Pozůstalí po jedné z obětí tragické havárie u Nažidel na Českokrumlovsku, ke které došlo 8. března 2003 ve večerních hodinách, neuspěli ve vleklém sporu o odškodnění. Náhradu újmy způsobené synovou smrtí žádali od řidiče autobusu Pavla Krbce. Nejvyšší soud odmítl jejich dovolání.
Při nehodě na místě zahynulo 17 lidí, dva zemřeli po převozu do nemocnice, další člověk podlehl následkům později.
ČTĚTE TAKÉ: Tragická nehoda u Nažidel dodnes vyvolává emoce
V minulosti už Nejvyšší soud vynesl v tomtéž sporu dvě rozhodnutí, přičemž vždy dospěl k závěru, že Krbec pouze plnil úkoly jako zaměstnanec. Pozůstalí tak od něj nemohou žádat náhradu nemajetkové újmy prostřednictvím žaloby na ochranu osobnosti. Nic na tom nemění ani fakt, že řidič byl uznán vinným trestním senátem.
Vrchní soud v Praze ovšem názor NS nerespektoval a opakovaně přiznal dvěma pozůstalým dohromady 200 tisíc korun. Nejvyšší soud proto v roce 2013 nařídil, aby kauzu projednal jiný senát odvolacího soudu, který pak žalobu pozůstalých skutečně zamítl.
V posledním dovolání rodiče jedné z obětí označili změnu senátu za procesní vadu, která vedla k tomu, že nerozhodoval zákonný soudce. Dále vyjádřili názor, že řidič vědomě porušil několik podstatných povinností, a tím nehodu způsobil. Proto by měl nést odpovědnost.
NS ale nenašel důvod přehodnotit svá dřívější rozhodnutí a dovolání v listopadu bez veřejného jednání odmítl. Připomněl, že důvodem nařízené změny senátu bylo nerespektování závazného právního názoru dovolacího soudu.
Pokud zásah do osobnostních práv způsobil zaměstnanec nebo člověk pověřený určitou činností, nesl podle NS případnou občanskoprávní sankci zaměstnavatel. Výjimkou jsou situace, kdy se zaměstnanec dopustí mimořádného excesu. Pavel Krbec sice porušil řadu povinností, ale podle NS ze spisu nevyplývá, že by jeho jednání mohlo být kvalifikováno právě jako exces.
Vrchní soud v původním složení senátu argumentoval tím, že Krbec překročil povolenou rychlost a sjel na krajnici, což bylo bezprostřední příčinou nehody. Navíc neměl příslušná školení profesionálního řidiče. Rozšíření profesního osvědčení na autobusy si podle verdiktu trestního soudu vyznačil v průkaze sám.
Autobus směřující od hranic k Českým Budějovicím v březnu 2003 vjel do protisměru, převrátil se na bok a spadl z asi sedmimetrového srázu. Střecha se při pádu odtrhla. Autobus převážel mladé lidi z plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary, vraceli se z Alp.
Justice v minulosti přiznala některým pozůstalým odškodné od jednatele cestovní kanceláře Vlna Eduarda Knappa. Šlo o částky v řádu statisíců korun. Právě Knappa soudy označily za organizátora zájezdu. Nese tak hlavní díl zodpovědnosti za neštěstí. Knapp však před časem zemřel. Neexistuje už ani dopravní firma LSK Autobusy, která poskytla autobus a zaměstnávala Krbce.
Pavlu Krbcovi trestní soud uložil osmiletý trest vězení a desetiletý zákaz řízení. Odpykal si pět let, poté se dostal podmíněně na svobodu.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.