Den D se blíží. Možná by se mohl jmenovat Den V – Den Vyplutí lodí. Nebo Den vody.Nebo Den Vltavy. Nebo Den Vojtěcha Lanny. Den, kdy bude slavnostně zahájena plavba po Vltavě, z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou. 11.června 2011. Den D se blíží. Pořád ještě je budoucností. Jaká je jeho minulost?
2004 – 2005 - první návrhy realizace projektu společně prezentují tehdejší ministr zemědělství Jaroslav Palas a hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník. Návrhy jsou motivovány možností využití finančních prostředků z EU, které jsou účelově vázány na konkrétní využití – tedy regulaci a splavnění vodních toků.
„Věřím, že oživení vltavského údolí přinese další rekreační možnosti Jihočechům i návštěvníkům našeho kraje, kteří budou jižní Čechy chtít poznávat během plavby či pobytu u řeky. Ve spolupráci s městy a obcemi připravujeme navazující záměry a projekty, které přispějí ke zlepšení rekreačních možností a k rozvoji cestovního ruchu v krásném údolí řeky Vltavy,“ uvedl v rozhovoru pro deník Právo v roce 2006 jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS).
Projekt je námětem mnoha politických a ekonomických diskusí. Velmi podstatným argumentem pro realizaci je nutnost regulace toku v souvislosti s protipovodňovými opatřeními. a nakonec je kompetentními orgány schválen.
2006 – ve veřejné soutěži na vypracování projektové dokumentace vítězí Ateliér 8000 - Martin Krupauer a Jiří Střítecký.
2007 – Stavby,spojené s projektem, jsou zařazeny do harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013, schváleného vládou České republiky usnesením č. 1064 ze dne 19. září 2007. Projekt, nazvaný „Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou“ vychází z historických záměrů splavnění Vltavy a má 3 samostatné investiční a realizační fáze: 1. Úsek České Budějovice – Hluboká nad Vltavou – 8,9 km , 2. Úsek Hluboká nad Vltavou – Vodní dílo Hněvkovice – 18,2 km a 3. Úsek Vodní dílo Hněvkovice – Týn nad Vltavou – 5,6 km. Poslední úsek by měl být dokončen v roce 2013.
Parametry vodní cesty?
Plavební hloubka 1,6 m, šířka plavební dráhy – 20 m, poloměr oblouku 400m. Tyto parametry určují možnost plavby pro rekreační plavidla, menší osobní lodě a výletní parníky do výtlaku 300 tun.
Hornovltavská vodní cesta je podle zákona č.114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě zařazena mezi využívané dopravně významné vodní cesty s parametry I. třídy dle mezinárodní klasifikace vodních cest.
Investorem projektu je Ředitelství vodních cest ČR.
2008 – zahájeny stavební práce.V první fázi probíhá modernizace jezu České Vrbné a zajištění potřebných plavebních hloubek ve zdrži jezu Hluboká nad Vltavou.Mimo jiné zemní práce v korytě řeky, demolici částí vlastního jezu, betonáž a montáž nové jezové technologie. Zahájena protipovodňová prohrábka dna koryta Vltava, realizovaná st.podnikem Povodí Vltavy.
2009 - zahájena stavba plavební komory České Vrbné, dokončena úprava koryta řeky v Českých Budějovicích pod Jiráskovým jezem.
2010 - dokončen ochranný přístav České Vrbné a koncové přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích.
2011 – probíhají dokončovací práce.
A blíží se Den. D. 11. červen 2011.
Autor: Askew X
ČTĚTE TAKÉ: Splavnění Vltavy – Díl I. - PROLOG (věnováno Vojtěchu Lannovi).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.