Nejskloňovanějším tématem posledních dní jsou bezesporu teroristické útoky na francouzský satirický týdeník Charlie Hebdo. Evropané čím dál hlasitěji mluví o islamizaci Evropy a o jejím zastavení. Názory na tento problém a příčinu atentátů se však liší.
Budějcká Drbna samozřejmě nemohla přejít takové události bez povšimnutí a na reakce se zeptala i muslimů, kteří jsou spjati s krajskou metropolí. Jedním z nich je i Ajmal Siddiqui, jenž v Budějcích ještě před pár dny studoval.
„Mám v Budějcích přátelské vztahy s každým. A kamarádi, kteří mě znají, mě respektují. Nemají s tím žádný problém,“ vyvrací možné výpady k jeho osobě kvůli jeho víře rodák z afghánského Kábulu.
O podnětu, jenž podle něj spustil ve Francii týden hrůzy, má jasno. „Útoky souvisí s karikaturami proroka Mohameda v Charlie Hebdo. To bylo zesměšňování proroka všech muslimů, a tak se tohle stalo. Ale teroristé zabili i muslimy, nejenom křesťany, což není vůbec dobré. Podle mého měli poklidně protestovat před deníkem a bojovat za spravedlnost. Problémem je také spousta politických problémů, včetně toho, že hodně Evropanů bojuje na straně Islámského státu,“ myslí si Siddiqui.
Zároveň však dodává, že Said Kouachi, Chérif Kouachi a Amedy Coulibaly nemohou za žádnou cenu být dobrými muslimy. „Jsem muslim a jsem na to hrdý. Ale všichni nejsou stejní, protože pravý muslim takové věci nedělá. V Koránu je jasně napsáno, že pokud zabijete nevinného člověka, je to jako byste zabili celou planetu. To dokazuje, že opravdový muslim by něco takového neudělal, pokud pořádně četl Korán,“ vysvětluje student, který před pár dny odletěl pokračovat ve vzdělávání do Madridu.
Na názor ohledně dění ve Francii jsme se zeptali i podnikatele z Blízkého východu, který má v Českých Budějovicích rozjetý byznys. Na jeho žádost ale jméno nezveřejňujeme. „Nechci na veřejnosti vystupovat,“ omluvil se podnikatel. „Mám to tady rád, ale obecně je to v České republice těžké.“
Po krátké odmlce přichází vysvětlení. „Když se snažíte a řeknete něco v dobrém, obrátí se to proti vám. Pak to vyzní úplně stejně, jako kdybyste řekli něco špatného,“ říká se smutným úsměvem. O tom, zda se na něj lidé po útoku v Paříži dívají jinak, nic neřekl.
Své opatrné a krátké povídání ale přece jen zakončil větou k francouzskému krveprolití. „Je to něco příšerného. Nechápu, proč to udělali,“ odsoudil brutální útok na francouzskou redakci satirického týdeníku Charlie Hebdo.
Napsali Lukáš Dvořák a Michal Heřman
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
To jsou dost hloupé otázky, "odsoudit" lze cokoli. Správná otázka ale je, "je pro vás osobně, když žijete v ČR přednější právo české, nebo to co je v koránu? A pokud se tato práva liší, které budete vy osobně plnit? Islám jako víra je věc daného člověka, ať si je někdo třeba kanibal, ale ve společnosti se musí řídit jejím právem a jejími zvyky. Takže protože u nás se lidé nežerou, musí kanibal buď najít nějaký způsob jak s tím vyžít, nebo se odstěhovat tam, kde mu praktikování jeho představ dovolí. Stejné je to s kýmkoli, jestli si musulman myslí, že může podle šaríje třeba ukamenovat svou ženu, protože mu nasadila parohy, má prostě smůlu. To v co věří, je jeho nezadatelné právo, ale to co praktikuje se musí řídit zdejšími zákony a zvyky. Pokud s tím má dotyčný problémy, má na čase zvážit odjezd do země, kde mu jeho představy a tamní zákony umožní se realizovat.