úterý 12. listopadu 2019 Benedikt

Jízdné z volarského parního vlaku dostane Lenora, kde vybuchl dům

Přes tisíc lidí přilákala dnes akce, která na nádraží připomněla 120 let železnice ve Volarech. Lidé jezdili parním vlakem, replikou historické drezíny i autobusy RTO. Jízdné z parního vlaku věnuje pořádající Stifterův pošumavský železniční spolek Vimperk lidem postiženým výbuchem a požárem obytného domu v Lenoře na Prachaticku. Zájem o šumavské tratě roste. Kvůli státnímu smutku zrušili pořadatelé vystoupení kapely.

Příjezd prvního vlaku do Volar před 120 lety měl kuriózní průběh. Vlak od Prachatic jel 15. října 1899 přesně, ale měšťané i žáci se pod prapory na náměstí řadili tak dlouho, že se k nádraží vypravili dost pozdě.

„Do aleje v nově vzniklé Nádražní ulici zabočilo čelo průvodu ve chvíli, kdy parní lokomotiva v čele vlaku již pískala před vjezdem do stanice. Funkcionářům se šerpami přes prsa nezbylo než se dát do běhu, aby na perón doběhli alespoň současně s vlakem,“ řekl místopředseda spolku Roman Kozák.

Z Volar dnes vedou tři tratě do čtyř směrů. Jako první pronikla na Šumavu trať z Českých Budějovic do Želnavy, v roce 1892. Jedním z milníků byl rok 1925, kdy soukromé dráhy vláda zestátnila. „V této době se začaly vedle parních vlaků objevovat také motorové vozy, kterým se potom říkalo kolejové autobusy,“ řekl předseda spolku Roman Hajník. Motorizace tratí zrychlila provoz a podnítila turistiku, umožnila i jednodenní návštěvu Šumavy.

Za druhé světové války se staly Volary významným železničním uzlem. Po tratích se vozil materiál, na konci války sloužily jako úniková trasa Němcům. V roce 1948 skončilo přímé spojení do Německa přes Nové Údolí. „Volary se ocitly poblíž hraničního pásma. U pokladny stál pohraničník a velmi pečlivě poslouchal, jak si lidé kupují jízdenky. Pokud chtěli jet směrem na Stožec, začal se ptát proč,“ řekl Hajník. Od prosince 2017 provozuje dopravu na šumavských tratích firma GW Train Regio.

Kvůli tomu, jak se víc lidí věnuje cyklistice, zájem o šumavské vlaky je nejen v létě a zimě, ale i v jiných měsících. Turistů na Šumavě přibývá. „Řada lidí jezdí vlakem daleko častěji, daleko více i senioři, protože mají významnou slevu na jízdném,“ řekl Hajník.

Peníze z jízdného dnešním parním vlakem věnuje spolek lidem postiženým výbuchem domu v Lenoře. Při neštěstí zemřel jeden muž a devět lidí se zranilo. „Potřebují pomoc,“ řekl Hajník. Zájemce dnes lákalo i modelové kolejiště v Domě dětí a mládeže.

Stifterův pošumavský železniční spolek Vimperk propaguje šumavské lokálky od roku 1991. Provozuje vlakovou poštu i silvestrovský zábavní vlak na Kubovu Huť, jenž letos pojede podvacáté a tématem bude zoo.

Autoři | Foto hzsjck.cz

Štítky železnice, Volary, Lenora, výbuch

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.