rafinačních postupů pro tlakové a nízkotlaké lití odlitků. A také zkrátily časy od vylití kovu z tavicí pece do stavu nalití odlitku, zvýšily životnost zařízení a zkrátily dobu odstávek.
„Výsledkem budou nové náročné výrobky pro autoprůmysl s vyšší přidanou hodnotou. Jsme sice teprve na začátku, ale máme zkušenosti, kvalitně vybavené laboratoře a víme, jak řešení hledat,“ říká docent Ladislav Socha, který projekt řeší spolu s kolegou docentem Karlem Grycem.
Na vývoj a inovace obě instituce získaly finanční podporu 20,6 milionů korun od státní Technologické agentury České republiky. Celkové náklady dosáhnou 34,8 milionů korun.