Městská hromadná doprava v Budějcích slaví 105 let. Je to skutečně již stařenka, jejíž věk je úctyhodný. Přesto se stále dokáže velmi slušně rozšoupnout!
Sobotní oslava narozenin ve formě Dne otevřených dveří Dopravního podniku města České Budějovice toho byla důkazem. Plno skvělých atrakcí, muziky, balónků... Byla to akce, na kterou hlavně děti jen tak nezapomenou.
Pokud si někdo myslel, že zpřístupnění zázemí Dopravního podniku bude jen o nudném prohlížení vozového parku, hluboce se mýlil. Už z dálky bylo jasné, že přicházíte na místo, na kterém se děti budou cítit takřka jak v ráji. 3G trenažér, boxerský koutek, simulátory autobusů, nafukovací fotbalové hřiště, skákací hrad, šlapací motokáry a tak dále. Oči zářily minimálně i tatínkům, kteří zvědavě koumali jednotlivé vozy.
„Nevěděl jsem, co mám od akce čekat. Hlavně jsem měl obavy, aby se prcek nenudil, ale to tady opravdu nehrozí. Nejvíc ho baví prolézat trolejbusy,“ usmál se jeden z tatínků se slovy, že je mu jasné, čím nyní bude chtít jeho synek být - šoférem.
Největší devizou celé akce byla velmi přátelská atmosféra. Už při vstupu do areálu vás mile přivítala mladá dívka, hned záhy za vámi přiběhla další děvčata s balónky, což děti kvitovaly na maximum. Dobrá nálada vyzařovala i ze samotných zaměstnanců firmy, kteří se rádi podělili o své zážitky. Celé to zkrátka působilo mile, neoficiálně a uvolněně.
I přes trošku chladnější počasí si podle informací Dopravního podniku cestu na Den otevřených dveří nalezly dva tisíce lidí. Mnozí z nich také využili okružní jízdy historickými vozy. Nostalgicky tak zavzpomínali na cesty autobusy Škoda 706 RTO, Karosa B732 a trolejbusem Škoda 9Tr.
Den otevřených dveří byl vyvrcholením letošních oslav! Skutečně povedených oslav! Nezbývá, než se těšit na další výročí.
A na závěr něco z historie MHD v Budějcích...
První tramvaje se na náměstí objevily v prosinci roku 1908. Na pravidelný provoz si ale musely ještě několik měsíců počkat. Po první trati se začalo jezdit až 15. června 1909. Jak zmínil Radek Filip, vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy Dopravního podniku, v tomto roce byl také zprovozněn vůbec první budějcký trolejbus. Prim ale hrály tramvaje, které ve městě jezdily až do roku 1950.
Tou dobou již byla vytvořena trolejbusová síť, díky které mohla započít nová éra. Éra trolejbusů! I když byla úspěšná, vydržela jen něco málo přes dvacet let.
„Trolejbusy si daly dvacetiletou pauzu z politicko-hospodářských důvodů. Mezi hlavní příčiny patří tehdejší příznivá cena ruské nafty a nezájem o ekologické aspekty dopravy. Přispěl k tomu i špatný stav trolejového vedení,“ zmínil Radek Filip.
Trolejbusy vystřídaly autobusy, které se městem proháněly už předtím. Ačkoliv se mohlo zdát, že elektronickým vozidlům nadobro odzvonilo, nakonec tomu tak nebylo. V roce 1991 byly trolejbusy opět na scéně. A byla to velká událost!
Původním záměrem bylo propojení krajského města s Jadernou elektrárnou Temelín, z čehož ale nakonec sešlo. Důležitým faktem však je, že ve městě byla obnovena většina původních tratí. Trolejbusy se už nevzdaly a dodnes převáží tisíce pasažérů.
ČTĚTE TAKÉ: Trolejbusy jezdí po Budějcích už 105 let
Budějcká Drbna přeje Dopravnímu podniku města České Budějovice všechno nejlepší k narozeninám!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.