Požáry, které v posledních dnech sužují řecké ostrovy i část pevniny, dál způsobují potíže. Nejhorší situace panuje na ostrově Rhodos, kam ale i přes vyhlášený stav nouze dál létají turisté. Lidé, jimž oheň překazil dovolenou, se strachují o peníze, které za výlet zaplatili. Ombudsman cestujícím doporučuje, jak problémy s cestovkami řešit.
Jak se dohodnout s cestovními kancelářemi, u nichž si lidé zakoupili dovolenou na Rhodosu, poradil veřejný ochránce práv Stanislav Křeček. Upozornil, že dovolenkáři, již mají zařízený zájezd na požárem postižené části ostrova, mají nárok bez jakýchkoliv sankcí na ostrov neodletět. Od smlouvy tak můžou bez obav odstoupit, pokud se k tomuto kroku neodhodlala už samotná cestovka.
V jiné situaci jsou ovšem výletníci mířící na sever ostrova, kam se oheň zatím nedostal. Podle ministerstva zahraničí do této destinace létat můžou, ačkoliv to nedoporučují. V takových případech je čistě na jednotlivých cestovkách, zda si storno poplatky naúčtují. Protože se často jedná o velmi brzké termíny, můžou sankce dosahovat až sta procent zaplacené částky.
„Pokud na Rhodos teď odletět nechcete, pokuste se dohodnout na změně destinace nebo termínu. Jde ale o dobrou vůli cestovní kanceláře, nikoli její povinnost. Většina z nich vychází klientům vstříc, avšak ne všechny. Pokud se nedohodnete, musíte zvážit, zda odstoupíte od smlouvy i s rizikem storna poplatků nebo zájezd absolvujete,“ informoval.
Na slevu mají nárok ti dovolenkáři, které cestovka poslala do severní oblasti a požár by se později rozšířil i tam. Klienti v takové situaci můžou žádat jak o náhradu škody, tak o náhradu za újmu za narušení dovolené. O riziku by totiž zřizovatelé výletu věděli dopředu.
Turisté, kteří se na Rhodos vydali ještě před vypuknutím požárů, odškodné ani peníze za narušení dostat nemusí. Povinnosti se cestovky zbavují na základě toho, že za škodu může takzvaná vyšší moc, tedy nevyhnutelná a mimořádná okolnost. Jak vadu zájezdu vyhodnotí, už poté záleží na jednotlivých kancelářích.
Ombudsman nyní radí, aby turisté ihned po návratu kontaktovali pořadatele výletu a u něj provedli reklamaci. „Je dobré, mít vše zdokumentované, a cestovní kanceláři tak veškeré nesnáze doložit. Je ale pochopitelné, že v případě evakuace člověk na focení nemyslí,“ sděil a dodal, že pomoct může i pár snímků. Pro ty, kteří se s cestovkou na kompenzaci nedohodnou, je k dispozici ještě systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Pak už zbývá pouze soud.
Křeček také připomíná, že ne všechno je nutné řešit s pořadateli zájezdu. Část je totiž pokrytá pojištěním, které se k cestování sjednává. „Důležitý je rozsah a podmínky uvedené ve smlouvě. Většina cestovních pojištění kryje nutná lékařská ošetření, úrazy, pojištění zavazadel,“ uzavřel.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.