Jihočeský kraj chce od příštího roku zavést jednotný Integrovaný dopravní systém. Umožní lidem cestovat s jednou jízdenkou vlakem nebo autobusem a měl by zajistit maximální návaznost spojů. Náklady kraje na dopravní obslužnost se zvednou z 2,4 miliardy korun přibližně o 200 milionů korun, protože by vlakové i autobusové spoje měly jezdit častěji. Podle kraje jsou jižní Čechy jsou jedním z posledních krajů, který integrovaný systém nevyužívá.
„Snažíme se najít ideální takt, aby spoje mezi obcemi a městy jezdily v nejvíce potřebnou dobu. A protože chceme, aby na sebe navazovaly vlaky i autobusy, musíme někde dopravu navýšit, což způsobuje i nárůst ceny na dopravní obslužnost," uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Kraj hospodaří s ročními příjmy přibližně 30 miliard korun. Dvě třetiny z částky však používá na takzvané transfery, což jsou peníze například na platy středoškolských učitelů a na provoz sociálních zařízení. „Na ostatní výdaje máme 10 miliard korun a z toho čtvrtinu dáváme na dopravní obslužnost," řekl hejtman.
Kraj nyní umístil na web návrh nových autobusových a vlakových spojů. Lidé se k nim mohou do konce června vyjadřovat a podněty posílat starostům obcí, v nichž žijí. „Od září bychom chtěli spustit aplikaci, pomocí níž by si cestující mohli kupovat jízdenky i do svých mobilů. Následně bychom systém vyhodnotili a začátkem příštího roku pak už integrovaný dopravní systém zavedli," uvedl Kuba.
Linkové autobusy v Jihočeském kraji od roku 2022 po dobu deseti let obsluhují tři společnosti. Na Českobudějovicku to je společnost GW Bus, na Českokrumlovsku, Jindřichohradecku, Písecku, Prachaticku a Strakonicku ČSAD autobusy České Budějovice a na Táborsku BusLine. Železniční spoje většinou zajišťují České dráhy.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám