Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Petr Maroš testoval elektromobily. Levnější a pohodlnější jízda na stovky kilometrů

PR článek

Kam vstoupí Petr Maroš, tam přijde příval energie. S jeho životním stylem není snadné držet krok. Ale půjčené elektromobily Mercedes-Benz od firmy Milan Král to prý zvládly s přehledem. Potvrdily jeho přesvědčení, že k obavám není žádný důvod.

Petr Maroš (47 let)
Českobudějovický podnikatel a politik začal podnikat už jako vysokoškolák, když si pořídil svůj první mobil a získal tak konkurenční výhodu. Od obchodu s mobily ho cesta postupně zavedla k založení a rozvoji několika firem. Nejvýraznější je OIG Power, která se zabývá solárními boxy. Je členem dozorčí rady Teplárny ČB a prvním náměstkem magistrátu.

Kdybyste měl hned v začátku shrnout svůj dojem z elektrických Mercedesů, jaký by byl?
Ticho, komfort, zvuk. Já jsem byl vážně nadšený z obou aut hned po první jízdě, protože jsou prostě skvěle navržená tak, aby si člověk jízdu užíval. Těšil jsem se na ně a nezklamala mě. EQB je výborné, ale EQE to tou dokonalostí potom ještě přebilo.

Takže mezi půjčenými modely EQB a EQE 43 AMG vnímáte rozdíl?
EQB je podle mě skvělé auto pro rodinu nebo třeba manželku, která vozí děti na kroužky a jezdí po městě. Naopak EQE vnímám jako manažerské auto, pohodlně v něm zvládnete i delší trasy a vůbec nejlepší je to ticho a zvuk zároveň (pozn. red.: jde o reproduktory Burmaster).

Já si vlastně vždy vůbec jako prvního všímám právě toho, jestli je v autě dobrá aparatura, protože jsem se hudbou kdysi zabýval trochu víc. A tady u těch aut jsem si to začal užívat okamžitě po tom, co jsem dosedl.

Přece jen šlo ale hlavně o to zjistit, jak se dá běžně fungovat s elektrovozem. Musel jste si nějak plánovat svoje cesty, abyste dojel?
Vůbec, já jsem si každý den auto dobil naplno doma z našeho wallboxu a nijak mě to nestresovalo. S EQE jsem jel bez většího přemýšlení i z Českých Budějovic do Mariánských Lázní. Po trase z ČB do Pardubic, Hradce Králové a zpět do Budějovic mi po dojezdu baterka ukazovala ještě kapacitu 11 % a průměrná spotřeba byla 19 kWh.

Upřímně, s dojezdem 500 km to auto (pozn. red.: EQE 43 AMG) nemůže vůbec nikoho omezovat. Když pojedu někam daleko, tak si stejně nejdéle za 400 km zastavím někde na kávu, kterou budu minimálně dvacet minut pít. A dnešní nabíječky jsou tak výkonné, že za tu necelou půlhodinu zvládnou auto úplně v pohodě dobít.


Statistiky z EQB od Milan Král po testovací jízdě na trase České Budějovice – Praha a zpět.

Takže nebyl problém najít místo na dobíjení?
To vůbec. Upozorňoval na to i jeden můj sledující, když jsem sdílel zážitky z cest. Ale když se na to zaměříte fakt důkladně, zjistíte, že dnešní síť dobíjecích stanic je mnohem hustější než ta benzinová. Můžete nabíjet u obchoďáků, vlastně pomalu v každé vesnici. Já jsem ale dobíjel víceméně hlavně doma a stačilo to.

Doma? Nebál jste se o svou síť?
K obavám není vůbec důvod. Pokud máte udělanou elektroinstalaci správně tak, jak má být, můžete úplně v klidu nabíjet, aniž by to zásuvku spálilo. Mě ani nenapadlo se bát. A samozřejmě pokud máte fotovoltaiku, z níž můžete využít energii, je to o to výhodnější. Já jsem nejvíc nabíjel 11 kWh, což jsem v pohodě nabil za noc.

Takže náklady hodnotíte taky pozitivně?
Narovinu? Při každodenním ježdění bych to auto provozoval úplně zadarmo, protože mám fotovoltaiku, ze které ukládám energii do baterií. I kdybych ujel denně 100 km, tak to v pohodě stačí. Takže každý, kdo má fotovoltaiku, si může trochu pomoct i sám, pokud by nechtěl nabíjet ze sítě. Kdežto benzin nikdo z nás na zahradě nenajde.

Měl jste na začátku z elektroaut nějakou obavu?
Každý, s kým jsem se bavil a kdo má s elektroautem zkušenost, potvrdil, že všechna omezení jsou jenom v hlavě. Na fotovoltaiku si lidi taky museli zvyknout postupně.


První vůz z firmy Milan Král, který Petr Maroš testoval. EQB 300 4M, výkon 168kWh, kapacita 66,4kWh, rychlost nabíjení AC až 11kWh DC až 100kWh.

Závěrem se ještě podíváme na negativa. Určitě se našlo něco, co byste změnil, ne?
Jediné, co mě trochu rozčilovalo, byla inteligentní rekuperace. Abych to trochu vysvětlil, jde o samodobíjecí schopnost, kdy se brzděním vrací energie zpět do baterie. Tam jsem hodně vnímal rozdíl mezi inteligentním a manuálním režimem, protože při tom inteligentním si auto nastavuje míru rekuperace samo třeba podle sklonu silnice nebo zatáček. Na to si musí člověk nejdřív zvyknout.

A taky chytré asistenty řízení, ty jsou tak chytré, až je to občas na škodu, když přibržďovaly u specificky zaparkovaných aut, protože je detekovaly jako jedoucí přede mnou. Přijde mi, že ty systémy člověka dneska už ani nenechají nabourat. Na druhou stranu je to ale dobře, protože i když to člověka může 90× naštvat, tak pak v tom jednom momentě, kdy auto samo zabrzdí a zachrání vás, to přesně oceníte.

Co byste vzkázal lidem, kteří mají z používání elektromobilů obavy?
Ať to vyzkouší. Opravdu. Myslím, že si to člověk opravdu musí osahat a zažít na vlastní kůži. Ale pozor, je to návykové, pak už není cesty zpět.

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky elektomobilita, Mercedes-Benz, Milan Král, Jezděte jako králové

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Maroš testoval elektromobily. Levnější a pohodlnější jízda na stovky kilometrů  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.