Pod Dlouhým mostem na Vltavě v těchto dnech usilovně pracuje těžká technika. Ptáte se, co tam vznikne? Odpověď je snadná. Nic nového! To se jenom Povodí Vltavy téměř po roce pustilo do vyčištění loňskými povodněmi zaneseného koryta řeky u obratiště lodí u Jiráskova jezu.
Důvodem těžby jsou především protipovodňová opatření, ale také obnovení plavební dráhy lodí z nástupní stanice u Lannovy loděnice. „Jedná se o průtočný profil, řeku čistíme v rámci protipovodňových opatření, sekundárním efektem pak je možnost plavby,“ řekl vedoucí budějckého provozního střediska Povodí Vltavy Martin Kaiser.
Těžba včetně sanace břehových nátrží kamenným záhozem dál po proudu bude stát 3,7 milionu korun. V případě další povodně ale není vyloučeno, že k zanesení sedimentem dojde znovu.
„Jelikož se jedná o povodňovou škodu, pětaosmdesát procent celkových nákladů je hrazeno ze státního rozpočtu. Zbytek platí Povodí Vltavy z vlastních zdrojů,“ dodal Kaiser s tím, že obratiště bude vyčištěno do příštího pondělí a vytěžený materiál pak odtud musí zmizet do konce června. Povodí Vltavy má na odstranění veškerých povodňových škod čas do konce roku 2015.
Těžební práce se zájmem sledují nejen cyklisté a chodci na cyklostezce, která lokalitou vede, ale zejména obyvatelé Pražského sídliště, kteří si pamatují ničivé následky povodní roce 2002, a oceňují, že díky prohrábce koryta Vltavy povodeň v červnu 2013 jejich čtvrť nezasáhla.
Možnost vyrážet s turisty na plavbu po Vltavě konečně až od Dlouhého mostu v Českých Budějovicích potěšila provozovatele lodní dopravy Štěpána Macharta. Zanesené obratiště si ale dokázal před několika týdny sám alespoň dočasně nahradit.
„Na konci Jiráskova nábřeží naproti Nerudově ulici jsme si nainstalovali přístavní můstek, kde jsme se dokázali s loděmi i otáčet. Bez obratiště jsme se tedy nějakou dobu obešli, ale samozřejmě jsme rádi, že už to bude hotové,“ nechal se slyšet Machart.
Jeho lodě brázdí hladinu řeky už od začátku dubna pravidelně každý víkend. Ta hlavní sezona však přijde až o letních prázdninách. „Mrzí nás, že kvůli vypuštěné Hněvkovické přehradě - tamní vodní elektrárna totiž spotřebuje víc vody, než tam přitéká - a nízkému vodnímu stavu můžeme plout jen do Hluboké,“ řekl Budějcké Drbně jednatel Českobudějovické plavební.
Na téma protipovodňových projektů a aktuálního stavu vody v jihočeských řekách a přehradách připravujeme další informace.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Není mi moc jasné, proč státní podnik dělá něco pro jedince, který si chce hrát na lodního dopravce. Je jistě správné, aby se pročistilo koryto, ale to koryto má nějaký profil a je celkem zbytečné ho dělat u jezu širší než za mostem (prostě tudy tím víc vody neproteče). Takže pokud si Thoma a jeho smečka chtějí hrát na kapitány, ať to sakra dělají za své a nikoli za státní peníze. Opět důvod proč tuhle bandu nevolit.