Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Je libo čerstvé pečivo? Voňavé uzeniny? Přijedou až za vámi!

Spatřit pojízdnou prodejnu, která nabízí na vesnicích i ve městech čerstvé potraviny, není v dnešní době moc obvyklé. Tradiční způsob prodeje, který se těšil popularitě především v minulém století, se proto snaží na trhu oživit jedna budějcká společnost, zabývající se prodejem obchodů na kolečkách.

A daří se jí dobře! Ročně prodá společnost Future-Tech do celé republiky kolem třech desítek upravených dodávek. Ty pak zajíždí se svým zbožím nejen do míst, kde chybí klasické kamenné obchody, ale stále více se jim daří oslovovat městské lidi, v posledních letech naučené nakupovat především v obřích hypermarketech.

Hlavní motto: Kvalita potravin

Na výstavě pojízdných prodejen, která se uskutečnila na přelomu minulého a tohoto týdne přímo v areálu budějckého prodejce, si Drbna povídala s několika odborníky, a oslovila mimo jiné Jana Kalinu, jednatele Future-Tech.

„Hlavním záměrem této výstavy je propagace alternativy prodeje různého druhu zboží. Navazujeme tak na koncepci farmářských trhů s tím, že se snažíme lidem nabídnout další možnost nákupu kvalitních potravin. To je naše hlavní motto,“ nechal se slyšet Jan Kalina.

Pro ty zákazníky, kteří hledí nejen na co nejnižší cenu, bývá možnost nákupu v pojízdných prodejnách velmi zajímavá. Ne každý však s takovým způsobem obchodování přijde do styku. „Je to zároveň takový výchovný proces. Na pojízdnou prodejnu si musí zvyknout nejen producenti zboží, ale také všichni konzumenti. Proto znovu opakuji, že základní podmínkou takovéto formy prodeje je kvalita!“ připomíná Kalina.

Pojízdné prodejny, a zejména ty provozované přímo výrobci nabízených produktů, jsou krásným příkladem přímého prodeje potravin. „Tím se zkracuje cesta jídla ke spotřebitelům, což má velký význam zejména u výrobků s krátkou dobou trvanlivosti. Navíc se jedná o tradiční způsob prodeje upevňujícího sociální vazby mezi prodejcem a kupujícími, což může být osvěžující změnou po stereotypním nakupování v přelidněných hypermarketech, kde se s uvěřitelnou vstřícností personálu moc nesetkáváme,“ přidává svůj pohled na smysl pojízdných prodejen ředitelka Regionální agrární komory Jihočeského kraje Hana Hricová.

Pozvánku na výstavu obdrželi zástupci z konkrétních oborů, při jejichž podnikání by se dalo obchodu na kolech využít. Na auta se tedy přijeli podívat například řezníci nebo pekaři. „Prodej uzenin touto formou je u nás nejrozvinutější. Méně pokročilí jsou pekaři a mezi zelináře tato myšlenka ještě příliš nepronikla. Téměř každý totiž nad poměrně velkou investicí přemýšlí a trvá mu dost dlouho, než se rozhodne pojízdnou prodejnu si pořídit,“ vysvětluje smýšlení podnikatelů Jan Kalina z firmy Future-Tech, která je výhradním distributorem pojízdných prodejen v České republice.

Najdou si své zákazníky?

Podle dlouhodobých poznatků odborníků už není obvyklé, aby děti vozily své starší rodiče do měst na velké nákupy. A protože na spoustě vesnic navíc klasický obchod chybí, pojízdná prodejna by tam mohla najít uplatnění.

„Když tam přijede nové auto vybavené moderní technologií, bude nabízet různé doplňkové služby, jako třeba dobíjení telefonu nebo mobilní bankomat, dokážu si představit, že taková kombinace lidi osloví,“ představuje si jednatel Jan Kalina.

V jižních Čechách se pojízdné prodejny zatím moc velké oblibě netěší. „Třeba v Praze nebo Plzni, ale i v mnohem menších městech, se této formě prodeje věnují aktivně a zájem lidí je tam enormní. Možná to závisí i na přístupu magistrátu nebo radnice. Cena zboží přitom až tolik nerozhoduje. Pokud není přemrštěná - a takovou povědomost nemám - lidé jsou za kvalitu ochotni zaplatit,“ míní Jan Kalina.

Podle ředitelky jihočeské Regionální agrární komory Hany Hricové umožňují mobilní prodejny hlavně menším a středním potravinářům zmenšit závislost na obchodních sítích a nabízí záruku slušného odbytu zboží s vyšší přidanou hodnotou.

„K prosperitě však potřebují i dobrou znalost terénu, propagaci a komunikační dovednosti, protože ani to nejlepší zboží se neprodává samo. Nesmí se podcenit důsledná pravidelnost výskytu a dostupnost ´krámků´ na kolečkách na snadno přístupných místech či událostech. A pokud si zákazník jednou na dobrotách z moderní pojízdné prodejny pochutná, jistě se k nim a k milé obsluze příště rád vrátí. A navíc je doporučí všem svým známým,“ uvádí Hricová.

Na značce auta nezáleží

Většina českých prodejců preferuje ojeté automobily, a to především s ohledem na pořizovací náklady. „Snad jen třicet procent prodaných aut tvoří nové speciály,“ doplňuje ředitel Future-Tech Jiří Hanetšleger. „Pokud je náš klient spokojen a obchody mu fungují, časem si pořídí nové auto. Takový postup i doporučujeme,“ říká.

Absolutně nejprodávanější pojízdnou prodejnou je v současnosti speciál pro uzenáře, nově začaly jít na odbyt i nástavby pro pekaře. „Většina zákazníků neřeší, jakou značku auta si koupí. Důležitá je pro ně nástavba. Ta má svůj vlastní zdroj energie, takže přes noc baterie nabijete a potom můžete používat veškeré spotřebiče - tedy chlazení, ohřev vody, zásuvky a další,“ popisuje zákaznicky nejoblíbenější vozidlo Jiří Hanetšleger.

A Budějcké Drbně ještě před jejím odchodem domů ukazuje zajímavý unikát. Jedná se o snadno rozložitelný přívěs využitelný pro pojízdné občerstvení. „Může se v něm grilovat, fritovat, točit pivo,... Všechno je přitom nesmírně jednoduché. Celý stánek zvládne rozložit nebo složit jeden člověk během dvou až tří minut,“ ukazuje opravdu snadnou manipulaci Hanetšleger.

Štítky pojízdné prodejny, výstava, Future-Tech, České Budějovice, jídlo, Ján Kalina, obchod, Agrární komora České republiky, Jihočeský kraj, Česko, Praha, Plzeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Je libo čerstvé pečivo? Voňavé uzeniny? Přijedou až za vámi!  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.