Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Dobrá praxe dá studentům obrovské benefity

PR článek

Českobudějovická Vysoká škola technická a ekonomická připravuje strategii rozvoje do roku 2030 a řeší, jak zlepšit průběh odborných praxí svých studentů ve firmách a institucích. „Chceme, aby praxe fungovaly jako skutečný katalyzátor osobního i profesního růstu,“ říká v rozhovoru Yelyzaveta Apanovych, ředitelka úseku vnějších vztahů VŠTE, která tuto oblast zastřešuje.

VŠTE se řadu let odlišovala nadstandardní délkou odborné praxe studentů, která v posledním ročníku zahrnovala celý semestr. Platí to ještě?
Praxe platí, tuto tradici si držíme, ale už se neodlišujeme. Je to dáno akreditačními standardy profesně orientovaných studijních programů, kde se pohled na odborné praxe radikálně změnil. Ale stále jde o jeden z hlavních rozpoznávacích znaků na naší vysoké škole. Tento koncept přitom dál rozvíjíme a vylepšujeme. Věříme, že u oborů zaměřených na praxi, což je profil naší školy, musí být praxe rovnocennou součástí vzdělávání.

Proč to je tak důležité?
Protože studentům umožňuje využít teoretické poznatky v reálném pracovním prostředí, buduje jejich profesní kompetence a zajišťuje jim hlubší porozumění vybranému oboru. To jsou přece obrovské benefity. Učí se spolupracovat v týmu a adaptovat na jiné prostředí. 

Z pohledu školy je to příležitost prohloubit spolupráci s firmami, přenést do výuky aktuální zkušenosti z praxe a naplňovat naši roli propojení vzdělávání s potřebami trhu práce v regionu. Naplňuje se tak i třetí role vysoké školy – propojení vzdělávání s reálnými potřebami společnosti a ekonomiky.

Co byste ráda, aby se změnilo?
Do budoucna chceme zavést inovované nástroje pro hodnocení praxí se zpětnou vazbou od studentů i zaměstnavatelů, posílit metodickou podporu kolegů a kolegyň, kteří praxe koordinují. Chceme jim dát jasný rámec a nástroje, aby mohli efektivně pomáhat studentům i firmám. Tedy aby praxe fungovaly jako skutečný katalyzátor osobního i profesního růstu.

To se neděje?
Už dnes je patrná velká změna na obou stranách. Studenti si stále více uvědomují, jak důležitá je smysluplná praxe, avšak mají vyšší očekávání. My na VŠTE klademe stále větší důraz na kvalitu a individuální přístup. Snažíme se, aby každá praxe odpovídala konkrétním potřebám studenta i požadavkům firem.

Slyší na vaše plány partnerské firmy?
Ano, většina jich tuto formu spolupráce vítá. Především si cení časového rozsahu praxe, díky kterému má student reálnou možnost zapojit se do projektů a být součástí firemního dění. Mnohé firmy vnímají tuto spolupráci jako součást své personální strategie. Vychovávají si tak potenciální zaměstnance, a tím i snižují náklady na adaptaci nových pracovníků.

Slyší ale i na zpětnou vazbu. I proto chceme v rámci strategického řízení posílit dialog s firmami, který bude veden nikoli jednorázově, ale jako dlouhodobé partnerství založené na důvěře a společném zájmu

Těch firem, s nimiž škola spolupracovala, bývalo až 1500 a ročně na ně vysílala na 900 studentů. Roste či klesá tento počet?
Historicky to tak bylo a stále i je, protože dnes se počet spolupracujících subjektů pohybuje na stejné hranici. Hodně jich má skutečný zájem o odborný rozvoj studentů. S nimi chceme budovat dlouhodobé partnerství, zahrnující také výzkumné projekty, účast na výuce nebo zadávání témat závěrečných prací.

Jak dosáhnout, aby praxe dávala smysl studentům i firmám?
Myslím, že klíčem je sladit očekávání všech stran – studenta, školy a firmy. To se neobejde bez jasného vymezení cíle praxe, kvalitního zadání, průběžného monitoringu a hodnocení. Na posílení těchto pilířů proto systematicky pracujeme,

Projevuje se to na uplatnění absolventů?
Jednoznačně. Statistiky i zpětná vazba od absolventů ukazují, že praxe zvyšuje jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Často nacházejí zaměstnání právě ve firmách, kde praxi vykonávali. Je to výhodné pro obě strany – firma má ověřeného člověka a student má jistotu, že zapadá do prostředí. 

V jakých oborech to bývá nejčastěji?
Jde o průřez akreditovanými programy. Těch bakalářských, jako je podniková ekonomika, řízení lidských zdrojů, business analytik, technologie a řízení dopravy, strojírenství, řídicí procesy ve strojírenství, pozemní stavby. Anebo těch magisterských, což jsou pozemní stavby, podniková ekonomika, logistika, strojírenství a znalectví. Všechny reflektují poptávku regionálních i národních zaměstnavatelů.

Změní pohled na odborné praxe připravovaná strategie rozvoje VŠTE na roky 2026 až 2030?
Bezesporu, protože strategie reflektuje principy nového programu ministerstva školství a zdůrazní priority jako je přenos znalostí a strategických partnerství, podpora studentů a lidských zdrojů a kvality a excelence ve vzdělávání.

Odborné praxe zde budou jedním z klíčových nástrojů právě pro aktivní přenos znalostí mezi akademickým a aplikačním světem. S tím souvisí i ambice posílit institucionální kapacitu pro strategické řízení spolupráce s aplikační sférou, včetně zapojení do dlouhodobějších inovačních partnerství. Zároveň strategie počítá s konceptem podnikatelské vysoké školy, což zasáhne všechny oblasti činnosti. Budou to nové výzvy a těšíme se na ně.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky strategie, vysoká škola, ekonomika, zpětná vazba, partnerství, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.