středa 27. května 2020 Valdemar

Esport táhne. Sportovní týmy soupeří alespoň virtuálně, diváci objevují kouzlo počítačových her

Už dávno neplatí, že hraní her je určené pouze pro děti. Řada Čechů už dokonce chápe, že pro některé jedince může být tato činnost zaměstnáním. Během epidemie koronaviru k virtuální zábavě sahá čím dál více lidí, ať už v roli diváka nebo hráče. Vyrostou v Česku za pár let místo Jágrů a Nedvědů počítačoví hráči?

Kdybyste se dnešních dětí zeptali, čím chtějí být až vyrostou, tak by nezmiňovaly pouze profese jako popelář, kosmonaut nebo fotbalista. Některé z nich by si přály být profesionálním hráčem počítačových her. Může to znít lákavě. Sedět před televizí, pařit svoji oblíbenou hru, a ještě za to dostat zaplaceno. Sen. Není to však tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Profesionální hráči musí být připraveni i fyzicky, nestačí mít jen rychlé prsty.

„Myslím si, že se nahlížení veřejnosti rozhodně mění, čemuž napomáhá i celková změna informací v mediálním prostoru. Stále samozřejmě bojujeme se zažitými falešnými předsudky, které profesionální hráče vnímají jako obtloustlé nespolečenské typy libující si v nezdravém jídle. Tak tomu ale vůbec není, ostatně mnoho špičkových hráčů závodně sportuje nebo sportovalo,“ říká Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu (ČAES) a výkonný ředitel agentury PLAYzone.

Profesionální týmy dnes mají už i své fitness trenéry či poradce na zdravou výživu. „Pokud hrajete celý den nějaký turnaj, musíte být připravený i fyzicky. I sebemenší únava nebo zpomalené reflexy mohou tým stát celý turnaj, na který se dlouhé měsíce jeho hráči připravovali,“ dodává Lukáš Pleskot.

Způsob, jak se zabavit během karantény

Koronavirus uzavřel lidi doma a sportovní fanoušky připravil o veškerou zábavu. Nejvyšší hokejová liga byla předčasně ukončena, fotbalová Fortuna liga se pozastavila, stejně jako řada zahraničních soutěží. Proto roste zájem o online turnaje, často i charitativní, které mají pomoct právě v boji proti koronaviru.

„Vzhledem k tomu, že v současnosti téměř neexistují aktivní sportovní ligy a soutěže, představuje esport zajímavou alternativu pro diváky klasického sportu. Počet hráčů her celosvětově roste v řádech desítek procent, je to dáno primárně plošnými zákazy vycházení. Hry se tak stávají jednou z alternativ pro trávení volného času doma,“ popisuje Ladislav Dyntar, majitel a šéf týmu eSuba.

Právě eSuba patří k nejstarším profesionálním týmům v Česku, který vznikl už v roce 2004. V té době bylo u nás toto odvětví teprve v plenkách. Nyní už je situace odlišná a profi hráči si mohou v tuzemsku vybírat z několika týmů.

„V lednu letošního roku pět esportových organizací oznámilo, že svým hráčům nabízí plný úvazek. To jsou momenty, které zvyšují zájem o esport. Ovšem ten nárůst probíhá už delší dobu a zmíněné události jsou jen logickým vyústěním rozvoje elektronických sportů,“ říká předseda ČAES Lukáš Pleskot. Mezi organizace s českými kořeny, které se netají vysokými ambicemi patří Entropiq, eSuba, Sampi, Sinners a Team Brute.

Rozdíl oproti zahraničí je znatelný

I když se na české scéně udály v poslední době velké změny, tak jsme podle Pleskota za vyspělými zeměmi zhruba tři roky pozadu. Světovými lídry jsou momentálně asijské státy, především Jižní Korea a Čína. „Rád bych řekl, že patříme ke světové špičce, bohužel tomu tak v současnosti není, i když několik hráčů světové kvality máme,“ dodává Pleskot.

Jeho slova potvrzuje i zakladatel organizace eSuba Ladislav Dyntar. „Česká scéna se poměrně rychle dotahuje na zahraničí, nicméně rozdíl je stále znatelný a největší je v objemu financí, kterými jednotlivé týmy disponují. Máme před sebou ještě pořádný kopec práce,“ komentuje Dyntar.

Celosvětově nejhranější hrou mezi týmy, které se věnují esportu, je Counter-Strike: Global Offensive. Dále jsou oblíbené hry League of Legends a Dota 2. V posledních letech se velké popularitě těší také hry Fortnite a PUBG. Mezi sportovními hrami se do popředí dostává například FIFA.

Místo reálného fotbalu FIFA 20

Pozastavení Fortuna ligy znamená pro všechny fotbalisty individuální trénink a vyčkávání, kdy se znovu nejvyšší liga rozjede. Ligová fotbalová asociace (LFA) ale přišla se zajímavým nápadem, jak v této době oslovit fotbalové fanoušky a zároveň zapojit i samotné fotbalisty. LFA navázala na úspěšnou Datart e-LIGU, která má za sebou první ročník, a zorganizovala turnaj mezi fotbalovými týmy s názvem Datart e:LIGA Challenge.

„Jednoznačně je to pro nás další nástroj k oslovení mladé generace, a to se nám také v prvním ročníku e:LIGY potvrdilo. Dosáhli jsme na vyšší čísla, než jsme si před vstupem do esportu dokázali představit. Současně vnímáme, že se jedná ve většinové míře o publikum, které sice fotbal zajímá, ale nejde ho oslovit běžnými prostředky, které nabízí reálná česká fotbalová liga. Mladá generace dnes naslouchá úplně jinak a esportová soutěž je pro nás do budoucna jedním z efektivních marketingových nástrojů,“ říká Štěpán Hanuš, ředitel komunikace a PR Ligové fotbalové asociace.

Loni na podzim měly čtyři fotbalové kluby i své esportové týmy a zúčastnily se právě zmiňované ligy ve hře FIFA 20. Konkrétně v Česku má své týmy ve virtuálním fotbale Bohemians, Plzeň, Sparta, Teplice a čerstvě vznikl i tým pražské Slavie. „Máme zprávy o dalších, dokonce i druholigových klubech, které o tomto kroku velmi vážně uvažují,“ uzavírá Štěpán Hanuš z LFA.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto pexels.com

Štítky esport, počítačové hry, Česká asociace esportu, LFA, sport, koronavirus

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.