pondělí 18. října 2021 Lukáš

Předvolební chat s Pavlem Klímou

Předvolební chat s Pavlem Klímou
V komunální politice působí už od roku 2006, o deset let později se stal zastupitelem Jihočeského kraje a od loňského roku dokonce náměstkem hejtmana pro oblast školství, sportu a veřejných investic. To je Pavel Klíma, člen TOP09 a čtyřka na kandidátce koalice Spolu pro Jihočeský kraj. Ve čtvrtek 16. září bude Pavel Klíma od 13 do 15 hodin hostem online chatu. Své dotazy ale můžete pokládat už nyní.

Otázka
Dobry den, budete u verejnych investic kraje, napriklad domy s pecovatelskou sluzbou, preferovat architektonicke souteze?
David

Odpověď
Dobrý den, děkuji za otázku. Jako Pavel Klíma jsem vždy preferoval spolupráci s architektem, jako malíř jsem přesvědčen, že estetika v architektuře ovlivňuje lidské bytí, nehledě na to, že architekt neznamená dražší stavbu. Ze svých častých pobytů v Holandsku vím, že i průmyslový objekt může být pěkný i účelný zároveň. O to větší význam může architekt sehrát při výstavbě pečovatelského domu nebo školy.
16.9.2021 14:49:01

Otázka
Jak se stavíte k postavení zájmových kroužků v životě žáků? Je správné, když jsou někdy kroužky stavěny v hodnotovém žebříčku žáka nad školní výuku a pokud vznikne např. termínová kolize mezi školou a kroužkem, vítězí kroužek? (Nemám na mysli vrcholové sportovce.)
Ládínek

Odpověď
Dobrý den, z vaší otázky není úplně zřejmé, zda myslíte nějakou konkrétní situaci nebo se dotýkáte nějakého systému. Mám pocit, že vám jde o nějakou konkrétní věc, kterou nedokáži v tomto chatu posoudit. Vždy jde o nějakou dohodu školy a studenta či rodičů. Principiálně lze říci, že škola má přednost, ale zároveň si řekněme, že strategie 2030 řeší propojení s neformálními prvky vzdělávání.
16.9.2021 14:46:38

Otázka
Dobrý den, jaký máte názor na výuku novodobých dějin na základních školách? Připadá Vám počet vyučujících hodin dostačující?
Adéla

Odpověď
Dobrý den Adélo, jako ředitel jsem to řešil velmi často a je důležité si říci, že otázka výuky dějin a dějepisu bude procházet velkou změnou. Novodobé dějiny nejsou jen otázkou dějepisářů, ale i výchovy k občanství ve všech předmětech, ve kterých to lze. K tomu opět potřebujete zralé učitele schopné novodobé dějiny s dětmi diskutovat.
16.9.2021 14:38:38

Otázka
Jsou podle Vás učitelé adekvátně finančně ohodnoceni?
Miroslav Zika

Odpověď
Už jsme to sice zmínili, ale rád to zopakuji. Vzhledem k dlouhodobému podfinancování učitelských odměn v minulosti je to veliké zlepšení, snažme se dostat výši učitelského platu na 130 procent průměrné mzdy, tak to i prohlašujeme v našem programu SPOLU. Zároveň dodávám, že kvalitní plat dobrého učitele neudělá, ale současným pomůže lépe soustředit se na práci, aby nemuseli shánět druhé zaměstnání a maturantům pomůže při výběru povolání.
16.9.2021 14:35:49

Otázka
Dobrý den, jaký máte názor na formu hodnocení žáku? Preferujete známky, nebo slovní ohodnocení? Děkuji Iveta
Iveta

Odpověď
Vážená Iveto, moc děkuji za otázku. Hodnocení žáků je moje velké pedagogické téma a jsem přesvědčen, že způsob hodnocení může změnit celou filozofii českého vzdělávání. Upřímně si řekněme, že naše zboštění známek může být kontraproduktivní a distanční výuka to i prokázala. V podstatě už od první třídy děti vychováváme k tomu, že s nimi hrajeme obchod „něco za něco“. Známka jako motivace k učení. Hodnocení má být přitom zpětnou vazbou a známka může být jednou z metod, pokud má svá kritéria. Sám osobně bych minimálně v prvních třech ročnících neznámkoval, tak aby si děti zvykly, že motivace k učení je jiná než nějaký plat v podobě známky. Mám s tím osobní zkušenosti a na toto téma bych s vámi dokázal diskutovat hodiny.
16.9.2021 14:33:26

Otázka
Dobrý den, pokud se stanete poslancem, budete dál dělat náměstka?
Tomáš Navrátil

Odpověď
Dobrý den, pokud mi voliči dají důvěru, rád bych skloubil obě funkce dohromady. Práce náměstka pro školství a případného člena školského výboru PSP může jihočeskému školství přinést i nesporné výhody. Tuhle otázku jsem dostal také od své manželky, dále Markéty Pekarové a pana hejtmana.
16.9.2021 14:28:59

Otázka
Jak moc změnil covid naše školství?
Emil Orel

Odpověď
Vážený pane Orle, o ztrátě sociálních vazeb jsem již mluvil v předchozí odpovědi. Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Rodiče nahlédli „učitelům do kuchyně“ a obráceně. Léta se snažíme o změnu pojetí IT techniky ve vyučování. Učitelé a žáci udělali pokrok větší, než za deset let. Distanční výuka obnažila změnu filozofie vzdělávání od frontální výuky k novým trendům, novým způsobům hodnocení a zpětných vazeb. Výrazně se zlepšila komunikace s rodiči. Doufám, že propojení rodin a školy zůstane i do budoucna.
16.9.2021 14:30:31

Otázka
Pane náměstku, jak hodnotíte distanční výuku? Doma jsme s ní hodně bojovali, přijde mi, že děti z části zbytečně ztratily rok studia. Většina z nich hlavně špatně snášely ztrátu kontaktů s kamarády spolužáky.
Zdena Uhlířová

Odpověď
Vážená paní Uhlířová, velká poklona všem rodičům, tedy i Vám. Věřte mi, že ale i učitelům. Jestli něco rok distančního studia ukázal, tak to, že je přirozené chodit do školy, mít tam živé spolužáky a učitele. Zároveň ukázal po návratu, jak trestuhodně rozhodovala naše vláda, když nechala až 270 dní zavřené české školy. Evropský průměr bylo okolo 90 dní. Z toho pak pramení, že daleko více než nedostatečné znalosti žákům chybí přirozený sociální kontakt a návyky. I o tom je přeci škola. Rád si s vámi na toto téma osobně popovídám na některé osobní debatě.
16.9.2021 14:22:36

Otázka
Hezký den, co si myslíte o soukromém školství, popř. soukromých vysokých školách?
Petra Roubalová

Odpověď
Vážená paní Roubalová, jako pravicový politik vám samozřejmě napíšu, že jakýkoliv soukromý subjekt, tedy i škola, pokud si najde svoje klienty, má právo být na světě. U škol mě navíc baví, pokud přináší nějakou alternativu, ta do života patří v kultuře i ve vzdělání. Na rovinu říkám, že alternativa může zůstat alternativou pouze ve chvíli, kdy je zdraví hlavní proud. V našem případě tedy veřejné školství. Pokud budou masově vznikat soukromé školy, je to jen důkazem, že veřejné školy trpí nějakým problémem. Jako dlouhodobý ředitel veřejné školy se zabývám právě kvalitou výuky na každé české škole, tak aby pro rodiče byla nejbližší škola tou nejlepší. To, co jsme zmínil platí především pro základní a střední školství. Stejně tak bych se zabýval kvalitou veřejných vysokých škol.
16.9.2021 14:18:41

Otázka
Jako majitel stavební firmy se stále dokola potýkám s nedostatkem řemeslníků. Mladí jdou radši na VŠ, než aby pracovali rukama. Je z toho nějaká cesta ven?
Petr Březina

Odpověď
Vážený pane Březino, naprosto s vámi souhlasím a odpovím vám, jak jsem to řešil jako ředitel školy. Každoročně jsem s rodiči deváťáků diskutoval nad možností studovat nějaké řemeslo. Chtěl jsem, aby si dobře rozmysleli, co pro své dítě chtějí. Závěrečné rozhodnutí bylo samozřejmě vždy na nich, ale velmi dobře jsme jim představili možnosti, jaké dnes kvalitní řemeslník v naší společnosti má. Kromě toho, že nemá problémy s uplatněním na trhu práce, poskytuje prostor jak pro lidi, kteří chtějí být zaměstnáni nebo se prosadí jako OSVČ. K tomu jim kvalitní řemeslo může pomoci. Jako náměstek pro školství řešíme s řediteli učňovských škol, jak atraktivitu svých řemeslných oborů lépe nabídnout žákům základních škol.
16.9.2021 14:11:26

Otázka
Sice už mám střední školu pár let za sebou, ale přesně si pamatuji, jak jsme byli jako studenti už od prváku neustále strašeni povinnou maturitou z matematiky. Všichni jsme se na ni připravovali, až nakonec stejně nebyla. Bylo by podle Vás její zavedení správné?
Klára Heroldová

Odpověď
Dobrý den, paní Heroldová. V otázce povinné maturity z matematiky mám za sebe jasno - jsem proti. Ona snaha o povinnou maturitu z matematiky byla motivována myšlenkou zkvalitnění výuky předmětu. To je úplně zcestný postup, povinou maturitou přeci nezajistíte kvalitnější výuku. Pokud máme problém v nekvalitní výuce matematiky, změníme ji systematickou prací s učiteli. Nevím, proč by budoucí student například žurnalistky, který má čtyři roky za sebou z matematiky výbornou, tedy na vysvědčení doklad svých matematických schopností, měl ještě skládat maturitu z tohoto předmětu, když by rád upnul síly a zájem na humanitní obory, které bude potřebovat k dalšímu studiu.
16.9.2021 14:05:30

Otázka
Rozmýšlím se, jestli mám letos k volbám vůbec jít. Z toho, co se na politické scéně děje, jsem už unavený a znechucený. Nevím, jestli je spojení 3 stran dobrý nápad. Proč by měli lidé volit právě vaši koalici?
Ilja Luňáček

Odpověď
Vážený pane Luňáčku, úplně vám rozumím. Je to jeden z nejčastějších dotazů, které dostávám. Jako představitel koalice SPOLU asi nemohu odpovědět jinak, ale přesto věřte, že jsem dlouhodobým zastáncem spolupráce politických stran s podobným programem. Naše politická scéna právě nejvíce trpí roztříštěností, která často stojí na sice mnohdy důležitých, ale detailech. Můžeme mít rozdílné názory na přijetí eura nebo míry podpory rodin, nad tím vším ale je ODS, TOP09 i KDU-ČSL jsou strany se stejným viděním řízení státu: Nechat občana pracovat, podnikat, co nejméně mu v tom překážet a smysluplně podpořit lidi, kteří opravdu pomoc od státu potřebují, tak aby tady nebyl obyvatel pro stát, ale stát pro svého občany. Ve všech vyspělých demokraciích přeci pozorujeme dva až tři hlavní proudy v jejichž mantinelech se pohybují různá názorová křídla, ale při volbách vždy vystupují jednotně. Jsme přesvědčen, že naše tři strany k sobě mají blíže než názorové proudy některých velkých politických stran v zahraničí. Ještě víc oceňuji snahu spojit se v době, kdy současný premiér i prezident mají spíše snahu společnost rozdělovat. Máte samozřejmě právo volit i nejít k volbám. Vlastně se vaší frustraci ani nedivím. Přeji vám, abyste v říjnu v sobě našel důvod, proč do volební místnosti dojít. Myslím si, že tyto volby jsou možná nejdůležitější v naší historii.
16.9.2021 13:59:30

Otázka
Co je podle Vás největším problémem školství?
Ivo Řezníček

Odpověď
Na podobnou otázku jsme odpovídali již v úvodu. Rád ale zopakuji čtyři své základní výzvy českého vzdělávání: Implementace strategie 2030 , diskuze s učiteli nad významem slova „umět“, změna hodnocení od známkování směrem k relevantní zpětné vazbě a výrazná podpora ředitelů škol, aby se ze správců budov stali opravdovými pedagogickými lídry svých sborů. Také vás zvu 4.10. na kafe do Cafe Černá kočka, kde od 18:00 hodin můžeme nad danými tématy diskutovat.
16.9.2021 13:50:04

Otázka
Už skoro rok jste v pozici náměstka. Stýská se Vám někdy po ředitelně?
Andrea Bursíková

Odpověď
Dobrý den, paní Bursíková. Děkuji za osobní otázku. Považuji se za celoživotního pedagoga a po katedře se mi občas zasteskne. Kabát politika jsem si oblékl právě proto, abych prosadil věci, které mi jako řediteli školy od politiků chyběly. Přestože se mi občas opravdu zasteskne, vidím ve své současné práci smysl.
16.9.2021 13:46:18

Otázka
Četla jsem s Vámi v poslední době několik rozhovorů. Ve všech mluvíte o Strategii 2030 . V čem přesně by měla jihočeským školám pomoci?
Radka Skopalová

Odpověď
Vážená paní Skopalová, už jako ředitel jsem strategii 2030 přivítal. Už jen proto, že potřebujeme jasnou vizi, jak vzdělávat naše děti v 21. století, a to jak učitelé tak rodiče. Považuji za nutné strategii přijmout jako závazný vzdělávací dokument ČR, aby každý další ministr nemohl nekoncepčně vstupovat do vzdělávání, tak jak jsme toho byli svědky u mnoha předchozích ministrů, například u paní Valachové. Nejen jihočeských školám by měla pomoci především tím, že ředitelé, kteří chtějí posunout myšlení své sborovny budou mít v zádech jasnou objednávku státu, jakým způsobem vzdělávat studenty. Zároveň strategie řeší všechny stupně vzdělání. Předškolní, základní, středoškolské. V tom spatřuji její důležitost, aby ona změna filozofie učení provázela žáka a studenta po celou dobu studia. Jako potenciální poslanec bych se rád zasloužil o to, aby takový dokument neskončil opět v šuplíku a dostal se do každé české sborovny.
16.9.2021 13:43:54

Otázka
Jsem studentem učňáku. Nechápu, proč jsou na mě jako studenta zahradničiny kladené stejné nároky u maturity jako pro studenty gymplu. Nebylo by na čase maturity změnit?
Kryštof Markvart

Odpověď
Vážený Kryštofe, tady odpovím svým soukromým názorem. Pokud se dohodneme, že maturitní zkouška s sebou nese jakousi značku kvality a domluvili bychom se, že ji ponecháme, potom bychom neměli úroveň měnit podle typu školy. Pokud jste začal studovat obor s maturitou, jistě jste věděl o nárocích o zakončení studia.
16.9.2021 13:38:31

Otázka
Jak se Vám jako náměstkovi spolupracuje s Ministerstvem školství? Oproti ostatním ministrům mi pan Plaga nepřijde tak hrozný.
Stanislav Zikmund

Odpověď
Dobrý den, jako náměstkovi se mi s mnohými úředníky pracuje velmi dobře a tím vlastně částečně odpovídám i na druhou část otázky. Jako bývalý ředitel férově přiznávám, že ministr Plaga jako jediný z téhle vlády se nebál přijít s dlouhodobými koncepčními řešeními, což není pro tuto vládu úplně typické. Nebál se připravit strategii 2030 , strategii moderního vzdělávání, na kterou odborná veřejnost dlouho čeká. Nebál se rozjet pilotní modely, které budou jednotlivé části implementovat do vzdělávacího systému, jako například střední článek podpory ředitelů. Přeji si, aby každý další ministr udržel směr, který je na ministerstvu v současné době nastaven. Odpovědí může být i fakt, že premiér chtěl ministra Plagu na jaře odvolat, ale odborná veřejnost za něho postavila.
16.9.2021 13:35:40

Otázka
Na jaře mě čeká maturita. Premiér Babiš někde prohlásil, že by maturity klidně zrušil. Dovedete si to představit i Vy?
Martin Heger

Odpověď
Vážený Martine, přeji vám u maturity hodně zdaru. Jsem přesvědčen, že maturita patří ke středoškolskému studiu. Diskutujme, jakou má mít podobu. Vždy ta zkouška bude reflektovat způsob výuky. Pokud budeme vzdělávat studenty jako účastníky AZ kvízu, tedy s důrazem na data znalosti, bude tak vypadat i závěrečná zkouška. Jsem rád, že v některých předmětech se to daří změnit. Například v češtině jsme se posunuli od výčtu děl Karla Čapka k rozboru myšlenek jeho povídky. Pokud upravíme filozofii vzdělávání směrem ke kritickému myšlení a psaní, naučíme se to hodnotit, může tak vypadat i maturita. Od současného premiéra považuji jeho větu za populistické gesto.
16.9.2021 13:30:21

Otázka
Nynější vláda přidává peníze důchodcům, státním úředníkům, ale k učitelům se otáčí zády. Jaký plat by byl pro učitele adekvátní?
Jan Faltys

Odpověď
Přeji pěkný den, vysoký plat dobrého kantora neudělá, ale pomůže maturantům při rozhodování o svém budoucím povolání, tak aby nebyla pedagogická fakulta jejich záchrannou volbou. Nárůst platů za poslední roky byl pro učitele určitě adekvátní. V rámci vysokoškolsky vzdělaných lidí jsou však stále pod průměrem. Jsem rád, že jsme se od otázky podfinancovaných učitelů dostali k tomu, jakým způsobem mají učit. Měli bychom udržet stále požadavek 130 procent nad průměrným platem, jako takovým. Ruku v ruce se věnovat také vzdělávání učitelů, tak abychom si za ty peníze u nich mohli objednat kvalitní vzdělávání.
16.9.2021 13:23:02

Otázka
Jako matka dvou dětí ve školním věku vidím problém českého školství především ve vysokém věku většiny učitelů. Je nějaká cesta, jak zatraktivnit pedagogickou profesi pro mladé?
Jana Korbelová

Odpověď
Dobrý den, paní Korbelová, z části s vámi souhlasím, ale ze své ředitelské praxe vím, že otázka kvalitního pedagoga nestojí a nepadá s věkem. To zaprvé. Úplně však souhlasím s vámi v tom, že je třeba zvýšit prestiž pedagogické profese tak, aby maturanti měli pedagogickou fakultu jako preferovanou volbu. Adekvátní plat, zajímavé studium na fakultě a především perspektiva stabilního zaměstnání, jak ukázala distanční doba, by mohla prospět. Největší službu ale uděláme my, současní učitelé tím, že budeme pracovat na zavádění moderních vzdělávacích postupů do výuky. Rád si s vámi o tom popovídám na debatě 4.10. od 18:00 v Cafe Černá kočka na budějckém náměstí.
16.9.2021 14:53:57

Otázka
Jak by mělo v budoucnu vypadat české školství? Co byste pro to jako poslanec udělal?
Saskie Čejková

Odpověď
Dobrý den, paní Čejková, krásná otázka přesahující možnosti chatu. Jako dlouholetý ředitel a současný náměstek pro školství mám jasnou vizi, jak by mělo české školství vypadat. Bavíme se o strategii českého vzdělávání a její zákonné normě. O způsobu hodnocení na našich školách na všech stupních, o podpoře ředitelů jako hýbatelů změny českého vzdělávacího systému nebo diskuze s učiteli nad významem slova „umět“. Proto vás zvu na debatu se mnou 4. 10. v 18:00 v Cafe Černá kočka na budějckém náměstí, kde bude prostor všechny tyto myšlenky rozvést. Proto doufám, že jako případný člen školského výboru PSP vycházely ze sněmovny školské zákony respektující prvky moderního vzdělávání a zároveň neodtržené od reality všedního školního dne.
16.9.2021 13:12:58

Otázka
Dobrý den, vzhledem k tomu, že se pohybujete ve školství, tak budu svůj dotaz směřovat do této oblasti. Co by měla budoucí česká vláda udělat pro vetší konkurenceschopnost českých žáků na mezinárodním poli? Respektive, kdy se konečně dočkáme změny kurzu od memorování a replikování vět z učebnic k práci se zdroji a samostatnému rozhodování? Děkuji
Martina Stroukalová

Odpověď
Dobrý den, vážená paní Stroukalová, děkuji za tento dotaz. Řešil jsem to jako ředitel školy, což jsem dělal 18 let. Opustit memorování a zkoušení z jejich paměti směrem ke kritickému myšlení se stalo mojí filozofií posledních let ředitelování, především jsem se zabýval tím, jak tuto filozofii vložit do hlav našich učitelů. To je asi nejtěžší úkol pro ředitele, protože učitelé v něčem vyrostli a byli zvyklí nějakým způsobem učit. Přesto, že je to na delší debatu, zmíním některou z cest, jak toho dosáhnout. Použití cesty mentoringu pro celou sborovnu pomocí toho implementovat zásady formativního hodnocení do českých sboroven. Způsob hodnocení totiž určuje i způsob výuky. Tuto cestu mám vyzkoušenou i ve své škole.
16.9.2021 13:06:15

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.