Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 15. listopadu 2024, 09:30
„Systém přípravy lidí je v elektrárně Temelín velmi dobře vymyšlený. Na všechno vás tady připraví a v podstatě vás nepustí na práci, pokud nemají jistotu, že ji odvedete dobře,“ říká Jiří Valtr, montér-zámečník ŠKODA JS, který se v prostředí jihočeské jaderné elektrárny pohybuje od roku 2015.
Jak jste se na Temelín dostal?
Pocházím z Týna nad Vltavou. Technika mě bavila prakticky odmala. I proto jsem v Českých Budějovicích vystudoval Střední průmyslovou školu strojní a elektrotechnickou. Elektrárnu jsem měl prakticky za rohem, měl jsem řadu známých, kteří tam pracovali a byli spokojení. Taky jsem tam chtěl najít uplatnění.
Nicméně ta cesta úplně přímočará nebyla…
Každý musí počkat na svoji šanci. Začínal jsem jako montér ve firmě v Týně nad Vltavou. Rozsah činností byl poměrně široký, od úpravy trubek na nákladní vagónové vozy, přes topenářské práce až po údržbu strojů. Příležitost dostat se na Temelín se vyskytla v roce 2015, kdy jsem nastoupil k dodavateli Modřanská potrubní.
Měl jste s potrubařinou nějaké zkušenosti?
Byl to nový začátek. S nářadím jako je například rozbruska nebo vrtačka jsem uměl pracovat, ale třeba naměřovat potrubí byla novinka. Stejně tak úplně nové bylo prostředí jaderné elektrárny. To je spojeno s především s důrazem na dodržování pravidel. Člověk ale hned pochopí, že to má svůj význam. U Modřanské potrubní jsem byl tři roky.
Pak ale firma zanikla…
Nicméně činnosti, které firma na elektrárně dělala, bylo potřeba dál zajišťovat. Řada z nás tak v roce 2018 přešla ke ŠKODA JS. Jde o klíčového temelínského dodavatele, který zodpovídá především za činnosti v jaderné části elektrárny. Shodou okolností byla ŠKODA JS nedávno začleněna přímo do Skupiny ČEZ.
Jaké zde byly začátky?
Bylo to perfektní a kolegům bych chtěl takto zpětně ještě jednou poděkovat. Tehdy nás bylo šest, věkově to bylo různé. Já byl v šestadvaceti letech nejmladší. Kolegové mi v začátcích hodně pomohli. Jednak s vlastní prací, ale také naučit se orientovat v elektrárně.
A na práci jste se nějak speciálně připravoval?
Tím, jak jsem předtím už několik let působil v elektrárně, tak bylo jednodušší. Zvyknete si na prostředí, systém, znáte lidi a máte za sebou řadu školení. I tak to pro mě znamenalo dodělat si školení na práci s plynařskými zařízeními a školení na utahování přírubových spojů. Každopádně systém přípravy lidí je zde velmi dobře vymyšlený. Na všechno vás tady připraví a v podstatě vás nepustí na práci, pokud nemají jistotu, že ji odvedete dobře.
Začínal jste na pozici montér-zámečník. Mohl byste nám jí představit?
S kolegy se staráme hlavně o potrubní systémy a tlakové nádoby. V praxi to znamená, že tlakovou nádobu, chladiče nebo třeba filtry otevřeme a vyčistíme. Pak přijdou další technici, kteří provedou potřebné kontroly a my následně zařízení zase smontujeme a těsnost ověříme tlakovou zkouškou.
Na kolika zařízeních ročně takto pracujete?
Jsou to vyšší desítky možná i stovka. Zařízení jsou různá, různé jsou i podmínky kolem. Někdy jsou prostory hodně stísněné, jako byly třeba práce na potrubí napájecí vody v parogenerátorech. Jindy je to třeba náročné na transporty potřebných dílů. Každopádně princip je vždy stejný. Bezpečně při dodrženích všech pravidel odvést kvalitní práci.
Aktuálně působíte jako vedoucí práce…
Jde řekněme o „styčného důstojníka“ mezi naším pracovním týmem a lidmi z ČEZ. Vedoucí práce zodpovídá za to, že práci provedeme bezpečně, kvalitně a při dodržení všech pravidel. Přitom požadavky na bezpečnost jsou na elektrárně vysoké, ale má to svoje důvody. Na jednu stranu to může práci prodloužit, ale jsme si vědomi toho, že to chrání nás i zařízení.
I na Vás, technika, dopadla digitalizace, kterou elektrárna prochází. Co to pro Vás znamená?
Zjednodušení přípravy a úsporu času. Místo spousty papírů máme k dispozici tablet. A v systému už je zavedeno co, kde a jak máme udělat. Opravdu je to fajn věc, krok kupředu.
Mezi Vaše záliby patří motorsport. Prý si stavíte vlastní závodní auto…
Technik jsem i ve svém volném čase. Dřív jsem jezdil amatérské závody. Pokud se chvilka najde, tak si přestavuju svojí Škodu Felicia. Snažím se jí stavět podle tehdejší homologace pro závody. Což například znamená vyztuženou karosérii, sportovní tlumiče, sportovní brzdy, upravený podvozek nebo třeba dvě sportovní sedačky. Ladil jsem i motor, ale výkonově ho nemám změřený.
Teď ale na auto nemáte moc času…
Na prvním místě je pro mě rodina, ale teď volný čas jde především na rekonstrukci baráku. Před časem jsme ho pořídili u nás v Týně. Jsme teď ve fázi hrubé stavby. Je před námi výměna oken a střechy. Zatím jsem si všechno dělal sám, ale na střechu už mi přijde firma. Úpravy ještě nějakou dobu budou trvat, ale do příštích Vánoc bychom se chtěli s manželkou a tříletým synem už nastěhovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.