Na nových úsecích dálnice D4 v Jihočeském a Středočeském kraji dnes začalo úsekové měření rychlosti a vysokorychlostní vážení kamionů v ostrém provozu. Doteď fungovalo ve zkušebním režimu. Vybírat sankce za překročení rychlosti i váhy budou města Písek a Příbram.
„Čekali jsme na schválení dopravní policií, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná," doplnila Daniela Pedret, mluvčí sdružení Via Salis, které postavilo novou část dálnice a bude ji 25 let provozovat.
Měřených úseků rychlosti aut je v každém směru osm, čtyři v Jihočeském kraji a čtyři ve Středočeském. Rychlost se bude měřit vždy v jednom vybraném úseku v každém směru a místo se bude v pravidelných intervalech měnit. „Řidiči budou v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem Probíhá úsekové měření rychlosti," dodala Pedret.
Hmotnost nákladů kamionů budou nepřetržitě kontrolovat dvě vysokorychlostní váhy, jedna ve směru z Prahy do Písku a druhá v opačném směru. „Technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase umožňuje zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů. Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou váhu, je o tom vzápětí informován, na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho SPZ a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách," řekla Pedret.
Sankce budou vybírat města Písek a Příbram. „Údaje o překročení rychlosti nám zašle policie, ale data o vážení si budeme muset vyhledat z údajů Via Salis. Z výběru pokut nám zůstane celá částka, ze sankce za překročení váhy jen 30 procent," řekla mluvčí Písku Petra Měšťanová.
Sdružení Via Salis postavilo 48 kilometrů nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem za 43 měsíců. Zprovoznilo ji loni v polovině prosince. Jedná se o první dopravní projekt, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt).
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice bude mít 25 let společnost Via Salis Operations. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by měl společnosti pravidelně hradit 17,8 miliardy korun jako takzvanou platbu za dostupnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.