Nelegální reklama. Téma, které společností rezonuje už dlouhá léta. I v Českých Budějovicích totiž najdeme místa, kde se podobný druh reklamy nachází. Jak proti ní bojovat? A má město nějaké účinné nástroje, jak nelegální reklamu odstranit?
Otázka nelegální reklamy je velmi široce uchopitelné téma. Nejedná se jen o různé mobilní či statické billboardy, plachty na plotech či objektech, ale také běžné reklamní označení provozoven, vše sloučené pod pojem reklamní či vizuální smog. Reklama je ve své podstatě upozorněním na různé služby či produkty subjektů, které v tomto městě podnikají, platí zde daně a zaměstnávají ve svých firmách obyvatele tohoto města. Proto je její funkce důležitá.
Na druhou stranu je ovšem mnoho forem, které jsou po městě tzv. na divoko, a tyto jsou pro město zátěží. Pokud se jedná o reklamní plochy umístěné na majetku města, tak v těchto případech má město ještě nástroje, jak s touto vizuální „zátěží“ zatočit. Nemusí prodloužit stávajícím provozovatelům nájemní smlouvy, či při nelegálním umístění může přistoupit k právním krokům vedoucím k odstranění.
Kde je ovšem město krátké, tak při umístění takovýchto reklam na soukromých pozemcích či objektech. I když má umisťování takovýchto nosičů svá pravidla (např. vzdálenosti od komunikací, památkové zóny, stavební zákon, aj.), tak mnoho z nich vzniká nelegálně. Zde může město např. působit na inzerenty, aby podobné nástroje nevyžívali a tím jejich význam ztrácí ekonomický přínos.
Co ovšem město nemůže, je nařídit jejich odstranění či je přímo odstranit. Jedná se totiž o soukromý majetek a město může pouze vyvolat proces, který může vést k nápravě stavu. Pokud se jedná o prezentaci služeb či produktů v různých provozovnách, tak v těchto případech může město nastavit pravidla, kterými by se mohli podnikatelé zejména v historickém centru řídit a která by dala reklamnímu označení jasný řád. Tento proces se již diskutuje na úrovni Útvaru hlavního architekta a také příslušné komise rady města a já věřím, že je to cesta, jak zatraktivnit nejhodnotnější část krajské metropole.
Zákonem stanovené právní nástroje pro odstraňování protiprávně umísťovaných billboardů, ať již mobilních nebo pevně spojených se zemí, jsou omezené. Účinný postup významně znesnadňuje skutečnost, že město nezná vlastníky těchto nosičů reklamy. To znesnadňuje postup v soudním či správním řízení, činí ho nepružným a většinou neekonomickým.
Demontování a odklízení tzv. svépomocí podle občanského zákoníku má striktně stanovené podmínky. Město využívá možnost likvidace nelegálních billboardů, které mají charakter stavby, především na základě rozhodnutí stavebního úřadu o odstranění takové stavby. Jako možnou cestu do budoucna vidím nastavení systému monitorování nelegální reklamy na území města a následné vymáhání tzv. bezdůvodného obohacení přímo po objednatelích reklamy. Tím dojde k postupnému omezování poptávky po nelegální reklamě, která je poskytována za nižší ceny. Jednání o nabídce takového systému probíhají.
Je třeba důsledně odstraňovat veškerou nelegální reklamu. Chápu, že pro město tím vzniknou náklady, ale není jiné cesty a přínos pro město by byl značný. Mělo by nám záležet na vzhledu míst, kde žijeme, a potlačením vizuálního smogu můžeme učinit naše město krásnější nejen pro Budějčáky, ale i pro jeho návštěvníky.
Obyvatelé města mají možnost nelegální reklamu nahlásit přes aplikaci Dej TiP. Magistrát pak prověří, zda je reklama legální. Pokud tomu tak není, měla by být bezodkladně odstraněna.
Složitější otázkou jsou pololegální billboardy na pojízdných přívěsech nebo nevkusné reklamy umístěné na soukromých objektech, které také hyzdí naše město. Napomoci by mohla chystaná vyhláška o regulaci, parametrech a formátu venkovní reklamy. Zde je dobré jít cestou pozitivní motivace podnikatelů ke spolupráci a zušlechtění veřejného prostoru. Protože ve finále se kvalitní reklama vyplatí všem.
Odstranit. Nelegální reklama jako součást reklamního a vizuálního smogu zapleveluje a znehodnocuje veřejný prostor. Při procházení městem se jí nelze vyhnout. Jednoznačně ničí duch a osobitost místa. Často ohrožuje bezpečnost. Billboard může strhnout pozornost u semaforu. Černá reklamní plachta na zábradlí snadno z pohledu řidiče zakryje dítě, které se chystá přejít přes přechod. Černá reklama je problematická i z důvodu (ne)kvality a (ne)zabezpečení reklamních nosičů, které mohou pádem či zřícením někoho zranit. "Majitelé" černé reklamy neinvestují více než musí. A je to vidět na první pohled. Je to unfair vůči všem těm, kdo podnikají v reklamě poctivě. Není pravda, že město nemá nástroje, jak se s černou reklamou vypořádat. Jinde už to řešit začali, proti černé reklamě zakročili a daří se jim to. Není potřeba nic nového vymýšlet. Jen převzít to, co jinde funguje.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Petr Braný (KSČM), Viktor Vojtko (STAN), Martin Kuba (ODS) na dotaz redakce neodpověděli.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.