Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Úředníci stále řeší billboardy u silnic. Jihočech jich letos několik odstranil

Na příjezdu do Českých Budějovic ve směru od Rakouska byly hned čtyři vedle sebe, teď tam ale nestojí žádný. Řeč je o billboardech, které zmizely po iniciativě jednoho z občanů města. V souvislosti s veřejnou reklamou řešil krajský úřad v posledních letech stovky žádostí.

Billboardy u silnic jsou běžným obrázkem v řadě měst, což platí i pro České Budějovice. To, že věc obyvatelé řeší, potvrzují údaje krajského úřadu, jak před nedávnem informovala ČTKHana Brožková z kanceláře jihočeského hejtmana připomněla, že po novele zákona o pozemních komunikacích od 1. září roku 2017 nesmí být umístěno žádné reklamní zařízení u silnic I. tříd, což platí i pro to v minulosti povolené. 

„Odbor dopravy a silničního hospodářství průběžně vyzývá majitele/provozovatele těchto reklamních zařízení k jejich odstranění. V mnoha případech je velice složité dohledat majitele reklamního zařízení,“ sdělila redakci Brožková. 

Jihočeský kraj zaslal za pět let na 1 200 výzev kvůli billboardům u silnic

Jihočeský krajský úřad zaslal za posledních pět let přibližně 1 200 výzev společnostem, které umisťují nelegální reklamní billboardy u silnic v regionu. Zákon platný od roku 2017 nedovoluje, aby v blízkosti vozovek první třídy a dálnic stály...

„Vlastníkem a provozovatelem značné části nepovolených reklamních zařízení je společnost EUROBILLBOARD CZ, i když ta vlastnictví popírá. Označuje je nálepkami různých společností, které za tímto účelem zřizuje,“ přidala Brožková. Redakce se pokusila firmu kontaktovat, ta se ale nyní k věci nechtěla vyjadřovat. 

Od září roku 2017 do prosince roku 2022 odbor dopravy a silničního hospodářství zaslal 1 080 výzev a odstraněno bylo téměř 500 reklamních zařízení, vyplývá z údajů, které redakci poskytl krajský úřad. Obdobná situace je v Královehradeckém kraji. Tam od roku 2017 odstranili od silnic první třídy více než polovinu nelegálních reklamních poutačů. Od té doby v regionu zmizelo 470 nepovolených billboardů. V některých případech je podle Brožkové odstranili majitelé, jindy se do věci musel zapojit právě krajský úřad, náklady se ale do pokladny nevrátily. Za poslední roky jde o stovky tisíc korun.

Několik billboardů odstranil v uplynulých měsících prostřednictvím krajského úřadu absolvent Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity Tomáš Holub z Českých Budějovic, který se podle svých slov snaží starat o prostředí kolem sebe a řeší právě vizuální smog. 

Jedna z reklamních kontrukcí na okraji Českých Budějovic. Foto: Tomáš Holub

„Reklama v bezprostřední blízkosti silnic představuje i ohrožení na životech. Nejde vždy jen o lehkou kovovou konstrukci. Srážka s betonovým blokem nedopadá dobře,“ sdělil redakci a přiložil fotografii takové konstrukce. 

O svém počinu informoval prostřednictvím Facebooku. Tam vysdílel právě fotografie hlavní silnice, po které jezdí řidiči mezi krajským městem a Rakouskem. „Postup není složitý, podnět úřadu může poslat kdokoli. Vzor podnětu k odstranění reklamy v ochranném pásmu silnic lze najít, k němu je dobré přiložit čerstvé fotografie, popsat umístění, já přikládám zákres do katastrální mapy včetně čísel parcel. Zásadním nástrojem je pak datová schránka,“ řekl Holub. 

Ve chvíli kdy se úřad o reklamě dozví, pošle majiteli či provozovateli výzvu, ať stavbu do pěti dnů odstraní. Pokud se tak nestane, úřad reklamu zakryje a na své náklady poté odstraní. Holub tímto způsobem letos upozornil na desítky billboardů či konstrukcí.

„Nám chodí ta oznámení z krajského úřadu, že existují billboardy, ke kterým se nikdo nehlásí a jsou na pozemku města. Existují výměry na odstranění této stavby. Řeší to správa veřejných statků, usilovně jednáme o tom, aby ty stavby byly odstraněny,“ řekl Budějcké Drbně náměstek primátorky Lubomír Bureš (ODS).

Odstraňování nelegálních reklamních poutačů od silnic by nyní mohlo být jednodušší, informovala před nedávnem ČTK. Na starosti by ho měli mít vlastníci nebo správci komunikací. Počítá s tím pozměňovací návrh, který poslanci vložili do novely zákona o pozemních komunikacích. Vládní novela především transformuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z příspěvkové organizace na státní podnik. Cílem transformace je podle vlády účinnější prověrka finančních toků a také větší konkurenceschopnost na trhu práce, aby ŘSD jako státní podnik mohlo lépe platit svoje odborníky.

Hodnocení článku je 76 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Elmira Talířová

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Úředníci stále řeší billboardy u silnic. Jihočech jich letos několik odstranil  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.