Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Budějovicemi stále otřásají změny v Dopravním podniku. Budou k horšímu nebo k lepšímu?

Jistě si vzpomenete, jak nás, cestující MHD, zhruba před rokem Dopravní podnik města České Budějovice sledoval anketní metodou. Na anketních lístečcích jsme měli sdělit, odkud jedeme, kam jedeme a kde přestupujeme. Mnozí z nás odpověděli - a už brzy budeme znát výsledek...

 

Tímto výsledkem je rozsáhlá změna dosavadního dopravního systému. Čekají nás velké změny. Budou zavedeny hlavní, neboli páteřní linky, které v pravidelných časech a bez zbytečných zajížděk budou spojovat různé části města a měly by logicky navazovat na spoje v uzlových zastávkách. Tak nějak by měla podle plánů fungovat městská hromadná doprava v Českých Budějovicích. Logická návaznost spojů by dokonce mohla ročně uspořit až osm milionů korun. Nový systém Dopravní podnik města spustí už 12. června 2011.

Pilířem nového systému bude, podle vedoucího oddělení strategie a řízení dopravy dopravního podniku Radka Filipa, šest páteřních linek označených čísly 1, 2, 3, 5, 9 a 11. Ty budou mít vzájemně provázané jízdní řády a budou jezdit v krátkých a hlavně pravidelných intervalech. Některé dokonce změní trasu tak, aby bez zajížděk spojily jednotlivé městské čtvrti a uzlové body ve městě. Cestující tam budou moci bez dlouhého čekání přestupovat. U některých linek zůstanou v novém systému zachovány dosavadní trasy, u některých – například linky č. 2, dojde ke změně – trolejbusy, označené č. 2., už nepojedou z Borku nebo Nemanic přes nádraží do Rožnova, ale pojedou od Nemanic přes  ulici Na sadech a Senovážné náměstí, do Rožnova.

Na podrobné informace k novému dopravnímu systému MHD jsme se zeptali odvolaného ředitele Ing. Lubomíra Půlpána, který stál u zrodu této inovace, i prozatimního ředitele a předsedy představenstva Bc. Slavoje Dolejše.

V této souvislosti nás ovšem zajímaly také okolnosti rychlého odvolání ředitele Půlpána a tak jsme se ptali dál… 

Pan Půlpán byl totiž za zajímavých okolností odvolán 29. března 2011 třemi hlasy představenstva. Byl odvolán těmi, kteří byli do DP nominováni za koalici. Do dnešního dne nebylo relevantně zdůvodněno, proč k odvolání došlo. V nepříliš zřetelných vyjádřeních kompetentních protagonistů k této věci byla neurčitě naznačena jakási ekonomická pochybení ředitele Půlpána.
Překvapivě působí fakt, že tato údajná pochybení nebyla zjištěna v průběhu uplynulých 8 let, kdy předsedou představenstva byl nejdříve náměstek, člen Rady města ČB a později primátor města Juraj Thoma, který dnes uvádí ekonomická pochybení jako důvod k odvolání. A stejně, jako nebyly uvedeny konkrétní důvody k odvolání, nebyly uvedeny ani informace, co bude dál a kdy se dočkáme nového vedení.

Nikdo s výběrovým řízením na obsazení řádného ředitele DP evidentně nespěchá.

Navíc - velmi zarážející je dle našich informací skutečnost, že to byla právě jedna ze stran koalice jejímž členem prozatimní ředitel DP je, která původně s novým dopravním generelem nesouhlasila.


Ing.Půlpán čelil následujícím otázkám BD :

Jak proběhlo Vaše odvolání?
Odvolání proběhlo na představenstvu dne  28.3. 2011,  které bylo řádně svoláno, bod programu odvolání byl doplněn na samotném jednání, odvolán jsem byl třemi hlasy z pěti, pro odvolání hlasovali všichni zástupci politických stran.

Je pravda, že jste nebyl pozván na  představenstvo, když Vás odvolávali?
Není to pravda; účastnil jsem se, na toto jednání jsem řádně dle stanov pozván byl.

Bylo podle Vás odvolání předem připravené?
Jsem přesvědčen, že ano. Bylo to potvrzeno paní Liškovou na zasedání Zastupitelstva dne 21. 4. 2011. A zároveň i primátorem Thomou, který potvrdil, že toto věděl již od neděle 27.3. 2011.

Byl jste do odstoupení tlačen nějakým způsobem? Je pravda, že Vám bylo nějak vyhrožováno?
Tlačen ano. Předseda představenstva pan Dolejš mne navštívil 2,5 hodiny před začátkem představenstva. Bohužel tato diskuze probíhala mezi 4 očima, nebudu interpretovat její průběh ani obsah, ale nesla se v duchu rychle sám odstupte a odejdete s potleskem, to druhá strana určitě otevřeně neřekne a skončí to v rovině tvrzení proti tvrzení, proto celý obsah nebudu zveřejňovat.

Existuje prý malá koaliční dohoda mezi HOPB a TOP09,  jejíž součástí je právě Vaše odvolání?
Myslím, že ano, mám k tomu určité indicie. Potvrzuje to  i jednání dvou členů představenstva z těchto dvou stran, paní Přibylové a pana Dolejše, oba jsou již zaměstnáni v Dopravním podniku.

Došlo podle Vás k odvolání oprávněně?
Zdůvodnění, které bylo předloženo veřejnosti si myslím, že bylo neoprávněné. Je pravda, že jediný akcionář může dle stanov takto jednat, to znamená, že může kdykoliv a bezdůvodně odvolat.

Proč k němu vůbec došlo?
Na základě politické dohody.

Budete – a je vůbec šance - nějak bojovat proti odvolání?
Bojovat je nemožné, protože odvolání proběhlo podle stanov a podle zákona.

Primátor Thoma byl předsedou představenstva 8 let, jak je možné, že na chyby se přišlo až nyní? Měl by nést zodpovědnost také?
Je třeba konkrétně konstatovat, na jaké chyby se přišlo. Pan Dolejš bohužel nic konkrétního neuvedl  a ani nepředložil, vše staví pouze na svých domněnkách . Ani primátorem Thomou mi za celou dobu mého působení nebylo nic vytknuto, ba naopak. Svědčí o tom i vyplácení mých odměn na základě kritérií, které  představenstvo, jehož byl předsedou každoročně stanovovalo i vyplacení odměn na základě půlročního vyhodnocení mého odměňování roku 2010. Myslím, že jednání, zda Thoma pochybil nebo ne, by mělo probíhat na politické úrovni.

Co si myslíte o dosazení nových členů představenstva? Někteří prý nemají dostatečné zkušenosti na řízení takového podniku...
Pouze k tomu mohu říci, že  základem  volebního programu koalice  bylo, že je třeba dosazovat odborníky a ne členy politických stran do vedení městských společností. Možná by bylo zajímavé zjištění, jakou  praxi v oboru dopravy mají nově zvolení členové představenstva a zároveň zaměstnanci v managementu společnosti.

Přihlásíte se do nového výběrového řízení?
Pokud bude vypsáno nové výběrové řízení na ředitele společnosti tak samozřejmě, že se zúčastním,  protože  si  nejsem vědom žádných pochybení po celou dobu mého působení ve funkci.

Nové vedení si teď vychvaluje nový systém MHD, to ale není práce na dva týdny. Nebyla to spíše práce předchozího vedení?
Na novém systému MHD se pracovalo minimálně 2 roky. Na tomto systému nemá nové vedení ani procento zásluh. Musím říci, že pokud si nové vedení vychvaluje nový systém tak mě to těší, protože ocenili i mojí práci, ale bohužel, jak praví přísloví každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán.

Rozhovor s Ing. Lubomírem Půlpánem byl autorizován.

Budějcká Drbna chtěla samozřejmě vyzpovídat i dosavadního ředitele DP pana Bc. Slavoje Dolejše, ten však odmítl odpověděd na otázky, které jsme mu s předstihem zaslali.

Autor: Redakce

 

Štítky České Budějovice, dopravní společnost, městská hromadná doprava, Juraj Thoma, předseda představenstva, Nemanice, Rožnov, TOP 09, Občané pro Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

richard praskořík

TOP 09 slibovala změny a to celkem rozsáhlé. Je po volbách a skutek jaksi utek. Je pravdou, že ve společnostech vlastněných městem ke změnám v řídících orgánech došlo, odešel thoma, popelová, zástupci ODS. Jedni odešli proto, že jsou dnes holt v opozici, druhé podezírám z toho, že odešli z důvodu, že konečně zjiistili, že činnost v řídících orgánech není o prebendách ale také o odpovědnosti. TOP 09 do těchto společností "upíchla" své členy a politická odpovědnost ji nejspíše netrápí. řídit firmu jak píše pan Fric nemusí být jednoduché, DP však jednu výhodu má. Jeho činnost potřebují snad všichni občané alespoň občas a tak si město nemůže dovolit jako vlastník nechat společnost padnout. Výhodou managementu této společnosti tedy je, že jejich případná chybná rozhodnutí sanuje "velký bratr" . Možná to manažeři nepřežijí, ale karavana bude kráčet dál.

Úterý, 24. května 2011, 21:10Odpovědět

Tomáš Paulík

Souhlasím, že by to měla být odborná věc, ale já opravdu pana Dolejše moc neznám a nechci soudit jeho schopnosti. V tuhle chvíli je ředitelem čistě jen z pozice předsedy představenstva a výběrové řízení podle mých informací bude. Opakuji, že je to politická odpovědnost TOP09, která si tuhle věc zřejmě vzala za svou.

Pondělí, 23. května 2011, 18:51Odpovědět

Tomáš Paulík

Opravuji - nechyběly faktury (to by neprošel DP auditem), ale smlouvy. :-)

Pondělí, 23. května 2011, 11:54Odpovědět

Tomáš Paulík

V rámci DPM ČB rozhodně nejsem insider a nechci hodnotit jestli ředitel odvolán být měl, nebo jestli by tam pan Dolejš (kterého rovněž neznám) měl být nebo ne, nicméně od kompetentních lidí jsem zaslechl, že na některé výdaje DP chyběly faktury, což asi není úplně standardní věc...tak jako tak na ředitele DP musí být vypsáno výběrové řízení, které buď bude korektní a nebo si to musí TOP09 obhájit politicky. Jinak o odbornou erudici minimálně jednoho člena představenstva bych strach neměl...

Pondělí, 23. května 2011, 10:01Odpovědět

richard praskořík

Píše se tu o tom, že se slibovali odborníci do organizací vlastněných městem. Pokud by měl být pan Dolejš označen za odborníka v oblasti dopravy, tak to by bylo hodně silné kafe. Nedávno dostudovaný bakalář prodával voňavky, zkrachoval vinotéku, pracoval v poradenské firmě a krátce před volbami snad prý byl odejit z jedné budějcké firmy. Odbornost tedy žádná není. Pan Fric má zřejmě pravdu, když uvádí, že v jeho případě se vlastně jednalo o snahu sehnat "zaměstnání". To potvrdil i informovaný zdroj z jeho strany, stejně tak jako potvrdil, že tohle jeho "upíchnutí" bylo politickou dohodou v rámci koalice. Pan Fric tady uvádí, že nezažil arogantnějšího člověka. Myslím si, že je to spíše obranný manévr - když máte problémy s odborností a nejen s ní, tak se dá schovat za aroganci. Ostatně neochota odpovědět na otázky se změnou dopravního systému nasvědčuje tomu neználkovství. Možná se může shora uvedené zdát poněkud příkré, pravda song of joy to není, ale bohužel je to hodně blízko realitě.

Sobota, 21. května 2011, 20:40Odpovědět

redakce BD

Děkujeme za Vaše názory. Některé z nich korespondují s poznatky, které jsme v souvislosti se sledováním kauzy získali a budeme se jimi nadále zabývat a informovat vás.. Plně respektujeme právo prozatímního ředitele DPmČB Bc. Slavoje Dolejše na otázky neodpovědět, ačkoliv otázky se týkaly výhradně jeho profesního působení a záležitostí DpmČB.

Pátek, 20. května 2011, 10:23Odpovědět

Hawky

Proti panu Dolejšovi nic nemám, protože ho neznám. Na dotazy neodpověděl, takže tím mi tu orientaci moc neulehčil, ale já bych se na to podíval spíš v obecnější rovině. Hlásalo se před volbami, že je potřeba odborníky do vedení společností a první co se udělalo je, že se vyhodil odborník z vedení DP, který do té doby nikomu nevadil. Proč se tak spěchalo? A teď se nespěchá s výběrem nového ředitele? Je snad DP na okraji zájmu radnice? Odpovím si sám. Samo, že není. Jako vždy je to jednoznačně politická akce a to mi nikdo nevymluví. Jestli je ale pan Dolejš odborníkem v daném oboru, nemám proti tomu nic, ale v tom případě není proč čekat s výběrovým řízením, jehož hlavním kritériem by měla být praxe s vedením velké společnosti a odbornost. Jestli oboje prozatimní ředitel splňuje, ať DP vede dál, ale už regulerně vybraný z výběrového řízení. Takhle to na nezasvěceného dělá dojem, že se drží hesla-každý měsíc, kdy přistane plat na účtu dobrý.

Pátek, 20. května 2011, 09:15Odpovědět

Libor Matoušek

Na celé situaci kolem DP mě zaráží, respektive rozčilují dvě věci. 1. Proč z nás (občanů) politici dělají hlupáky? Proč hledají zástupný problém a nejsou schopni na "férovku" napsat. Je tam dosazen ten a ten, protože je to v dohodě, kterou jsme uzavřeli? Proč? To si opravdu myslí, že jsme tak hloupí? 2.bod - Jaká je erudice lidí, kteří jsou tam nyní dosazeni? Vlastně...pardon...erudice...to bychom po nich chtěli moc. Jaké jsou tedy schopnosti, zkušenosti a manažerské dovednosti lidí, kteří jsou tam dosazeni?...Jen připomínám, že jedním z volebních hesel téměř všech politických stran bylo dosazovat odborníky do městských podniků.

Čtvrtek, 19. května 2011, 22:10Odpovědět

Bramberka Nová

To, že je zde jakási arogance moci je pravda, a proto se bez rozmyslu nominují lidé do postů bez jakékoliv zkušenosti. Tak hurá do toho, jen aby se tu nezastavil čas a nevrátili jsme se o x let spátky. :-(

Čtvrtek, 19. května 2011, 20:57Odpovědět

Budějovicemi stále otřásají změny v Dopravním podniku. Budou k horšímu nebo k lepšímu?  |  Krimi  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.