Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 25. listopadu 2022, 18:10
Vznikla v první polovině minulého století jako Baťova škola práce, dnes představuje jednu z nejzajímavějších pedagogických institucí na jihu Čech. Sezimácká střední kombinuje nabídku tradičních technických oborů s perspektivními programy z oblasti technologického programování, počítačové grafiky, automatizace, informačních technologií i ekonomiky. Jako jedna z prvních škol v republice umožnila absolventům maturitních oborů získat vedle maturity i výuční list a již několik let nabízí specializaci kybernetická bezpečnost.
Sezimáckou střední (oficiálním názvem Vyšší odbornou školu, střední školu, Centrum odborné přípravy v Sezimově Ústí) tvoří komplex několika moderních budov ve dvou jihočeských městech: Sezimově Ústí a Táboře. „Města jsou však propojena pravidelnými linkami městské, autobusové i vlakové dopravy,” ujišťuje na úvod docentka Lenka Hrušková, ředitelka školy.
Škola byla vždy technicky zaměřenou institucí, jejíž absolventi jsou vyhledáváni v celé republice. „Technické vzdělávací programy na Sezimácké střední zažívají v poslední době boom,” říká doc. Hrušková.
„Naším cílem je nabízet kvalitní vzdělání a veškeré edukační činnosti žákům a široké veřejnosti v moderních prostorách, za využití nejnovějších technologií, nástrojů, přístrojů a pomůcek v návaznosti na odkaz Jana Antonína Bati a v rámci idejí J. A. Komenského. I proto škola dlouhodobě sleduje inovativní trendy ve výuce a snaží se reagovat na narůstající potřebu vzdělávání odborníků, a to nejen v oblasti průmyslové automatizace a elektrotechniky, ale i v oblasti informačních technologií, které ve stále větší míře pronikají do našeho života,” dodává.
Sezimácká střední je také jednou z několika středních škol v České republice, které nabízí možnost studia informačních technologií se zaměřením na kybernetickou bezpečnost. „Jde o aktuální problematiku, která stále více ovlivňuje život značné části společnosti. Mladé lidi toto téma velice zajímá,” uvádí doc. Hrušková.
Škola podle ředitelky dlouhodobě sleduje inovativní trendy ve výuce IT a snaží se promptně reagovat na narůstající potřebu vzdělávání odborníků v oblasti kybernetické bezpečnosti. Od školního roku 2020/21 proto v rámci specializace Kybernetická bezpečnost škola spolupracuje s předními institucemi kyberbezpečnosti. „Studenti se seznamují s principy zabezpečování PC, počítačových sítí a kyberprostoru, učí se pohybovat v právním prostředí nebo třeba pomáhat při odvracení i řešení hrozeb kybernetické kriminality,” popisuje doc. Hrušková.
Významný rozkvět zažívají podle doc. Hruškové také elektrotechnické obory, konkrétně Elektrotechnika – počítače a robotika a Elektrotechnika – chytrá řešení v energetice. „Tyto obory jsou ideální volbou pro každého, koho baví počítače a přitom se nechce úzce specializovat na informační a komunikační technologie, ale využívat je v rámci aplikační sféry světa robotů a automatizovaných pracovišť,“ vysvětluje doc. Hrušková.
Velice poptávanou specializací (jak ze strany studentů, tak z firemní sféry) jsou především chytrá řešení v energetice. „Jde o jeden ze základních pilířů konceptu Chytrý region, jenž se opírá se o inteligentní řízení spotřeby energií, včetně energetického hospodaření budov a inteligentní řízení kompletního osvětlení. S vysokým nárůstem celosvětových cen energií se stává toto zaměření jedním z nejperspektivnějších témat,” doplňuje.
Dalším příkladem oboru s velkou odezvou z řad uchazečů je Ekonomika a podnikání – řízení sportu. „Tento program nabízí mladým sportovcům příležitost skloubit středoškolské studium s aktivní sportovní činností,” přibližuje doc. Hrušková.
Obor je přitom určený jak žákům provozujícím sport na výkonnostní a vrcholové úrovni, tak žákům, kteří sport provozují jen rekreačně. „Výuka je založena na zvládání obchodně podnikatelských a manažerských činností, včetně orientace na projektovou a zahraniční spolupráci. Důraz je proto kladen na ekonomické předměty, výuku cizích jazyků a předměty zaměřené na sport,” popisuje.
Jednou z hlavních přidaných hodnot školy jsou certifikované moduly, které zajišťují absolventům školy efektivnější uplatnění na trhu práce. V průběhu studia žáci pracují na projektech a po jejich splnění získají (spolu s maturitním vysvědčením) řadu certifikátů, které dokládají pro budoucí zaměstnavatele zcela konkrétní dovednosti absolventa.
„Z praxe dobře víme, že jsou tyto certifikáty na trhu práce velkou výhodou. Firmy a zaměstnavatelé jim rozumí a zpětně pomáhají definovat i požadované dovednosti. Od příštího roku přinesou i další výhodu pro žáky, kterou je jejich propojení s celostátním systémem uznávaných Profesních kvalifikací,“ říká docentka Hrušková.
Na úzkém propojení školy s firemní sférou si přitom na Sezimácké střední velmi zakládají. „Máme tu mnoho firem, nadnárodních, národních i regionálních, které si studenty vychovávají a podporují pomocí stipendií už od prvního ročníku. V listopadu získala naše škola 1. místo v soutěži Škola doporučená zaměstnavateli 2021,” doplňuje.
Vedle tradičních oborů zakončených výučním listem však Sezimácká střední nabízí i možnost propojení učňovského a maturitního studia. Maturitní obory s posílenou praxí nabízejí současně maturitu i výuční list, a to za 4 roky studia maturitního oboru.
„Maturitní obory s posílenou výukou praxe představují skvělou příležitost pro žáky, kteří by rádi získali maturitu, ale nejsou si jisti svými znalostmi a dovednostmi,” přibližuje doc. Hrušková. Výuční list totiž žáci získávají na konci třetího ročníku, do maturitního roku tak vstupují s čistou hlavou a jistotou již dosaženého vzdělání. Navíc, úspěch u učňovské zkoušky není podmínkou k pokračování k maturitě
Sezimácká střední je mezi širokou veřejností známa výukou strojírenského oboru Mechanik seřizovač, jež se zaměřuje na práce na CNC obráběcích strojích. „Naši žáci se naučí programování frézovacích a soustružnických center, jejich seřizování a výrobě různých součástí. Tento obor má tradici trvající bez mála 30 let, a díky tomu můžeme našim žákům nabídnout výborné zázemí v podobě strojního vybavení školy a dílen, a znalostmi, které mohou naši učitelé žákům předat," říká doc. Hrušková. Obor je čtyř letý maturitní, ovšem s tou výhodou, že ve třetím ročníku si mohou udělat výuční list v oboru Obráběč kovů. Absolventi tohoto oboru mají podle Hruškové vzhledem k vysoké poptávce v regionu téměř jistou perspektivu uplatnění.
Odpovědí na moderní trendy ve vývoji společnosti a jejích potřeb je obor Strojírenství počítačová grafika. „Žáci v tomto oboru dostanou široký odborný základ strojírenství a počítačové grafiky, který mohou dále rozvíjet podle svých preferencí," popisuje docentka. Obor se dotýká dvou oblastí: konstrukce a designu.
„Zkušenost ukazuje, že žáci, jak se postupně seznamují s odborností, se v průběhu studia vyhraní jedním z těchto směrů. Snažíme se naše žáky v tomto oboru vést k tvůrčímu přístupu v řešení problémů. Je to velmi zajímavý obor pro lidi, kteří mají chuť vymýšlet a tvořit. Naše technologické zázemí jim dá možnost pracovat na obráběcích strojích, laserových gravírovacích strojích, 3D tiskárnách a podobně. Zpětná vazba, kterou získáváme od našich absolventů říká, že se uplatňují jako konstruktéři, technologové na jedné straně a prací v reklamních agenturách, nebo jako grafici při tvorbě her," doplňuje.
Veškeré informace o studiu, včetně prohlídky školních učeben, odborných dílen, domovů mládeže a dalších prostor školy, mohou případní uchazeči slyšet
naživo 3. prosince 2022 na Dnu otevřených dveří. Uchazeče o studium provedou po škole sami studenti. Návštěvníci se mohou těšit na virtuální realitu, roboty z našich dílen nebo prezentace partnerských firem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.